Elektroauta mají omezení: Limitují jejich využití a mohou poškodit motor, mnoho motoristů o tom nic netuší
Připojit k elektromobilu karavan a vyrazit s ním na dovolenou se ještě před pár lety zdálo nemožné. Elektroauta mají omezení i dnes, ale některé elektromobily již dokáží táhnout alespoň lehčí přívěs. Mezi jednotlivými modely jsou však značné rozdíly, pokud jde o přípustné zatížení tažného zařízení. Stále proto platí, že než se definitivně rozhodnete pro elektromobil, měli byste si sami spočítat, jaké maximální zatížení přívěsu budete potřebovat.
Nadále platí, že ne každý elektromobil dokáže táhnout přívěs, příkladem jsou modely VW ID.3 nebo Cupra Born. Některé modely zvládnou pouze menší hmotnosti, například do 750 kilogramů. To je lepší než nic, velké karavany nebo přívěsy na koně sice takto neodtáhnete, ale menší lodě nebo přívěs na odvoz zahradního odpadu na skládku by neměly být problém.
Na druhou stranu, některé elektromobily mají atraktivní tažnou kapacitu a německý automobilový klub ADAC připravil k tomuto tématu přehledový článek. Tažné zařízení výrazně zvyšuje možnosti využití auta a ani řidiči elektromobilů nechtějí zůstat v nevýhodě oproti autům se spalovacím motorem. Automobilky proto zareagovaly.
I když některé modely umožňují pouze montáž nosiče kol (například již zmíněný VW ID.3), dnes se již prodávají elektrická vozidla se zatížením přívěsu 1 500 kilogramů nebo více, která dokáží táhnout i středně velký karavan. Zde je třeba zmínit známé modely jako Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5 a Ioniq 6, stejně jako Kia EV6 nebo Smart #1 a #3. Je důležité dávat pozor na to, zda máte auto s pohonem všech čtyř kol nebo ne, případně jakou máte přesnou kapacitu baterie – jeden a tentýž model může mít různou tažnou kapacitu.
Dokonce existuje celá řada elektrických vozidel pro těžší přívěsy. Lídry jsou BMW iX a Kia EV9 s maximem na úrovni 2500 kilogramů. Potenciál jako tažná vozidla mají i Audi Q6 e-tron (2400 kg), Volvo EX90, Polestar 3 (2200 kg) a Audi A6 e-tron (2100 kg).
Proč jsou někteří výrobci elektromobilů stále opatrní, pokud jde o přívěsy? Dodatečná hmotnost totiž zatěžuje pohonný systém a je třeba důkladně otestovat chování elektromotorů a baterie v různých situacích, aby automobilky mohly vyloučit riziko poruchy.
Je samozřejmé, že při tažení přívěsu se zvyšuje spotřeba energie a snižuje se dojezd. V podstatě se to neliší od spalovacího motoru, ale u elektromobilu je to ještě důležitější kvůli kratšímu dojezdu a delší době nabíjení v závislosti na ujeté vzdálenosti.
.« Reportáž: 53. Barum Czech rally Zlín 2024 Elektromobily zcela vytlačily klasická auta. V Norsku se jich prodalo jen 45 kusů »