Dacia Duster má jen tři hvězdičky Euro NCAP: Svůj stín nepřekročila
Třetí generace Dusteru si vysloužila pochvalné recenze. Toto cenově dostupné SUV nabízí svěží design, výbornou cenu a do nabídky Dacie přináší nové technologie – od hybridního pohonu až po asistenční systémy, které jsme dosud u této rumunské značky neviděli. Jak se však ukazuje, stále to nestačí. Do pětihvězdičkové bezpečnosti má Duster i v nejnovější generaci stále daleko.
Připomeňme, že první generace získala v roce 2011 v testech bezpečnostního konsorcia Euro NCAP jen tři z pěti možných hvězdiček. Druhá generace, která prošla nárazovým testem v roce 2017, si skóre nevylepšila a opět získala tři hvězdy. Od třetí generace se proto očekávalo více. Ale ani ta nepřekročila stín svých předchůdců.
Testovala se verze Hybrid 140 s maximální možnou bezpečnostní výbavou, kterou Dacia nabízí. Ve výbavě byly přední i boční airbagy včetně ochrany pro zadní cestující, kotevní body Isofix na zadních sedadlech, autonomní brzdy detekující chodce i cyklisty, omezovač rychlosti, systém udržování v jízdním pruhu nebo detekce únavy řidiče. Přesto Duster získal za ochranu dospělých jen 70 %, za ochranu dětí 84 %, za ochranu chodců 60 % a za asistenční systémy skromných 57 %. Právě poslední kategorie Duster znevýhodňuje, protože asistenční systémy ovlivňují také počet bodů udělených za ochranu dospělých a chodců. Prevence má zkrátka přednost.
Nelze však říci, že by se Duster nezlepšil. Od prvního testu uplynulo 13 let, během nichž se požadavky na bezpečnost výrazně zvýšily. Tři hvězdičky z roku 2011 nejsou totéž co dnes. První generace Dusteru by podle aktuálních kritérií pravděpodobně zcela propadla. Pokud porovnáme všechny tři generace, Duster si udržel prakticky stejnou úroveň ochrany dospělých členů posádky, mírně se zlepšil v ochraně dětí a obrovský pokrok zaznamenal v ochraně zranitelných účastníků silničního provozu, tedy chodců a cyklistů, stejně jako v asistenčních systémech. Stále mu však například chybí upozornění na chodce při couvání. Objevily se také některé „hardwarové“ nedostatky.
.« Zamrzlý zámek u auta. Jak rozmrazovat správně? VW zvažuje přeložit výrobu golfů z Německa do zahraničí »