Dojezd elektromobilů neohromí ani za ideálních podmínek, ukázal test
Kapacita baterií a aerodynamika karosérií elektrických vozidel se zlepšují, nicméně dosažení dojezdu srovnatelného s vozidly poháněnými spalovacími motory stále není možné, aniž by toho bylo dosaženo za ‘ideálních’ podmínek. Dokonce i normalizovaná spotřeba energie a tedy deklarovaný dojezd nemusí být dosažitelný ani v ideálních podmínkách reálného provozu.
Americká spotřebitelská společnost Consumer Reports poskytuje motoristům cenné informace o automobilech prodávaných na tamním trhu. Kromě hodnocení spolehlivosti a spokojenosti zákazníků provádí také testy, kterými zjišťuje, zda výrobci poskytují pravdivé informace o svých produktech.
Rozhodla se proto otestovat dojezd elektrických vozidel a porovnat ho s deklarovaným dojezdem, který se stanovuje metodikou EPA. Ta je mimochodem o něco přísnější než v Evropě používaná metodika testování normalizované spotřeby WLTP. Cílem bylo zjistit, zda reálný dojezd odpovídá oficiálním údajům výrobce. Překvapením je, že některé elektromobily ujely větší vzdálenost, než bylo dosaženo během oficiálních měření EPA.
Vysvětlením však může být velmi specifický soubor kritérií, které spotřebitelská společnost Consumer Reports uplatnila během testování. Celkem otestovali 22 vozidel, která musela mít najeto od 3 200 do 24 000 kilometrů. Testovací jízdy se uskutečnily za slunečného počasí při teplotách od 21 do 32 stupňů Celsia a před jízdou byla vozidla zaparkována v garáži při teplotě 22 °C. Automobily měly nastavený ekologický režim jízdy, nejnižší úroveň regenerativního brzdění a tempomat nastaven na 70 mil za hodinu, což odpovídá konstantní jízdě po dálnici. Pokud se během testu doprava výrazně zpomalila, test byl opakován. Vozidla jezdila vždy až do úplného vybití a byla poté odtažena na nabíječku odtažným vozidlem.
Absolutně nejvíce ujel Mercedes-Benz EQS 580 4Matic, a to 612 kilometrů. To je navíc o 64 km než oficiálně deklarovaný dojezd. Mercedes-Benz EQE 350 4Matic zaznamenal nejvyšší pozitivní rozdíl, když na jedno nabití ujel o 116 km více než deklarovaný dojezd. Naopak nejvyšší negativní rozdíl mezi deklarovaným a změřeným dojezdem zaznamenal Ford F-150 Lightning ve verzi s prodlouženým dojezdem, když ujel 435 km, což je o 80 km méně.
Consumer Reports však nepřímo poukázal i na stále výrazný nedostatek praktičnosti elektromobilů ve srovnání s vozidly se spalovacími motory. Podmínky, které si spotřebitelská společnost stanovila, označila za reálný provoz, ale nikdo nejezdí pořád konstantní rychlostí, za ideálního počasí, s ideální teplotou baterie, v relativně novém autě a až do úplného vybití akumulátorů. V běžném životě se tedy můžeme spolehnout pouze na to, že jejich dojezd bude nižší. “Fosilní” technologie má v tomto ohledu stále značný náskok.”
Pořadí | Model | Ujetá vzdálenost (km) | Deklarovaný dojezd podle EPA (km) | Rozdíl(km) |
---|---|---|---|---|
1. | Mercedes-Benz EQS 580 4Matic | 612 | 547 | 65 |
2. | BMW iX 50 xDrive | 595 | 521 | 74 |
3. | Tesla Model S Long Range | 589 | 652 | –63 |
4. | Lucid Air Touring | 554 | 618 | –64 |
5. | Rivian R1T | 538 | 505 | 33 |
6. | Mercedes-Benz EQE 350 4Matic | 534 | 418 | 116 |
7. | BMW i4 M50 | 512 | 436 | 76 |
8. | Mercedes-Benz EQS SUV 580 4Matic | 505 | 459 | 46 |
9. | Ford Mustang Mach-E AWD Extended Range | 481 | 435 | 46 |
10. | Mercedes-Benz EQE 350 SUV 4Matic | 457 | 407 | 50 |
11. | Kia EV6 AWD | 446 | 441 | 5 |
12. | Ford F-150 Lightning Extended Range | 435 | 515 | –80 |
13. | Hyundai Ioniq 5 AWD | 430 | 412 | 18 |
14. | Hyundai Ioniq 6 AWD | 426 | 435 | –9 |
15. | Nissan Ariya AWD | 407 | 414 | –7 |
16. | Volkswagen ID.4 AWD | 407 | 386 | 21 |
17. | Genesis GV60 Electrified | 404 | 399 | 5 |
18. | Kia Niro EV | 385 | 407 | –22 |
19. | Audi Q4 50 e-tron | 364 | 388 | –24 |
20. | Genesis GV70 Electrified | 354 | 380 | –26 |
21. | Subaru Solterra | 338 | 357 | –19 |
22. | Lexus RZ 450e | 325 | 354 | –29 |
« Test ojetiny VW Passat CC: Lidový luxus S Mustangem Mach-e jsme najeli už 2 000 kilometrů: Jak se nám s ním žije? »