Do jakého motoru se vyplatí tankovat prémiové palivo?
Sezóna začala, vy jste vytáhli svého nadupaného čtyřkolového miláčka z garáže a plánujete společné trasy? Nebo máte konstrukčně náročnější motor, který když mu nedáte napít po chuti, dá to hned pocítit svým hrubým chodem? Možná se ptáte, zda tankovat prémiové palivo? Právě pro vás jsou určeny.
Co to vlastně prémiová paliva jsou?
Co se týče benzínu, jsou to v podstatě všechna paliva, která mají na stojanu označené uvedeno vyšší oktanové číslo, než je standardních 95 oktanů. Prémiová paliva obsahují vyšší množství aditiv, díky čemuž poskytují špičkový výkon a motor prokazatelně čistí a udržují ho čistý. Výsledkem pravidelného používání prémiových paliv je nejen prodloužení životnosti motoru, ale navíc lepší výkon.
Vyplatí se prémiový benzín do běžného auta?
Pokud je auto navrženo ke konzumaci benzínu s 95 oktany, občasné natankování prémiového paliva mu rozhodně neuškodí. Zda mu pomůže? Může pomoci palivové soustavě, případně vstřikovačům, resp. jiným částem, které očistí od usazenin. Prémiový benzín je určen pro motory s vyšším výkonem a rovnou ho předepisuje výrobce. Nižší oktanové číslo by mohlo způsobit nežádoucí detonace, se kterými se elektronika motoru nemusí vypořádat.
V současnosti už i některé maloobjemové přeplňované motory, které mají vyšší kompresní poměr, mají požadavek na použití automobilového benzínu s oktanovým číslem vyšším než 95. Pokud máte motor, který je hnán do extrémů (například stále více populárnější automobily třídy hothatch), určitě na palivu nešetřete a dopřejte mu, co si zaslouží a ptá. Odmění vás lepším průběhem výkonu a v některých případech i menší spotřebou.
Vyplatí se prémiová nafta do běžného auta?
Zcela odlišná situace je u naftových motorů. Zatímco u benzínu je oktanové číslo obvykle vyšší ve prospěch prémiového paliva, v naftovém případě může být, tady pozor, cetanové číslo úplně stejné. Důležité jsou aditiva, které palivo obsahuje.
Starší komůrkové naftové motory se obejdou i bez kvalitní nafty. Mohou však trpět naftové čerpadla a vstřikovače. U novějších naftových motorů je doslova nezbytností tankovat kvalitní naftu. Čim kvalitnější, tím lepší. Pravidelné nebo alespoň občasné tankování prémiového paliva se příznivě podepíše na stavu palivové soustavy vašeho motoru a příznivější spotřebě.
.« Nová Corvette C8 přichází s motorem uprostřed a obřím osmiválcem Test ojetiny Seat Leon II. Sportovnost na úkor komfortu »