Dieselová auta z Německa končí v méně rozvinutých zemí Evropy
Ne tak stará dieselová auta z Německa končí v méně rozvinuté Evropě. Tento stav se dal očekávat prakticky hned po provalení kauzy Dieselgate. Export starších aut směrem na jih a východ Evropy není žádnou novinkou. Přestože prodej nových naftových verzí v Německu loni stoupl, je tam mnoho lidí, kteří už diesel nechtějí, nebo se pro hrozící omezení chtějí rychle zbavit auta s nižší emisní normou jako Euro6. Zájem o ně na trhu různých zemí s ojetinami stále přetrvává.
Zánovní ojetá auta mají své výhody. Prakticky jim opravdu nemusí nic být. Pomohou obměnit a hlavně omladit vozový park v dané zemi, úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti stoupne a v neposlední řadě emise nebudou až tak vysoké, jako při ježdění tu doposud používaných ještě starších aut v horším technickém stavu.
Jak to vypadá z pohledu statistiky? Řekněme v Rumunsku meziročně narostl počet dovezených starších dieselových aut o 31 000. Nejistota na německém trhu znamená pro tamních “obchodníky” docela dobrou pozici při vyjednávání kupní částky.
Jaká je situace v České republice? I u nás zaznamenali nárůst dovezených aut. Není to však až tak velké číslo. Z původních 165 000 kusů ojetých aut v roce 2017 to bylo loni o 12 000 ojetých aut více. Předpokládaný podíl naftových motorů v ojetých aut činí zhruba 60%. Zájem českých motoristů o tento druh paliva pomalu klesá po vzoru západu. Podle stejného zdroje na Slovensku je však podíl dovážených aut s naftovým motorem podstatně vyšší. Je to až 78%.
Rovněž i v Polsku, Rumunsku, či v jiných zemích zákazníky nejvíce zajímá, kolik auto žere a zda je spolehlivé, než to, kolik emisí vypouští. Právě proto mají naftová auta stále značnou výhodu oproti benzínovým. Například v takovém Srbsku jdou údajně tvrdě po nízké ceně. Technický stav auta je často druhořadý.
A co na to organizace na ochranu životního prostředí? Tvrdí, že není dobré, pokud se ze zemí méně ekonomicky vyspělé části Evropy stane “vrakoviště” špinavých naftových aut. Neříkám, že to je nejšťastnější řešení, ale je lepší, aby se generačně auta vyměnila a zlepšil se technický stav, snížil se možný únik ropných látek či jiných chemikálií. Emise nejsou všechno a auta zdaleka nejsou hlavní znečišťovatel.
A co bude dál? Nikdo přesně neví. Ekologie je silným hráčem na poli s financemi. Nová naftová auta stále mají spoustu příznivců. Z některých hledisek jejich prodej dokonce podle statistik roste i v bohatších zemích. Dosud existující alternativy na jiný druh pohonu totiž pro každého určitě nepřinášejí plnohodnotné řešení.
.« Volkswagen představil Golf Variant Test Mercedes-Benz A250e: Symbióza »