bez-nazvu

DeLorean DMC-12. Temná minulost a elektrická budoucnost

15. 8. 2018 • Historie, Novinky

Pro DeLoreana DMC-12 mám zvláštní slabost. Je to totiž nejspíše první auto, které si ve svém životě pamatuji – měl ho zahraniční známý mého otce a stále mám před očima, jak stálo na parkovišti nedaleko místa, kde bydlím. Není se čemu divit, že můj mozek uchoval v paměti právě tohle auto. V záplavě Stodvacítek, Žigulíků a Favoritů působilo malinké nerezové coupé výjimečněji, než neuspávající závod Formule 1. Díky texaské firmě DeLorean Motor Company se však DMC-12 stále vyrábí a nejen to, rozvíjí se a myslí na budoucnost.

Nejdříve však trochu minulosti. Značku DeLorean založil John Z. DeLorean, který odešel z vedení General Motors, aby si splnil svůj sen o převratném sportovním voze. Pro zrod automobilky si vybral předměstí Belfastu v severním Irsku, kam ho přilákaly nízké daně a mzdové náklady. Původně mělo být DMC-12, první a jediný model DeLoreanu, zejména bezpečným vozem s velkými deformačními zónami vpředu, airbagy, samonosnou karoserií z nově vyrobeného plastu ERM a pak někde ke konci seznamu snad i zajímavým sporťákem. Jak jste již možná pochopili, tohle byla mírně utopistická vize. Do hry se tak musel vložit slavný konstruktérský guru Colin Chapman, který vůz předělal do vyrobitelné podoby.

Design vozu měl na starosti další velikán automobilového průmyslu Giorgietto Giugiaro, který vytvořil malé a čistě vypadající čtyřmístné coupé. Karoserie byla nakonec z plastu potaženého nerezovou vrstvou a slavné křídlové dveře dodávají nádech exotiky (a na snad žádném DeLoreanu nelícují správně).

DMC-12 po svém uvedení na trh v roce 1981 nezískalo srdce mnoha zájemců a nepomohla ani známá trilogie Návrat do budoucnosti, zejména proto, že vznikla dva roky po ukončení výroby vozu. Není příliš těžké zjistit, kde se stala chyba. Za dosti tučných 25 tisíc dolarů člověk získal auto se vzadu uloženým šestiválcovým motorem z konstrukční kuchyně Peugeotu, Renaultu a Volva, který působil docela dýchavičně už v evropské verzi, ve které měl 170 koní. O emisními limity okleštěné americké verzi radši nemluvě. Zrychlení na stovku za 10,5 je u auta s cenou podobnou tehdejšímu Porschi 911 přímo faux pas. Před zahájením výroby byla navíc slibována kvalita Mercedesu. Jediný pohled na sériový kus změnil toto tvrzení ve vtip do filmu Kameňák. Místo velmi bezpečného a výkonného coupé s uspořádáním 2+2 s perfektním zpracováním v ceně do 10 tisíc USD (jak se původně plánovalo) jsme tedy dostali relativně pomalé, drahé, špatně zpracované auto bez plánovaných vychytávek na záchranu posádky za dvou a půl násobek původně zamýšlené ceny. Dopadlo to stejně jako s předvolebními sliby.

Předností tohoto vozu se tak kromě exkluzivity a vzhledu stala snad jen relativně komfortní jízda a dobré jízdní vlastnosti. Auto se v zatáčce neroztočilo jako krasobruslař na Olympiádě, což měla většina vozů té doby s motorem za zadní nápravou ve zvyku.

Majitel automobilky John Z. Delorean dopadl ještě smutněji než samotné auto. Již v roce 1983 musel vyhlásit bankrot, protože DMC-12 bylo i přes bohatou výbavu a výrobu v bouřlivém (čti levném) Irsku jednoduše drahé. Nakonec byl vzat do vazby za údajné obchodování s drogami a přestože byl posléze zproštěn viny, obnovu výroby DeLoreanu už nezvládl. Udělal to za něj však někdo jiný.

DMC Texas, firma, která odkoupila veškeré díly, které zbyly z původní výroby, se rozhodla produkovat modifikované DeLoreany. Ty mají vylepšenou konstrukci a mnoho nové výbavy, včetně GPS navigace s Bluetooth. Rovněž motory dostaly úpravu na Stage 2 – 197 koní, což znamená, že dýchavičnost původních vozů se odebrala do patřičných míst. Veškeré díly, které byly u originálu shledány jako nedostatečné, byly vyměněny. Takto dotažený DeLorean by se dnes již zesnulému Johnu Zacharymu jistě líbil, konečně se z něj stal spolehlivý parťák na každý den.

A to zdaleka není vše, před pár dny se objevila informace, že DeLorean chce do roku 2013 představit plně elektrický model zvaný DMCEV, který vychází z modernizovaného DMC-12. Zatím neznáme bližší informace, ale očekává se výkon přes 200 koní, který vyrobí elektromotor ze “šťávy” ukryté v litium iontových bateriích. Již si však můžete prohlédnout třeba vskutku dobře vypadající interiér tohoto elektrického vozu. Jakožto elektromobil by tak DeLorean mohl zažít další znovuzrození a opět zamířit do garáží nadšenců po celém světě.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz