Domov na čtyřech kolech nemusí být jen výsadou bohatých
Caravaning nebo cestování obytným autem se během covidu stalo velmi populárním, protože to byla jedna z mála možností, jak cestovat a někam se podívat. Obytná auta začali kupovat i lidé, kteří byli dosud zvyklí jen na letecké zájezdy s all-inclusive, a jejich ceny začaly růst do závratných výšin, protože poptávka převyšovala nabídku. Ne každý si může dovolit investici v řádu milionů za auto od renomovaného výrobce obytňáků, proto se část lidí rozhodne pro úpravu běžné dodávky nebo většího osobáku svépomocí. To má však svá úskalí a je potřeba si ujasnit, jak často a jakým způsobem vlastně chceme upravené auto používat.
„V poslední době sledujeme, že dodávky, ale i menší pick-upy kupují nejen firmy, ale i lidé, kteří si plánují postavit vlastní auto na trávení volného času. Nabídka obytných vozů je omezená, proto se zákazníci rozhlíží po autech, která jsou svými rozměry ideální pro cestovatelskou úpravu jako je třeba VW Caddy, Citroën Berlingo nebo klasické vícemístné i plechové dodávky. Do těch pak buď svépomocí, nebo v rámci specializovaných firem vyrobí vestavbu na spaní a mohou vyrazit na cesty. Cena takové úpravy je totiž řádově nižší, než když si takový vůz koupí přímo v tovární cestovatelské úpravě,“ říká Luboš Vorlík, výkonný ředitel sítě autocenter AAA Aauto a Mototechna v České republice.
Auta s tovární cestovatelskou úpravou, jako jsou třeba různé modely VW California, nebo Mercedes-Benz Marco Polo i přes značné stáří a vysoký nájezd stále stojí od půl milionu za ty nejstarší, až do milionu a půl za novější kousky. „Pokud si ovšem pořídíte běžnou vícemístnou dodávku, typově Mercedes-Benz Vito, VW Transporter, Transit Custom nebo rodinné auto jako Citroën Berlingo a jeho „deriváty“ nebo VW Caddy, dokážete pořizovací náklady za vůz v dobrém stavu srazit někam ke třem stům tisícům,“ komentuje výhody běžných aut Luboš Vorlík. Pak už zbývá jen zorientovat se v nabídkách desítek výrobců kempovacích vestaveb a vybrat si tu, která bude pro váš způsob cestování ideální. Ti zručnější se mohou do výroby pustit sami, návodů jak svépomocí a zároveň levně přeměnit různé modely na „cestovatelský speciál“ je plno.
Nespornou výhodou kempovacích vestaveb je to, že se dají během chvilky jednoduše vyndat a vůz je po dovolené opět připraven na běžný provoz. Naopak u přestavěných „plechových“ dodávek může být problém například při absolvování technické kontroly. Vůz by měl technickou nebo evidenční kontrolu vždy absolvovat nenaložený. Pokud tedy přestavíte nákladní dodávku na obytnou, je potřeba všechny úpravy nechat zapsat, jinak byste před návštěvou STK měli celou vestavbu správně demontovat. Problém může nastat například i demontováním přepážky mezi nákladovým prostorem a kabinou řidiče. Z dodávky se tak po přestavbě stane jednoúčelový vůz určený pro cestování, na rozdíl od menšího auta s demontovatelnou vestavbou, které můžete po celý rok standardně používat a před dovolenou ho během chvilky upravíte. „Tím je samozřejmě možné uspořit mnoho provozních nákladů, ať už se jedná o pravidelný servis, nebo například platby za povinné ručení a havarijní pojištění,“ uzavírá Luboš Vorlík z AAA Aauto.
.« Test Jaguar F-Pace D300 AWD Sport: Lepší, než kdy dříve Test ojetiny: Škoda Octavia RS je velmi praktická vstupní brána mezi sportovní vozy »