15_skoda_enyaq_rs_c09d7a57-2048x1366

Elektromobily jsou v zimě daleko spolehlivější než spalovací vozy, tvrdí statistika

24. 6. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Podle údajů norské odtahové služby je v zimě mnohem vyšší pravděpodobnost nastartování bateriového vozu než vozu se spalovacím motorem. Hlavní problém spočívá v bateriích.

Když se diskutuje o provozu elektromobilu v zimních podmínkách, odpůrci těchto vozů často používají argumenty, které se stále opakují. Například tvrdí, že řidič elektromobilu může umřít zimou, pokud uvízne v zácpě. Většina těchto argumentů však byla již fakticky vyvrácena a elektromobily si získaly další uznání díky jejich vysoké spolehlivosti v zimě.

Elektromobily v zimě netrpí tolik

Ano, elektromobily mají v zimě kratší dojezd než v létě. Kvůli nízkým teplotám klesá kapacita jejich baterií a zvyšuje se spotřeba energie na vytápění kabiny.

Podle dostupných informací se dojezd elektromobilu v zimě snižuje průměrně o 15 % oproti běžným podmínkám. Stejně tak mají spalovací vozy v zimních měsících vyšší spotřebu paliva, což vede k nižšímu dojezdu.

Elektromobily jsou však výrazně spolehlivější. To platí jak pro celý životní cyklus a potřebu návštěv servisu, tak i pro spolehlivost v mrazivém počasí.

Podle dat norské odtahové služby Viking mají elektrické vozy problémy se startováním pouze ve 13 procentech případů. Zbývajících 87 procent se týká vozidel se spalovacím motorem. Tato statistika pochází ze země, kde pět ze šesti nově prodaných vozů jsou elektromobily. Je však třeba zmínit, že spalovací vozy jsou často starší než elektrické vozy, což negativně ovlivňuje jejich spolehlivost.

Baterie je slabým místem spalovacích vozů, ne elektromobilů

Elektromobily mají nižší poruchovost díky jednoduchosti svého fungování. K jejich pohybu stačí přeměnit elektrickou energii na mechanickou práci, což je rychlé, jednoduché a efektivní.

Spalovací vozy však nejprve musí využít elektrickou energii na mechanickou práci startéru, aby se nastartovaly, a teprve poté mohou přeměňovat chemickou energii paliva na mechanickou práci. Tento složitý proces je závislý na baterii, která má omezenou kapacitu a v zimě často nestačí k nastartování vozu, zejména pokud je baterie starší.

Tyto starosti elektromobily, například Volkswagen ID.7 s dojezdem až 700 kilometrů a pokročilými asistenčními systémy, nemají. Nastartují i při velkém mrazu, protože k tomu nepotřebují tolik energie.

Odkaz na studii: Klart dårligst i sprengkulden: – Helt ekstremt (tv2.no)

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz