electric-1

Dojezd elektromobilů neohromí ani za ideálních podmínek, ukázal test

16. 12. 2023 • Novinky, Zajímavosti

Kapacita baterií a aerodynamika karosérií elektrických vozidel se zlepšují, nicméně dosažení dojezdu srovnatelného s vozidly poháněnými spalovacími motory stále není možné, aniž by toho bylo dosaženo za ‘ideálních’ podmínek. Dokonce i normalizovaná spotřeba energie a tedy deklarovaný dojezd nemusí být dosažitelný ani v ideálních podmínkách reálného provozu.

Americká spotřebitelská společnost Consumer Reports poskytuje motoristům cenné informace o automobilech prodávaných na tamním trhu. Kromě hodnocení spolehlivosti a spokojenosti zákazníků provádí také testy, kterými zjišťuje, zda výrobci poskytují pravdivé informace o svých produktech.

Rozhodla se proto otestovat dojezd elektrických vozidel a porovnat ho s deklarovaným dojezdem, který se stanovuje metodikou EPA. Ta je mimochodem o něco přísnější než v Evropě používaná metodika testování normalizované spotřeby WLTP. Cílem bylo zjistit, zda reálný dojezd odpovídá oficiálním údajům výrobce. Překvapením je, že některé elektromobily ujely větší vzdálenost, než bylo dosaženo během oficiálních měření EPA.

Vysvětlením však může být velmi specifický soubor kritérií, které spotřebitelská společnost Consumer Reports uplatnila během testování. Celkem otestovali 22 vozidel, která musela mít najeto od 3 200 do 24 000 kilometrů. Testovací jízdy se uskutečnily za slunečného počasí při teplotách od 21 do 32 stupňů Celsia a před jízdou byla vozidla zaparkována v garáži při teplotě 22 °C. Automobily měly nastavený ekologický režim jízdy, nejnižší úroveň regenerativního brzdění a tempomat nastaven na 70 mil za hodinu, což odpovídá konstantní jízdě po dálnici. Pokud se během testu doprava výrazně zpomalila, test byl opakován. Vozidla jezdila vždy až do úplného vybití a byla poté odtažena na nabíječku odtažným vozidlem.

Absolutně nejvíce ujel Mercedes-Benz EQS 580 4Matic, a to 612 kilometrů. To je navíc o 64 km než oficiálně deklarovaný dojezd. Mercedes-Benz EQE 350 4Matic zaznamenal nejvyšší pozitivní rozdíl, když na jedno nabití ujel o 116 km více než deklarovaný dojezd. Naopak nejvyšší negativní rozdíl mezi deklarovaným a změřeným dojezdem zaznamenal Ford F-150 Lightning ve verzi s prodlouženým dojezdem, když ujel 435 km, což je o 80 km méně.

Consumer Reports však nepřímo poukázal i na stále výrazný nedostatek praktičnosti elektromobilů ve srovnání s vozidly se spalovacími motory. Podmínky, které si spotřebitelská společnost stanovila, označila za reálný provoz, ale nikdo nejezdí pořád konstantní rychlostí, za ideálního počasí, s ideální teplotou baterie, v relativně novém autě a až do úplného vybití akumulátorů. V běžném životě se tedy můžeme spolehnout pouze na to, že jejich dojezd bude nižší. “Fosilní” technologie má v tomto ohledu stále značný náskok.”

Pořadí Model Ujetá vzdálenost (km) Deklarovaný dojezd podle EPA (km) Rozdíl(km)
1. Mercedes-Benz EQS 580 4Matic 612 547 65
2. BMW iX 50 xDrive 595 521 74
3. Tesla Model S Long Range 589 652 –63
4. Lucid Air Touring 554 618 –64
5. Rivian R1T 538 505 33
6. Mercedes-Benz EQE 350 4Matic 534 418 116
7. BMW i4 M50 512 436 76
8. Mercedes-Benz EQS SUV 580 4Matic 505 459 46
9. Ford Mustang Mach-E AWD Extended Range 481 435 46
10. Mercedes-Benz EQE 350 SUV 4Matic 457 407 50
11. Kia EV6 AWD 446 441 5
12. Ford F-150 Lightning Extended Range 435 515 –80
13. Hyundai Ioniq 5 AWD 430 412 18
14. Hyundai Ioniq 6 AWD 426 435 –9
15. Nissan Ariya AWD 407 414 –7
16. Volkswagen ID.4 AWD 407 386 21
17. Genesis GV60 Electrified 404 399 5
18. Kia Niro EV 385 407 –22
19. Audi Q4 50 e-tron 364 388 –24
20. Genesis GV70 Electrified 354 380 –26
21. Subaru Solterra 338 357 –19
22. Lexus RZ 450e 325 354 –29
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz