1724178700-nabijanie-1

Elektromobil nabíjel přenosnou větrnou turbínou: Dopadlo to dle očekávání zle

6. 11. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Řidič MG nabíjel elektromobil netradičním způsobem – místo návštěvy nabíjecí stanice nebo domácího nabíjení si vzal s sebou přímo větrnou turbínu. V praxi tak otestoval, co takový přístup přináší a jaké jsou jeho úskalí. Už na začátku vám můžeme prozradit, že výsledek byl zcela jednoznačný a ne příliš oslnivý.

Můžeme elektrické vozidlo nabíjet přenosnou větrnou turbínou? Kanál YouTube pod názvem Fully Charged Show se nedávno pokusil na tuto otázku odpovědět ve videu. S MG4 a větrnou turbínou KiteX v tašce se jeho autoři vydali na větrný kopec, aby si tuto technologii vyzkoušeli.

Motorista rozbalil KiteX, kompaktní a přenosnou větrnou turbínu. Udělal to na vrcholu kopce za větrných podmínek. Zařízení zahrnuje vše potřebné k přeměně větrné energie na elektrickou.

Montáž se ukázala jako náročná, ale nakonec se podařila i přes technické výzvy. Podle výrobce dokáže větrná turbína KiteX vyprodukovat až 4 500 watthodin elektřiny za 24 hodin při průměrné rychlosti větru 30 km/h. To odpovídá nabití 409 mobilních telefonů, provozu přenosné ledničky po dobu 73 hodin nebo 36 hodin televizního času. Ale co elektromobil?

Poté, co turbína vyrobila elektřinu a napájela ji do baterie, vyvstala důležitá otázka: Dokáže elektřina nabít elektromobil? YouTuber se v testu snažil nabít svůj MG4 právě elektřinou vyrobenou z větru.

Zafungovalo to a v rámci testu byla turbína schopna nasměrovat elektřinu do vozidla. Proces nabíjení však trval extrémně dlouho. Nabíjecí systém zvládl nabít auto tak, aby ujelo jednu míli (cca 1,6 km) za čtyři hodiny. Je třeba říci, že to je opravdu kapka v moři na delší cestu.

Výsledek je jasný: Do elektromobilu můžete teoreticky naložit i přenosnou větrnou turbínu a následně ji zkusit použít, avšak v praxi bude takové nabíjení velmi omezené, zejména kvůli nízké produkci energie a potřebě vysokého výkonu. Vyrobená energie ani zdaleka nestačí na delší cesty.

Vývojáři KiteX však prý pracují na dalším vývoji technologie a hledání efektivnějších řešení. Bude tedy zajímavé sledovat, zda někdy sehraje roli i u elektromobilů, kde je rychlost nabíjení důležitým faktorem. Prozatím jde spíše o vtipný nápad bez většího využití v běžném životě řidičů aut na baterie.

Teoreticky lze nabíjet elektromobil pomocí přenosné větrné elektrárny, ale v praxi je to velmi složité kvůli několika faktorům:

1. Výkon větrné elektrárny

Přenosné větrné turbíny mívají omezený výkon, obvykle v řádu stovek wattů až jednotek kilowattů. Běžná nabíječka elektromobilu však potřebuje minimálně 2–3 kW výkonu, přičemž rychlonabíjení vyžaduje i desítky kilowattů. Malá větrná turbína by tedy elektromobil nabíjela velmi pomalu.

2. Nestálost větru

Výkon větrné turbíny závisí na síle a stabilitě větru, což je v praxi proměnlivé. Větrné elektrárny potřebují stabilní a dostatečně silný vítr k dosažení efektivního výkonu, což v terénu nemusí být vždy možné. Pokud není dostatečný vítr, turbína neposkytne dostatek energie k nabíjení.

3. Úložný systém energie

Aby byla energie dostupná i při přerušovaném větru, bylo by třeba použít přenosnou baterii (powerbanku) s dostatečnou kapacitou. Větrná turbína by tak nejprve ukládala energii do této baterie, ze které by se následně nabíjel elektromobil. To však přidává další prvek, který je třeba přenášet a který zvyšuje celkovou hmotnost a složitost systému.

4. Účinnost a náklady

Přenosné větrné elektrárny jsou často drahé a poměrně těžké. Náklady na takovou sestavu by mohly být vysoké a efektivita ve srovnání s pevnými nabíjecími stanicemi je nízká.

Alternativní řešení

Pro nabíjení elektromobilu v terénu je praktičtější použít přenosný generátor (např. na biopaliva nebo benzín), nebo využít solární panely, které jsou již dostupné ve skládacích a mobilních verzích. Solární panely však také nabíjejí pomalu a vyžadují značnou plochu pro efektivní výkon.

Z těchto důvodů není přenosná větrná elektrárna pro nabíjení elektromobilu běžně používaným řešením a hodí se spíše pro specifické, nízkoenergetické aplikace.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz