continental_co_znamenaji_napisy_na_pneumatice-1

Dojíždění zimních plášťů v létě je riskantní

8. 4. 2020 • Novinky

K prvnímu dubnu nepatří pouze aprílové žerty, znamená rovněž důležité datum v kalendářích motoristů. Od začátku dubna přestává platit nařízení o povinném používání zimních pneumatik v zákonem daných případech. Podle průzkumů společnosti Continental z minulých let si čeští řidiči vedou zodpovědně a s výměnou obutí čekají na dobré počasí. Stále však více než pětina motoristů v létě „dojíždí“ zimní pláště.

Průměrný český řidič ujede za rok přibližně 15 200 kilometrů, z toho větší porce připadá na letní sezonu, která je delší. Letos však bude nájezd řidičů nižší kvůli pandemii koronaviru a opatřením, která omezují cestování. Postupně ale bude docházet ke zmírňování restrikcí a motoristé budou moci opět vyrazit na silnice.

Čeští řidiči si při přezouvání ze zimních pneumatik na letní počínají zodpovědně a s výměnou plášťů čekají až na dobré počasí. I přesto z průzkumu společnosti Continental vyplývá, že motoristé jsou v tomto ohledu důslednější před zimou, kdy na zimní pneumatiky přezouvá 92 procent z nich. Na počátku letní sezony však více šoférů váha a přemýšlí, jak ušetřit za přezutí i za další sadu plášťů a to i přesto, že najedou proporčně daleko více kilometrů než v zimě. To potvrzují i výsledky průzkumu, podle kterého volí správné letní obutí jen 78 procent majitelů vozidel.

Více než pětina Čechů praktikuje tzv. „dojíždění“, kdy jezdí i v létě na zimních pneumatikách, čímž mohou riskovat nejen svoji bezpečnost, ale ohrožují ostatní účastníky silničního provozu. Dojíždění je velmi oblíbené u řidičů, jejichž zimní pneumatiky mají dezén menší než 4 milimetry a nemohou je tak použít pro další zimní sezonu.

Zákon sice používání zimních pneumatik v termínu mezi 1. dubnem až 31. říjnem nezakazuje, z hlediska bezpečnosti může však být jízda na nevhodných pláštích riziková, protože zimní pláště jsou konstruované na jízdu v nižších teplotách a jejich vlastnosti nejsou v létě optimální, což potvrzují i odborníci. Jízda na zimních pneumatikách mimo zimní období vyžaduje zvýšenou opatrnost. Zimní pneumatiky jednoduše nejsou konstruovány na jízdu v letních podmínkách. Na zimních pláštích v létě musí řidiči počítat s delší brzdnou dráhu, s horším bočním vedením i s vyšší hlučností. Proto doporučujeme všem řidičům, aby v létě skutečně používali letní pláště. Pokud chtějí jiné řešení, na trhu jsou i celoroční pneumatiky, které jsou pro použití v létě jednoznačně vhodnější než pláště zimní.

Právě celoroční pneumatiky jsou vhodné řešení pro řidiče, kteří najezdí méně kilometrů, necestují v extrémních podmínkách a absolvují jen krátké vzdálenosti. Univerzální pláště jsou u českých řidičů stále oblíbenější díky zlepšeným jízdním vlastnostem a bezpečnosti, pokud je porovnáme s celoročními plášti v minulosti. K jejich výhodám patří i časová a finanční úspora. Řidiči však nesmí zapomínat, že jde stále o kompromisní řešení. Těm, kteří cestují více, odborníci radí přezout na letní pláště.

Správně načasované přezouvání

Důležité je rovněž načasování přezutí. Vedle zákona se vyplatí sledovat i vývoj počasí. Dlouhodobě motoristům radíme, aby se řídili ‚pravidlem‘ 7 °C a přezouvali až ve chvíli, kdy se teploty ani v nočních hodinách dlouhodobě nedostávají pod sedm stupňů. Letní a zimní pneumatiky jsou totiž vyrobeny z rozdílných směsí, liší se i konstrukcí a reagují rozdílně při různých teplotách. Pozorujeme, že tuto praxi dodržuje stále větší procento řidičů, což kvitujeme s radostí.

Mnoho řidičů si pneumatiky přezouvá doma, řada motoristů však spoléhá na služby pneuservisů. To může v současné době, kdy na území České republiky platí kvůli pandemii koronaviru restrikce pohybu, přinášet určitá omezení. Pneuservisy jsou však otevřeny a i nadále mohou poskytovat své služby, musí ale dodržovat speciální opatření, která minimalizují kontakt s klienty.

Z průzkumů víme, že řidiči rádi pečují o své vozy sami. Všem motoristům přesto doporučujeme, aby po každém přezutí navštívili odborníky za účelem vyvážení pneumatik a seřízení geometrie kol, což zvyšuje bezpečnost i životnost obutí.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz