20240313_101405

Elektromobily jsou od výroby až po sešrotování ekologičtější než spalovací vozy, ukázala studie

27. 6. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Nová studie vyvrací tvrzení odpůrců elektromobility, kteří říkají, že výroba jednoho elektromobilu je pro životní prostředí škodlivější, než provoz několika spalovacích vozů. Vědci zjistili, že elektromobil během svého životního cyklu vyprodukuje až o polovinu méně emisí než spalovací vůz.

Zpracování nerostných surovin se zdá být neekologické

Těžba a zpracování lithia jsou náročné procesy, které však ve výsledku mají menší dopad, než provoz spalovacích vozů. Zpracování surovin pro výrobu baterií zvyšuje produkci emisí, ale elektromobily jsou i přesto ekologičtější, než vozy na fosilní paliva.

Podle studie Národní laboratoře v Argonne vychází, že ano. Vědci zjistili, že menší benzínové SUV vyprodukuje během svého životního cyklu asi 423 gramů oxidu uhličitého na 1,6 kilometru jízdy. V porovnání s elektromobilem stejné velikosti, který má dojezd kolem 480 kilometrů, jsou emise spalovacího vozu až o 48 % vyšší.

V praxi však budou celkové emise elektromobilu ještě nižší

Výzkumníci předpokládali, že životnost osobního automobilu je asi 284 tisíc kilometrů, což je spíše pesimistický odhad, protože mnoho vozidel se dožívá vyššího nájezdu. S vyšším nájezdem se snižuje poměr emisí elektromobilu oproti spalovacímu vozu, což ještě více zdůrazňuje ekologickou výhodu elektromobilů.

Navíc se stále vyvíjejí a modernizují výrobní procesy elektromobilů, což vede ke snížení uhlíkové stopy.

Do studie byly zahrnuty i nepřímé emise elektromobilů

Je jasné, že elektromobil při jízdě neprodukuje škodlivé emise. Avšak elektřina, kterou elektromobil nabíjí, musí někde vzniknout. Pokud vezmeme v úvahu konkrétní stát, záleží na jeho energetickém mixu.

V České republice, kde energetický mix obsahuje bezemisní jadernou energii, bude spotřeba emisí elektromobilu na 100 ujetých kilometrů téměř třikrát nižší než u spalovacího vozu, který navíc vypouští emise přímo do ovzduší.

Odkaz na studii: osti.gov/biblio/1875764/

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz