Elektromobily budou v roce 2030 ještě o 40 % dražší, říká šéf Renaultu
Luca De Meo je vynikající manažer. Renault dokázal zachránit během covidové krize, kdy společnost denně ztrácela 40 milionů eur. Zavelel k elektrifikaci a uvedl na trh nástupce ikonických modelů R5 a R4. Poté ale přišla inflace a rostoucí ceny energií způsobené válkou na Ukrajině. Do nového roku proto vstupuje s velkými obavami.
O ty se podělil s belgickým magazínem De Tijd. Budoucnost evropského automobilového průmyslu vidí chmurně. Nový rok, tradičně čas velkých předsevzetí, na tom podle něj nic nemění. Luca předpovídá, že do roku 2030 vzrostou náklady na výrobu elektromobilů o 40 % a to v době, kdy prodej elektrických aut v Evropě klesá. Ve Francii, domově Renaultu, například o tři procenta.
Do této situace vstupuje nařízení EU, které požaduje, aby v roce 2025 tvořily elektromobily alespoň 20 % z celkového prodeje a další zpřísňování emisních limitů pro auta se spalovacími motory. De Meo odhaduje, že EU přijme osm až dvanáct nových regulací ročně. Integrace těchto předpisů podle něj Renault bude stát čtvrtinu celkového rozpočtu na výzkum a vývoj. Uměle vytvořené náklady mohou dosáhnout až 16 miliard eur ročně. Podle něj tak Evropa směřuje k „vražednému efektu čelistí“, kdy růst nákladů spojí s poklesem kupní síly. Střední třída si podle něj už dnes nemůže dovolit koupit nové auto a výhledy pro trh nenabízejí žádnou světlou budoucnost.
Aby Renault zvládl tlak na snižování emisí, jejichž průměr má od roku 2025 klesnout ze 116 na 95 gramů CO₂ na kilometr, má čtyři možnosti – jednu horší než druhou. První možností jsou masivní slevy na elektromobily, financované z prodeje aut se spalovacími motory. To by však znamenalo další zdražování benzínových a naftových vozů. Navíc by taková politika poškodila současné majitele elektromobilů, kteří by přišli o hodnotu svých vozidel. Druhou možností je nákup emisních kreditů od jiných výrobců elektromobilů, což je rovněž drahé. A je zde ještě jeden paradox: „Politicky by bylo těžko obhajitelné, aby evropští výrobci aut platili miliardy čínským značkám za emisní povolenky, když už nyní čelí obviněním z přeplňování evropského trhu levnými elektromobily,“ říká De Meo.
Třetí možností je umělé omezení prodeje aut se spalovacími motory, jak to dělají Stellantis nebo Volkswagen. Ani toto však není bez následků. „Znamenalo by to, že všechny evropské automobilky by ze dne na den přestaly prodávat asi 2,8 milionu aut ročně. To odpovídá zavření přibližně deseti továren. Dosud jsem nepotkal jediného politika, který by byl ochoten za to převzít odpovědnost,“ tvrdí šéf Renaultu. Čtvrtou možností je zaplacení pokut. Tuto variantu De Meo zvažuje pouze tehdy, pokud bude levnější než ostatní. Šéf Renaultu nevidí východisko. „Snažíme se vyrábět levná auta, ale EU nám v tom brání,“ říká jasně De Meo. Vadí mu také, že celá zodpovědnost leží na bedrech automobilek.
De Meo kritizuje Evropu za to, že „nepodnikla nic, co by zajistilo automobilovému průmyslu dostatečný přístup k levným surovinám a zdrojům, zejména pro výrobu baterií pro elektrická auta.“ Upozorňuje také na zaostávající vývoj nabíjecí infrastruktury, která by podle něj měla růst šest- až sedmkrát rychleji. „Toto tempo bude třeba zrychlit, pokud chce Evropská unie nadále zoufale trvat na svém cíli zakázat prodej aut se spalovacími motory v roce 2035. Jinak za to zaplatí výrobci a celý průmysl,“ varuje šéf Renaultu. Zdá se tedy, že cenová parita elektromobilů s vozy na spalovací motor je v nedohlednu. Přitom ji analytici slibovali již v roce 2025. Pokud k ní dojde, bude to jen proto, že znovu zdraží auta na benzín a naftu.
.« Nová Škoda Enyaq představena: Jeden z nejúspěšnějších evropských elektromobilů vstupuje do éry Modern Solid Test Hyundai Santa Fe: Luxusní a velmi prostorné SUV s neotřelým vzhledem potěší efektivitou provozu »