electric car and gasoline car concept. hand holding gas pump and

Dojezd elektromobilů na dálnici? Pouze 8 ze 73 překoná hranici 400 kilometrů

14. 10. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Německý magazín Auto Bild zveřejnil výsledky dojezdu dalších 20 nových elektromobilů v dálničním tempu. I ty nejlepší zvládnou jen polovinu toho co diesel. Technologie elektromobilů se stále vyvíjí. Kapacita baterií roste a s ní i vzdálenost, kterou dokáží ujet na jedno nabití. Na každodenní dojíždění do práce jsou dnes již zcela bezproblémové, i když bydlíte na venkově a do práce to máte třeba 50 km. Co když musíte nečekaně vyrazit na dlouhou cestu, která se bez dálnice neobejde?

Přesně na to se zaměřil německý magazín Auto Bild. Otestoval dojezd dalších 20 nových elektromobilů. V minulosti tak učinil s 53 elektromobily, takže máme opravdu relevantní data. Ta jsou velmi užitečná, protože výrobci elektromobilů často uvádějí zavádějící údaje o dojezdu na jedno nabití.

Energetická hustota současných baterií je stále nižší než energie, kterou má v nádrži auto s 50 nebo 60 litry paliva. Zvláště velké jsou rozdíly mezi oficiálním a reálným dojezdem na dálnici. Rychlostní silnice s povolenou maximální rychlostí 130 km/h jsou pro elektromobily stále velkou výzvou. Kombinace dálničního tempa a odporu vzduchu rychle vybíjí jejich baterie. Zatímco klasické auto se spalovacím motorem ujede na jednu nádrž i přes 800 km (nehledě na německé superlimuzíny či sportovní vozy), s elektromobily musíte zastavit na nabíječce už po 300 až 400 km. A to je ten lepší případ.

To ukázal i nejnovější test, který probíhal při teplotách mezi 16 a 28 stupni Celsia, tedy za relativně příznivých podmínek. Jak je známo, chlad je nepřítelem elektromobilů, protože v těchto podmínkách spotřebují hodně energie na udržení optimální teploty baterie a vytápění interiéru. Jak to dopadlo? Je jasné, že klíčem k úspěchu v této disciplíně je velká baterie a špičková aerodynamika. To je ovšem také nejdražší řešení. Proto nepřekvapí, že jediným elektromobilem z 20 testovaných, který při stálé rychlosti 130 km/h překonal hranici 400 km, bylo Audi Q8 55 e-tron Quattro s cenou od 87 300 eur a baterií s kapacitou 106 kWh.

Dalšími v pořadí jsou drahé elektromobily – čínské Nio ET5 (68 500 eur) s baterií o kapacitě 100 kWh a Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic (99 841 eur). Ty však na dálnici končí pod hranicí 400 km, podobně jako čínský BYD Seal AWD. Ten zvládne 384 km, přičemž jeho cena je přijatelných 51 000 eur. BYD dokonce poráží dražší konkurenty jako Tesla Model 3 Performance, BMW i4 a i5, Kiu EV6 a mnoho dalších známých elektromobilů. Na opačném konci žebříčku jsou vozy, které mají problém ujet i 200 km. Dacia Spring při dálniční jízdě na 130 km/h ujede pouze 141 km. V případě malého městského elektromobilu s cenou od 17 000 eur je to však pochopitelné.

Mnohem hůř se to vysvětluje u vozů jako Mercedes-Benz EQT 200 (od 39 630 eur), DS 3 E-Tense (od 41 270 eur) nebo Mercedes-Benz EQB 300 (od 55 500 eur), které mají maximální dojezd 280 km. Kdybychom se podívali na výsledky všech 73 elektromobilů, tedy včetně dvou předchozích dálničních testů, situace by se příliš nezměnila. Jen osm z nich zvládne více než 400 km.

Králem je nepochybně velmi drahý Mercedes-Benz EQS 450+ (482 km) s baterií o kapacitě 108 kWh a vynikající aerodynamikou. Následuje BMW iX 50 xDrive (434 km) a Audi Q8 55 e-tron Quattro (433 km) z posledního testu. Na konci zůstává Dacia Spring spolu s dalšími městskými elektromobily – Mazdou MX-30 (140 km) a Hondou e (153 km). Pokud tedy uvažujete o elektromobilu, musíte si dobře promyslet, co od něj očekáváte.

Dojezd 20 nových elektromobilů při rychlosti 130 km/h

Pořadí Model Dojezd na dálnici (km)
1. Audi Q8 55 e-Tron Quattro 433
2. Nio ET5 393
3. Mercedes EQE SUV 4Matic 390
4. BYD Seal AWD 384
5. BMW i5 M60 368
6. Tesla Model 3 Performance 2024 (facelift) 367
7. Kia EV6 AWD 331
8. BMW i4 M5 329
9. Smart #1 Brabus 329
10. BYD Dolphin (60 kWh) 322
11. Genesis GV70 303
12. MG4 (64 kWh) 300
13. Opel Astra Electric 289
14. Aiways U6 286
15. Mercedes EQB 300 280
16. DS3 E-Tense 259
17. Ora 03 GT 250
18. Fiat 500 (42 kWh) 218
19. Mercedes EQT 200 202
20. Dacia Spring 141
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz