Další továrna končí: Stellantis uzavře závod v Lutonu
Automobilka Stellantis čelí problémům, její prodeje výrazně klesají. Ve třetím čtvrtletí roku 2024 zaznamenala 20 % pokles oproti stejnému období loňského roku. Počet dodaných vozů klesl na 1,14 milionu, přičemž největší propad zaznamenala v Severní Americe, kde prodeje poklesly o 36 %, což představuje 171 000 vozidel. Hlavními příčinami tohoto propadu jsou komplikace spojené s přechodem na elektromobilitu a nadměrné zásoby neprodaných vozidel. Problémy má Stellantis také v Evropě.
Uzavření závodu v Lutonu
Společnost Stellantis, která je mateřskou firmou značky Vauxhall, oznámila plán na uzavření své továrny na výrobu dodávek v Lutonu, Velká Británie. K ukončení výroby dojde již v dubnu příštího roku, což může teoreticky znamenat ztrátu zaměstnání pro více než 1 100 lidí. Továrna však nebude uzavřena úplně bez náhrady – Stellantis plánuje posílit výrobu lehkých užitkových vozidel v závodě Ellesmere Port v hrabství Cheshire.
Do Ellesmere Portu chce společnost investovat 50 milionů liber, aby zvýšila kapacitu výroby elektrických vozidel. Zároveň hodlá přesunout stovky pracovníků z Lutonu. Jednání s odbory a zaměstnanci o této změně již probíhají.
Důvod uzavření: přísné emisní regulace a nízká podpora vlády
Stellantis zdůvodnil uzavření závodu přísnými pravidly Spojeného království týkajícími se prodeje vozidel s nulovými emisemi (ZEV). Tato legislativa vyžaduje výrazný každoroční nárůst podílu prodaných elektromobilů. Koncern uvedl, že bez dostatečné vládní podpory, která by stimulovala poptávku po elektrických vozidlech, se britský trh stává pro výrobce příliš náročným.
Stellantis tak naplňuje své dřívější výhrůžky. V červnu 2024 varovala automobilka britskou vládu, že bez zavedení opatření na podporu elektromobilů může dojít k uzavření výrobních závodů ve Velké Británii. Vláda tehdy byla vyzvána k větší podpoře, aby koncern mohl splnit legislativní požadavky. Po nečinnosti vlády nyní přistoupil Stellantis k naplnění svého varování.
Reakce britské vlády
Britská vláda vyjádřila nad situací znepokojení. Zdůraznila svůj závazek podporovat přechod na vozidla s nulovými emisemi a slíbila spolupráci se Stellantisem, odbory a místními partnery na řešení dalších kroků. Přesto zůstává otázkou, zda bude tato reakce dostatečná k zabránění dalším uzávěrám továren v zemi.
.« Krize VW je už viditelná: V přístavech se hromadí neprodané elektromobily za 300 milionů eur Častý nešvar při obchodování s ojetinami. Některá auta v Česku měla až čtrnáct různých majitelů »