Divoké nabíjení bez pravidel prý bateriím prospívá, zjistili vědci dlouhým testováním
Obecně se předpokládalo, že baterie degraduje nejpomaleji, pokud ji nabíjíte slabým proudem, nikdy ji nenabíjíte na více než 80 % a dáváte přednost domácímu nabíjení střídavým proudem před rychlonabíječkami. Výzkumníci z bateriového centra SLAC v americké Stanfordově univerzitě však přicházejí s překvapující informací. Ve svých laboratořích dva roky testovali 92 lithium-iontových baterií pro elektromobily, které vystavili různým cyklům nabíjení a vybíjení. Jednu skupinu baterií nabíjeli laboratorním způsobem, tedy pravidelnými cykly, zatímco druhou skupinu nabíjeli způsobem, který více odpovídá realitě. Tento způsob nazvali dynamickým cyklem.
Střídali nabíjení nízkým i vysokým výkonem, různé úrovně nabití a několik scénářů vybíjení. Výsledek? Dynamický cyklus nabíjení se ukázal jako lepší pro zdraví baterie, včetně její degradace a množství využitelného lithia. To znamená, že životnost baterií může být delší, než uvádějí samotní výrobci, kteří testují degradaci výhradně v laboratorních podmínkách. Tato zjištění mohou být „balzámem“ pro majitele elektromobilů, kteří se obávají snižování kapacity baterie s rostoucím věkem. Baterie je totiž nejdražší součástí elektromobilu a zárukou většinou jen na osm let.
Naopak ti, kteří se snaží baterii šetřit, mohou být znepokojeni. „Laboratorní testování skutečně neodpovídá realitě. Nabíjení probíhá konstantním proudem a testování je zrychlené, takže není reprezentativní. V reálném životě je nabíjecí profil mnohem dynamičtější,“ uvedl Alexis Geslin ze Stanfordu. Výsledky překvapily i samotné vědce, kteří si mysleli, že rychlé impulzy nabíjení a vybíjení v dynamickém testování způsobí rychlou degradaci. „Člověk by si mohl myslet, že to bude fungovat naopak, ale naše data říkají něco jiného,“ vysvětluje Geslin. „Ukázala něco zcela jiného, něco, co jsme rozhodně neočekávali,“ dodal.
Geslin zároveň přiznává, že bude potřeba další výzkum, aby vědci pochopili, proč mají tyto rychlé impulzy na úrovni částic pozitivní vliv. Ani samotní vědci tedy zatím nevědí, kde se skrývá tajemství. „Nemáme přístup do vnitřku baterie, nevidíme do ní, abychom přesně věděli, co se děje,“ řekl Geslin. „Můžeme jen konstatovat, že dynamika je poměrně složitá,“ uzavírá. Je tedy možné, že životnost lithium-iontových baterií může být delší než běžně předpokládaných 12 let. To však ukáže až budoucnost, protože jen málo elektromobilů s tímto stářím jezdí. Výjimkou jsou některé Tesly S nebo Nissany Leaf, průkopníci elektromobility, které se na trhu objevily po roce 2011.
.« Představenstvo Volkswagenu si sníží odměny. Do roku 2030 o více než 300 milionů eur Češi chtějí postavit testovací okruh pro autonomní auta. Za 8 miliard korun »