Dotace ceny elektromobilů nesnižují: Naopak, končí v kapsách výrobců
Někteří analytici tvrdí, že dotace na nákup elektromobilů mají nečekaný důsledek. Spíše, než aby vozidla zlevnila, slouží jako nástroj k udržení uměle vysokých cen elektromobilů. Tvrzení, že dotace, financované z peněz těch, kteří si elektromobily nekupují, skončí na účtu potenciálních zájemců o elektrická auta, není pravdivé. Skutečností je, že peníze z dotací často končí u automobilových výrobců a prodejců.
Podle analytiků není jiné vysvětlení pro výrazné snižování cen elektrických vozidel v zemích, kde byly dotace v omezeny nebo zrušeny, aniž by to pro výrobce znamenalo ztrátu. V Británii, kde byly dotace na elektromobily výrazně omezeny v roce 2021 a následně většina výrobců snížila své ceny, není žádné jiné racionální vysvětlení.
Podobný scénář se opakoval nedávno i v Německu, kde byly dotace na elektromobily neočekávaně zastaveny. Někteří výrobci převzali placení zrušené státní podpory, zatímco jiní okamžitě snížili ceny elektromobilů. Tento krok učinila například francouzská automobilka Citroën, která patří do koncernu Stellantis a lze očekávat, že stejným směrem se vydají i ostatní značky tohoto koncernu.
Skupina Volkswagen následně také výrazně snížila ceny různých modelů elektromobilů o sumu 4 760 až 7 735 eur. Čínská automobilka BYD také snížila ceny svých elektromobilů v Německu o 15 procent.
I přes tyto kroky zůstávají elektromobily v Německu nadále drahé. Podle analýzy německého automobilového klubu ADAC mají pouze tři z 99 dostupných elektromobilů na německém trhu cenu nižší než 30 000 eur. Dalších dvanáct modelů má základní cenu od 30 000 do 40 000 eur. Všechny ostatní mají základní cenu nad 40 000 eur.
.« Jaromír Jágr vyměnil svou Kia EV6 za nový model EV9 Nejprodávanějším automobilem světa je elektromobil Tesla Model Y »