20231209_143620

Elektromobil v zimě. Nezapomeňte zkontrolovat pneumatiky, platí pro ně nová pravidla

22. 10. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Zima bývá pro elektromobily nejtěžším obdobím roku. Nejenže se jejich baterie vlivem nízkých teplot rychleji vybíjejí, čemuž lze předcházet, ale problém mohou mít i s pneumatikami. Od listopadu platí povinnost přezout na zimní pneu, řidiči elektrovozů však často sázejí spíše na celoroční pláště. Ty ovšem nemusejí být pro těžké bateriové vozy ideální volbou; navíc, jak upozorňují experti, pro ně od letošního 1. října platí nová legislativa.

Od října 2024 platí pro používání celoročních pneumatik v zimě nové zásadní pravidlo. „Musejí být označeny symbolem sněhové vločky v horském štítu, oficiálně se nazývá 3PMSF neboli Three Peak Mountain Snowflake – stejně jako to mají zimní pneumatiky. Nebude už tedy stačit označení M+S čili Mud and Snow, které mívaly starší ‚celoročky‘. Většina novějších pneu toto označení má, raději se o tom ale přesvědčte, jinak vám při policejní kontrole hrozí citelná pokuta,“ říká Petr Vaněček, co-CEO (společný generální ředitel) AURES Holdings, provozovatele sítí autocenter AAA AUTO a Mototechna. Zákon samozřejmě neplatí jen pro elektromobily, ale i pro všechny osobní vozy.

Celoroční pneumatiky mají přitom majitelé bateriových elektrických vozů (BEV) v oblibě kvůli mnohým výhodám. Kromě toho, že vystačí s jednou sadou pneumatik po celý rok, bývají „celoročky“ často optimalizované pro nízký valivý odpor – a tedy umožňují delší dojezd. „Do města a na dálnice jsou v pohodě, ale při trvalém ježdění v horách, nebo při sněhové kalamitě, s nimi musíte opatrně. Pokud víte, že budete jezdit i za sněhem, pořiďte si opravdové zimní pneumatiky. A to přesto, že zkracují dojezd, za což může jejich měkčí směs, která auto lépe drží na promrzlé a kluzké vozovce,“ říká Petr Vaněček.

Jestliže jste vášnivými lyžaři a elektromobil teprve sháníte, volte BEV s pohonem všech kol, na výběr je jich poměrně dost. Ovládání „čtyřkolky“ na sněhu je jistější, BEV totiž bývají výrazně těžší než srovnatelná spalovací auta, což je na kluzkém povrchu znevýhodňuje. „Celkově se chovají jinak než spalovací vozy, při zmíněné vyšší hmotnosti mají velmi nízké těžiště; ovládání mění také jejich rekuperace nebo dokonce ovládání jedním pedálem. Pokud nemáte zkušenosti, vřele doporučuji vyzkoušet si chování vozu v mezních situacích, buď na nějakém volném zasněženém parkovišti, nebo se vydejte do školy smyku. Ty bývají ve velkých městech nebo třeba při závodních okruzích,“ radí Petr Vaněček z AAA AUTO.

Vyhřátá garáž je sázkou na jistotu

Velkým problémem elektroaut při nízkých teplotách je dojezd, který se podle Americké automobilové asociace snižuje v mrazu o průměrně 12 procent, a to při vypnutém topení; se zapnutým topením je to dokonce o 30 až 50 procent. Výhodu mají BEV s tepelným čerpadlem – jejich vytápění spotřebovává přibližně 800 W na každou hodinu topení, u vozidel s odporovým vytápěním je to zhruba 2 000 W. „V případě nouze se dá ušetřit vypnutím vytápění nebo výrazným snížením teploty, a používat jen vyhřívání volantu a sedadel, což zajistí dostatečný komfort,“ radí Petr Vaněček a přidává užitečný tip. „Abyste zjistili, jak na tom váš budoucí elektromobil v zimě bude, vytvořili jsme na webových stránkách AAA AUTO speciální kalkulačku. Když v ní posuvníkem zadáváte údaj o venkovní teplotě, můžete simulovat dojezd konkrétního vybraného auta s konkrétní degradací baterie. To je jedinečná služba, kterou nikdo na českém trhu nenabízí. Rovnou tak zjistíte, zda vybrané auto splňuje vaše požadavky na dojezd i v těch nejhorších podmínkách,“ vysvětluje Petr Vaněček.

Protože topení v zimě je energeticky náročné, vyplatí se předehřát si vůz pomocí dálkového vytápění v době, kdy je připojený k nabíječceideálně v temperované garáži, která snižuje prochlazení celého vozidla. „Baterie tak neztratí žádnou energii a bude na vás čekat příjemně vyhřátý interiér. V případě, že garáž nemáte, je velkou výhodou mnoha elektroaut také možnost odmrazení oken na dálku. A ještě zajímavost – moderní BEV zvládne ve stojící koloně topit déle než stejně moderní spalovací vozidlo. Zní to zvláštně, ale dokazují to přesné výpočty o spotřebované energii,“ dodává Vaněček.

Na delších trasách může i předehřátá baterie vychladnout, čímž se sníží dojezd. Naplánujte proto trasu defenzivněji, počítejte s nižším dojezdem, nebo alespoň mějte při cestě „nouzovou nabíječku“. S plánováním vám pomohou aplikace jako A Better Routeplanner (ABRP), které zohlední stav vašeho vozu, jeho nastavení, ale také počasí, obsazenost dobíjecích stanic či protivítr. „Další radou je nenechávat auto stát v zimě s baterií vybitou pod 20 procenty kapacity. Nízké teploty mohou zvýšit odpor v baterii, což ovlivní její výkon. Je třeba ji udržovat nabitou,“ radí Petr Vaněček s tím, že pokud chcete zajistit co nejdelší životnost trakčního akumulátoru, chovejte se k němu citlivě, což se týká akcelerace i rekuperace. „Nejenže tím baterii šetříte, ale zabráníte také tomu, aby se do její řídicí jednotky zapsalo špatné zacházení. Moderní diagnostiky, jako například Aviloo, používané v síti AAA AUTO a Mototechna, totiž poznají, jak se s trakčním akumulátorem v zimě zacházelo. Takové auto pak třeba odmítneme vykoupit,“ říká Petr Vaněček.

Ohledně nabíjení ještě jedna užitečná informace – když necháte elektromobil na pomalé venkovní veřejné AC nabíječce například přes noc v mrazu a vlhku, můžete se stát, že vám kabel k autu přimrzne,“ připomíná Vaněček. Na těchto nabíječkách se rovněž určitě v zimě setkáte se špinavými kabely. Pořiďte si na ně tašku či obal, a přidejte do výbavy čističku kabelů (improvizovaně stačí houba v obalu) a také rukavice.

Na závěr ještě k baterii, tentokrát však k té dvanáctivoltové, která stejně jako u spalovacího auta pohání veškerou elektroniku, stěrače, světla nebo rádio. „Při dlouhém stání v zimě se může vybít, proto je nutné ji buď průběžně dobíjet, nebo auto čas od času pořádně projet, aby se nabila a váš elektromobil byl i během zimy schopný kdykoli vyjet,“ uzavírá Petr Vaněček.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz