Dochlazování vám prodlouží život turba a sníží servisní náklady
Přeplňovaný motor má dnes téměř každé nové auto, někdejší volba fajnšmekrů a příznivců sportovní jízdy se dnes totiž, až na výjimky, stává samozřejmostí a s přeplňovaným motorem pod kapotou jezdí už skoro každý. Od nadšence, přes řidiče začátečníky, až po maminky rozvážející každé ráno děti do školky. Věděli jste však, že ježdění s přeplňovaným motorem má i svá specifika? Jedním z nich je i péče o turbodmychadlo. Dnes si řekneme, kdy je po jízdě užitečné chlazení turba.
Pro odborníky bude tento článek pouze zopakováním samozřejmých a dávno známých faktů. Běžný řidič však možná ani netuší, co to “dochlazování” turbodmychadla je. Jde přitom o jednoduchý úkon, který dokáže zásadním způsobem prodloužit život turbodmychadla a snížit neočekávané servisní náklady spojené s provozem auta s přeplňovaným motorem.
Funkci turbodmychadla zde dnes rozebírat nebudeme, pro běžné uživatele přeplňovaných aut je důležité vědět, že jde o součástku, která se stará o větší výkon i pružnost motoru. Pomáhá vhánět vzduch do válců a protože je poháněno horkými výfukovými plyny, výrazně se zahřívá a je dobré nechat ho za určitých okolností těsně před vypnutím motoru na pár desítek sekund dochladit volnoběhem. Ale proč vlastně? Jinak, jen pro zajímavost, rotor dobře zkonstruovaného turbodmychadla se dokáže z 50 000 na 200 000 ot./min. rozjet průměrně za 2 sekundy.
Rotor turbodmychadla je nejčastěji uložen v kluzných ložiskách (moderní konstrukce dnes už využívají i valivá ložiska). Ty jsou mazaná přesně definovaným olejovým filmem (často tenkým jen 0,01 mm) mezi navzájem se pohybujícími plochami, z čehož logicky vyplývají velké nároky na mazání a chlazení oleje. Čím více se turbodmychadlo při jízdě zahřívá, o to důležitější je, aby se před vypnutím motoru snížila jeho teplota na hodnoty, při kterých nehrozí, že se stojící olej v ložiscích turbodmychadla vlivem vysoké teploty “speče” na tvrdý karbon. Zatímco totiž motor běží, jeho olejové čerpadlo se stará o cirkulaci oleje v ložiskách, takže je maže i chladí. Pokud ho však vypnete, oběh oleje se zastaví a jeho film, několikanásobně tenčí než lidský vlas, se v horkých ložiskách může snadno změnit na tvrdý karbon. To je to nejhorší, co můžete svému turbu udělat.
Takový olej totiž při následném nastartování ložiska snadno mechanicky poškodí (vydere v nich drážky), takže postupem času přestanou “těsnit” a motor začne přes mechanicky poškozené ložiska turba “žrát” olej. Také se může snadno stát, že takto nahromaděný karbon (spolu s karbonem vyprodukovaným ve válcích) ucpe přívod k turbodmychadlu (svého času proto výrobci raději odstraňovali jemné sítka na přívodu k turbodmychadlu) a to se začne důsledkem nedostatečného průtoku oleje přidírat. Abychom tedy předešli takovému poškození, je důležité vědět, kdy je před vypnutím motoru dobré nechat ho preventivně pár sekund na volnoběhu. Při dnešní materiálové úrovni přitom už stačí jen 15 – 30 sekund.
Obecně platí, že turbodmychadlo je třeba chladit bezprostředně po velké zátěži. Tím je například sportovní jízda, či jízda na dálnici. I zde však platí, že namísto volnoběhu po zastavení stačí, když před příjezdem na dálniční čerpací stanici chvíli brzdíte motorem, čímž turbodmychadlo zchladíte na potřebnou teplotu. Nebo chvilku před zastavením vyřadíte do neutrálu a necháte motor “vydechnout”. Ale pozor, turbodmychadlo pořádně zahřejete například i při tažení těžkého přívěsu do kopce. Pokud se tedy rozhodnete zastavit na vrcholu horského stoupání, v takovém případě skutečně dopřejte motoru před vypnutím pár sekund volnoběhu. Nejde totiž o jízdu ve vysokých otáčkách, ale pod vysokou zátěží.
Existují i výjimky
Benzinové motory mají teplejší spaliny než naftové, výrobci benzínových motorů (i některých naftových) proto ložiska turbodmychadel často chladí i vodou. Turbodmychadlo je v takovém případě zařazeno do odděleného vodního okruhu hnaného elektrickým čerpadlem, které vodu žene i po vypnutí zapalování. Že jde o kosmickou technologii dostupnou jen prémiovým značkám? Kdepak, takto “elektricky” se po vypnutí zapalování dokázala až 8 minut chladit už i Škoda Octavia TSI. Pokud máte benzínové přeplňované auto s “vodním” chlazením turbodmychadla, o jeho dochlazování se pochopitelně starat nemusíte, pro všechny ostatní si stručně zopakujme, kdy je dobré nechat turbo ochladit 20-sekundovým volnoběhem.
– Bezprostředně po sportovní jízdě
– Bezprostředně po rychlé dálniční jízdě
– Po tažení těžkého přívěsu
– Po jízdě do prudkého stoupání s plně naloženým vozidlem
« Trh s ojetinami po krizi znovu ožívá Češi stráví letošní dovolenou v tuzemsku: Začali si na ni půjčovat auta »