Dojíždíte zimní pneumatiky v létě? Riskujete život svůj i okolí
Určitě to znáte. Váš známý, vaše rodina, nebo dokonce vy sami máte na autě zimní pneumatiky, které už další zimu nepřežijí. Jenomže on ten vzorek je ještě dost vysoký a na takové léto bohatě postačuje. Tak proč je vyhazovat a kupovat drahé, letní obutí..?
Předně je nutné si uvědomit, že pokud jezdíte v období letních měsíců se zimními pneumatikami a způsobíte nehodu, pojišťovna se může z pojistného plnění vyvléci podobně jako v zimě s letními pneumatikami. Už to je samo o sobě velmi dobrým důvodem mít auto správně obuté. Ale to mnohým pořád nestačí. Oni přece nebourají. Jim se to stát nemůže.
Proto si projděme další argumenty, které už neplynou z pouhých nařízení. Když na moment odhlédneme od pojišťoven, přichází na řadu fyzika a její zákony. Proč také tyto zákony velí, abyste staré zimáky rozhodně nedojížděli? Tady jsou důvody.
Jiná tvrdost a poddajnost směsi
Zimní pneumatika je skvělá věc. Je měkčí, má výrazně chápavější vzorek (dokáže jemněji obejmout povrch vozovky) a bezpečně vás proto doveze i na místa, kam by auto z principu věci dojet spíš nemělo. Jenomže při vyšších teplotách se právě tyto skvělé vlastnosti obracejí proti ní.
Měkčí vzorek totiž způsobuje, že auto na silnici takzvaně plave a při rychlejší jízdě vám bude připadat, jako kdybyste se na atletickém stadionu rozhodli závodit v crocsách (nazouvacích pěnových pantoflích). Pokud jezdíte pomalu, můžete odvětit: „Nepotřebuju, aby auto pořádně drželo!“ Ale pak, když vám někdo vjede do cesty, dojde na lámání chleba. Auto, namísto toho aby se pořádně všemi pneumatikami zakouslo do vozovky, se po ní rozplyzle klouže, přičemž jediné co zažíváte, je nekonečně dlouhý moment v téměř nebrzdícím stroji, o kterém se vám v lepším případě bude několik následujících nocí jen zdát. V tom horším – skutečně nabouráte.
Zimní pneumatika v horkých letních dnech ale může být ještě zákeřnější. Z principu fungování jí totiž vývojáři do vínku nedali pouze měkčí směs, ale má také měkčí kord (pevná část pneumatiky tvořena ocelovými výztuhami a speciálními odolnými vlákny) aby byla v zimních měsících lépe přilnavá a poddajná. A proto, i když se to stává čím dál méně často, může se v létě při vysokých teplotách rozpínat ještě významněji a ve výjimečných situacích může dojít k narušení kordu, vyboulení a v krajním případě dokonce k explozi.
Nic neušetříte
A pokud by to zarytým příznivcům sjetých zimáků stále nestačilo, je na snadě ještě jeden důvod. Pokud totiž nejezdíte pouze „kolem komína“, a vaše auto najede ročně alespoň 30 000 km, mít na autě zimní pneumatiky v létě vlastně znamená i čirý ekonomický nesmysl. Příliš měkké pneumatiky, kromě toho, že samozřejmě výrazně zhoršují jízdní vlastnosti vozu ze všech úhlů pohledu, totiž také zvyšují valivý odpor, který je negativně znát na spotřebě paliva. A pokud se bavíme o nejteplejších měsících, může to být klidně až od 2 litry. Takže vás jezdění přes léto může ve finále vyjít stejně draho, jako kdybyste si ty letní pneumatiky koupili…
.« Test BMW 750d 40 Jahre. Individuální luxus v nejlepší formě Autem roku 2019 je elektromobil. Jak dopadly ostatní stroje? »