Elektromobil versus zimní sjezdovka: Náročný test funkčnosti pohonu
Jak obstojí městský elektromobil ve vysokohorských podmínkách? Autoklub České republiky připravil test v extrémních podmínkách. S Peugeotem e-208 se vydal na sjezdovku Velký Slon v Horském resortu Dolní Morava. Vůz s předním náhonem byl nejprve vyzkoušen se sněhovými řetězy, a po zdařilém výjezdu i bez nich. „Vybrali jsme pneumatiky z prémiového segmentu a výsledek mě naprosto překvapil. Zdolání sjezdovky bylo prakticky totožné jako s řetězy,“ komentoval Libor Budina, ředitel úseku Obecný motorismus Autoklubu ČR.
Elektromobilita je vděčným tématem debat mezi odborníky i veřejností, zima ve spojení s elektromobily přímo vybízí k řadě dalších otázek a odpovědí. Jedním z jistých faktorů je určité snížení dojezdu související s nízkou teplotou. Dojezd plně nabitého vozu se snižuje v rozmezí 5 až 30 procent. Oproti tomu má oproti automobilu se spalovacím motorem efektivnější vytápění interiéru. Teplotní komfort v elektromobilu je skvělý, od usednutí do vozu je hned teplo. Navíc při připojené nabíječce lze přes mobilní aplikaci vytopit kabinu vozu ještě před jeho nastartováním a ušetřit tak řadu kilometrů z dojezdu.
A co technické vlastnosti elektromobilů na zimních silnicích? „Díky velmi nízkému těžišti a rovnoměrnému rozložení vyšší hmotnosti se může jednat v podstatě o výhodu oproti klasickému autu. I podle našich zkušeností na zasněžených vozovkách se elektromobil chová velice stabilně,“ zdůraznil Libor Budina. Elektromobil zkoušel na trati u Červené Vody, kde jinak testují závodní rally vozy.
Také u elektromobilů řidič ocení aktivní prvky bezpečnosti. V zimě, kdy na kluzkých vozovkách hrozí častěji smyk, pomáhá elektronická stabilizace ESC. Ale mnohem častěji může řidič v tomto období na přístrojové desce vidět problikávající oranžovou kontrolku ASR – protiprokluzový systém, a to při rozjezdech, výjezdech a zatáčení. Problikávání znamená, že se systém ASR zapojuje do řízení. „To by řidič měl brát jako upozornění, že jízdní podmínky nejsou ideální a je jim potřeba přizpůsobit styl jízdy.
Pokud hnací náprava nekontrolovaně prokluzuje, systém okamžitě ono kolo přibrzdí, při rychlejší jízdě omezí výkon a ubere plyn. Pokud jsme s vozidlem v hlubokém sněhu a potřebujeme vyjet strmější úsek, je naopak dobré systém regulace prokluzu kol vypnout, ale jen pro krátké a jednorázové použití. To jsme si právě vyzkoušeli na sjezdovce Velký Slon. S deaktivovaným ASR jsme prakticky dosáhli totožných výsledků jako s řetězy a byli jsme schopni do sjezdovky urazit více jak dvě stě metrů,“ vysvětlil Libor Budina.
Na zledovatělých a zasněžených silnicích je naopak ASR velkým pomocníkem. „Přestože jsme testovali vůz s náhonem na jednu nápravu, v kombinaci prémiových pneumatik s protiprokluzovým systémem mělo vynikající trakci,“ potvrdil Libor Budina.
« Škoda 1100 OHC Coupé: Příběh znovuzrozeného bolidu Česko je v podílu elektromobilů na 25. místě v EU: Za námi je jen Kypr »