Děsíte se poplatků? Jaké další mýty kolují o autopůjčovnách?
V životě každého z nás může nastat situace, kdy si budeme potřebovat vypůjčit auto. A pokud vám klíčky od svého vozu nesvěří nikdo z rodiny, přátel či pracovních kolegů, nabízí se jednoduché řešení – autopůjčovna.
Také v tuzemsku vyhledává služby autopůjčoven stále více lidí, ať už v pronajatých autech vyráží na dovolenou, služební cesty, nákupy nebo třeba na prodloužený víkend na chatu. Jak už to tak ale bývá, s rostoucím zájmem se objevují i různé mýty a polopravdy. Zeptali jsme se proto Ilji Larionova, majitele autopůjčovny Taggart, jež je na českém trhu už 13 let, které z mýtů se opírají o pravdu, a které nikoliv.
Jeden z nejčastějších mýtů mluví o tom, že pronájem aut z autopůjčovny je drahý. To možná platilo dřív, jak jsou na tom ceny dnes? Vyplatí se auto z půjčovny?
Půjčení auta z autopůjčovny může v celkovém meřítku vyjít levněji, než ho vlastnit, a zároveň může nabízet mnoho výhod. A to obzvláště pro lidi, kteří bydlí ve větších městech, kde se pohybují veřejnou dopravou a auto potřebují pouze krátkodobě, například na víkendové cesty na chatu nebo na dovolenou. Pokud budeme srovnávat pouze cenu za 1 den vypůjčení, opravdu se pronájem může zdát nevýhodný. Ale když se podíváme více do hloubky, tak zákazník nemusí řešit nákupní cenu vozidla, způsob financování, úroky či potenciální ztrátu (zainvestované peníze), ale ani pojištění, parkovné, servisy, a hlavně ztrátu hodnoty vozu, což je největší položka.
Když si to člověk vše racionálně spočítá, začne mu to dávat smysl. Nemluvě o tom, že pronájem auta nese další výhodu – nejste neustále omezeni jedním vozem, ale dle potřeby můžete využívat různé typy aut, které v tu danou chvíli odpovídají vaším požadavkům. Potřebujete například odvést větší počet lidí? Pak si na víkend půjčte minivan.
V protikladu ale pak stojí přesvědčení některých zákazníků, že když za auto zaplatili, můžou si s ním pak dělat, cokoliv chtějí. Jaká má tedy zákazník autopůjčovny práva a povinnosti?
Pronájem auta se řídí občanským zákoníkem a vozidlo by měl zákazník odevzdat v takovém stavu, v jakém jej převzal, s přihlédnutím k běžnému opotřebení. Přece když si auto půjčíte od kamaráda a poškodíte ho, také byste opravu zaplatili, minimálně spoluúčast na pojistné události. Naopak technické závady, které nezpůsobil řidič, jdou například u nás v Taggartu vždy za námi.
Mnoho lidí si půjčení auta rozmyslí také kvůli přesvědčení, že proces pronájmu auta je komplikovaný, nepřehledný a s hromadou papírování. Jak dlouho trvá, než zákazník odjede autem z vaší půjčovny?
Je nutné zmínit, že náš business model je trochu jiný než u standardních půjčoven. Všechny naše služby jsou už zahrnuty v ceně, se kterou zákazníka hned na začátku seznámíme, a proto není potřeba, aby přijel k nám do kanceláře, kde bychom se mu snažili něco doprodat. Naopak náš zaměstnanec zákazníkovi vozidlo doveze, společně s ním vůz zkontroluje, včetně kompletního nafocení, a vše zaznamená do protokolu. Následně mu řádně vysvětlí podmínky a společně podepíšou již připravenou smlouvu, která je přehledná. Smluvní podmínky jsme shrnuli na pouhé 2 strany a zákazník tak od nás dostane jen 1 list papíru.
Celý proces – od předání auta po podpis smlouvy – trvá cca 15 minut. U stálých klientů dokonce jen 5 minut, protože ti už vše znají. Nepřehledné a dlouhé smlouvy bývají obvykle vizitkou mezinárodních půjčoven nebo také těch, které mají mnoho skrytých poplatků. Objemnou smlouvou chtějí podchytit všechna právní rizika a reklamace a potom obviňují klienta, že neumí číst. V Taggartu se podobných praktik zákazníci bát nemusí.
A co říkáte na doporučení, že auta je vhodné si půjčit jen od velkých, nadnárodních společností? V čem může být výhoda menších autopůjčoven?
S takovou informací jsem se zatím nesetkal. Ale mnoho lidí se od pronájmů od velkých autopůjčoven naopak odklání, protože menší lokální půjčovny jsou více pružné, mají jasně definované vozy (když si objednáte Octavii, dostanete Octavii.
U mezinárodních půjčoven si můžete vybrat pouze třídu vozu), menší půjčovny také často nemají skryté poplatky a ve smlouvě u vás vyžadují méně osobních údajů. V Taggartu například nedisponujeme daty z kreditních karet klientů – mezinárodní autopůjčovny vám naopak bez těch dat auto nepronajmou.
A jak je to s rezervací vozu, je potřeba ji udělat ve větším časovém předstihu, třeba i několik dní předem?
V tomto případě záleží na sezóně. V Taggartu si můžete auto zarezervovat telefonicky a pokud je dostupné, nic vám nebrání si jej vyzvednout klidně do 30 minut na pobočce. Když není, klientovi nabídneme alternativy. V rámci služby přistavení hodně záleží na denní operativě a vytíženosti našeho týmu.
Tím pádem také není pravda, že auto si zákazníci musí vždy vyzvednout přímo v autopůjčovně nebo jim bude přistaveno maximálně na letiště…
V dnešní době půjčovny nabízí přistavení i v rámci jiných lokalit, nicméně v 95 % případů se jedná o zpoplatněnou službu. V Taggartu naopak v rámci pražských lokalit s dostupností na metro a také v rámci lokalit Praha 1, 2, 3 přistavujeme pro naše zákazníky vozy zdarma přímo před dům.
Je pravda, že s vypůjčeným vozem nesmí řidič překročit hranice naší republiky?
Obvykle hranice překročit může, ale musí počítat s tím, že cesta za hranice bude u většiny autopůjčoven zpoplatněna. V případě Taggartu za vycestování do zahraničí nic navíc neplatíte, nicméně do některých států je zakázáno v našich vozech cestovat. Jedná se o země, kde nemáme sjednané asistence a pojištění, jako jsou Rumunsko a Bulharsko.
Je nutné auto vrátit vždy s koncem smlouvy o pronájmu?
Není. Výjimkou mohou být sezonní auta (např. vícemístné minibusy), u nichž vám možnost prodloužit pronájem autopůjčovna nejspíš neschválí. Ale u obyčejných osobních aut to většinou není problém. Platí, že čím větší je půjčovna, tím méně starostí bude s prodloužením. V Taggartu máme flotilu 570 aut a když někdo chce prodloužit pronájem vozidla, tak pouze interně přehodíme objednávku na modelově stejný vůz.
.« Výroba v Německu kolabuje, dolů ji táhnou auta Test ojetiny BMW 3 E46 Coupé: Nadčasová záležitost »