Ekologové zuří: SUV válcují evropský trh a stále více jich je na elektřinu
V loňském roce dosáhla kategorie SUV v Evropě nového rekordu. Více než polovina všech prodaných nových vozidel patřila právě do této kategorie. Přestože aktivisté kritizují SUV kvůli jejich hmotnosti, nebezpečnosti, neefektivitě, vyšším emisím CO2 a jejich náročnosti na parkovací místa ve městech, vkus zákazníků se nezmění.
Nedávno se rozšířila zpráva, že v Paříži byly zavedeny extrémně přísné podmínky parkování pro SUV. Proti těmto vozidlům protestují různí aktivisté. Nicméně právě segment SUV je tím, který udržuje automobilové výrobce naživu. Zákazníci se po těchto vozidlech doslova hrnou, což dokazují i nejnovější evropské statistiky. SUV tvořila v loňském roce až 51 % všech nově registrovaných vozidel. A zdá se, že se tento trend nemíní změnit. Prodej SUV v roce 2023 stoupl o 19 % na 6,63 milionu kusů, čímž získala podíl 51 % na celkovém trhu, který meziročně vzrostl pouze o 14 %. V této třídě dominovaly modely jako Tesla Y a VW T-Roc.
SUV úplně přehlušují ostatní tradiční kategorie vozidel, jako jsou hatchbacky nebo kombi, které byly ještě nedávno velmi oblíbené. Největší podíl na prodejích SUV měla kategorie malých SUV s objemem 2,2 milionu kusů, následovaná kompaktními SUV s 1,9 miliony registrací. Velký nárůst však zaznamenal segment prémiových SUV. Prodej prémiových středně velkých SUV vzrostl o 31 % na 843 939 kusů, čímž se stal pátým největším segmentem v Evropě. V této kategorii dominovala Tesla Y s růstem prodeje o 85 % na 254 822 kusů a Mercedes-Benz GLC s nárůstem prodeje o 32 % na 91 259 kusů.
Také segment prémiových kompaktních SUV zaznamenal silný růst, a to o 27 % na 721 376 kusů, čemuž přispěl úspěch modelů jako Volvo XC40 a BMW X1. Segment velkých a kompaktních prémiových SUV dokonce předčil třídu malých vozidel. V loňském roce se jich prodalo pouze 698 858 kusů, což je téměř o milion méně než před deseti lety. Během té doby se z tohoto segmentu zcela stáhli automobiloví výrobci Citroën, Peugeot, Ford, Škoda a Opel. Pro odpůrce SUV je dobrou zprávou, že právě v této kategorii se masivně prosazují elektrické pohony. Nejprodávanějším vozidlem v Evropě v roce 2023 byla Tesla Y, čistě elektrické vozidlo. Úspěšné byly také modely Škoda Enyaq a VW ID.4.
V letošním roce nás v kategorii SUV čeká mnoho nových elektrických modelů. Mezi nimi jsou například Renault Scenic E-Tech, Peugeot 3008, Kia EV5 a Ford Explorer. V kategorii malých elektrických SUV se očekává příchod modelů Citroën ë-C3 a možná i Hyundai Casper EV. Ty jsou velmi důležité, protože zatímco v kategorii středně velkých SUV tvoří elektromobily téměř polovinu trhu, v kategorii malých SUV je to pouhých 5,6 procenta.
.« Zákaz řízení se má nově týkat celé EU a ne jen země, kde o řidičák přijdete Sen se vzdaluje: 15 milionů elektromobilů Němci do roku 2030 mít nebudou »