Diesel je opravdu na ústupu. Potvrzuje to statistika prodejů nových i ojetých automobilů
Prodejům nových automobilů již delší dobu vládnou ta na benzínový pohon a to docela výrazně – 57 procent nových aut prodaných v České republice v prvním pololetí roku 2017 bylo s pohonem na benzín. Těch spalujících naftu naopak ubylo – prodalo se jich pouhých 39 procent. Zbylé procenta připadají na alternativní paliva. Dokládá to statistika z dat Svazu dovozců automobilů. Experti z automobilového průmyslu se jasně shodují, že tento trend (mimochodem odstartovaný aférou “dieselgate” koncernu Volkswagen) se bude ještě více prohlubovat.
Překvapením ale je, že se týká i trhu s vozidly z druhé ruky. Automobilky totiž ve snaze snižovat flotilové emise vyrábí čím dál více aut s benzínovou motorizací. Ta se pak pochopitelně dostávají na trh s ojetinami, ale vždy je potřeba počítat s určitým zpožděním oproti trhu nových aut.
Na trhu ojetin se benzínové motory dostávají do hledáčku zákazníků čím dál více. Ještě před několika lety byl zájem o naftové motory výrazně vyšší, téměř v poměru 70:30 v neprospěch benzínu. Dnes je poměr 50,3 % pro benzín a naftových ojetých aut se prodává 47,6 %. Zbytek připadá alternativním palivům. Diesely jsou populární u velkých rodinných aut a v kategorii SUV. Naopak u menších vozů nabírají maloobjemové benzínové motory na zákaznické popularitě.
Co je důvodem?
Důvodů, proč čeští motoristé pomalu opouští dlouho oblíbené a preferované naftové motory je několik. Naftové motory se nevyplatí každému. Jejich pořizovací cena bývá vyšší a ekonomicky smýšlející zákazníci vědí, že musí ročně najet alespoň 20.000 km, aby se jim pořízení „nafťáku“ vyplatilo. Lidé se také u novějších dieselů obávají přítomnosti filtru pevných částic, jejichž opravy nebo výměny jsou velmi drahé.
Dalším z důvodů je pak nechvalná aféra “dieselgate”, která odstartovala nedůvěru vůči naftovým motorům a především zvýšila zájem o dopad spalování tohoto paliva na životní prostředí a vlastní zdraví. Je nepopiratelným faktem, že diesely vypouštějí více emisi a škodí zdraví.
Třetím a docela zásadním důvodem je také strach z omezení provozu naftových automobilů. Stalo se tomu tak už například v řadě německých měst – týká se to zatím jen starších dieselů, ale s přibývajícími léty to bude stále zasahovat více automobilů. Úplný zákaz vjezdu naftovým motorům plánuje v horizontu několik let například Londýn, Paříž, Madrid nebo Atény. Další města o nařízení uvažují také a například Praha podobný návrh prezentovala nedávno.
Některé velké automobilky navíc poukazují na to, že do vývoje dieselových jednotek nebudou již tolik investovat a některé je přestanou nabízet úplně. Plně by je měly nahradit především hybridy, které se pomalu dostávají do čela. Špatně na tom však nejsou ani elektromobily a pořádně se do toho v nejbližší době mají opřít i auta na vodík. Téma se samozřejmě netýká užitkových vozidel.
Určitě tedy neuděláte špatně, pořídíte-li si benzínové auto či hybrid. Poptávka po naftových motorech už teď znatelně klesá a v prodeji převažují motory benzinové. V Česku byl v prvním čtvrtletí podíl aut s benzínovým pohonem 57 procent. Diesel je už přežitá technologie. Brzy výrazně klesne jejich cena při prodeji dalšímu majiteli. Vývoj dieselových motorů už nikam nevede.
.« Diesel je mrtev. Nově představená Fabia ani Rapid už jej nanabízí Test Škoda Octavia 1.8 TSI DSG. Úspornost a kultivovanost v jednom balení »