ČOI dala pokutu Auto ESA: Podvody na trhu ojetin přetrvávají
Auto ESA dostal pokutu od České obchodní inspekce, což dokazuje, že trh s ojetými automobily někde stále skrývá značná rizika.
Pokutu ČOI udělila Auto ESA hned za několik přestupků zjištěných v letech 2021 a 2022. Upozornil na to server Kverulat.org na jehož stránkách lze nalézt i odkaz vedoucí přímo k dokumentu, jenž Česká obchodní inspekce vydala a kde je pokuta odůvodněna i vyčíslena.
ČOI rozhodla o udělení pokuty ve výši 400 000 Kč za používání nekalých a klamavých obchodních praktik. Vzhledem k tomu, že jak ČOI v dokumentu píše, lze za tyto přestupky udělit pokutu až pět milionů korun, jedná se o pokutu velice nízkou. Otázkou tak je, zda takto nízká pokuta je dostatečným řešením nastalé situace. Autobazar Auto ESA totiž tuto pokutu dostal hned za několik přestupků, z nichž jedním je i navýšení ceny prodávaného vozu o 6950 Kč za nespecifikované doplňkové služby, bez nichž nešlo vůz zakoupit. Pokud se tak dělo u všech prodávaných automobilů, lze si snadno spočítat, jak rychle se tak nízká pokuta prodejci zaplatí.
Zdražení při podpisu smlouvy bohužel nebylo jediným přestupkem. Prodávající v inzerci i při prohlídce vozu zapomněl sdělit, že vozidlo bylo opravené po havárii. Objevilo se to až při podpisu kupní smlouvy. V příloze smlouvy, v protokolu o stavu vozidla se navíc ukázalo, že vůz žádnou (inzerovanou) dvouzónovou klimatizaci ani vyhřívaná sedadla nemá. V protokolu se navíc autobazar zřekl odpovědnosti z funkce řady důležitých komponentů: imobilizéru, katalyzátoru, filtru pevných částic, zádržných systémů, airbagů, sedadel, zařízení LPG/CNG, výhřevu skel, zrcátek, klimatizace i rádia.
Dalšími zjištěnými přestupky byly rozpory v uváděné výbavě, ale i inzerce neexistujících vozidel. „Internetové volavky“ mají za úkol nalákat zákazníka k prodejci, který se mu pak snaží prodat jiný vůz. Tyto „volavky“ mohou kromě jiného v motoristech vyvolat dojem, že lze některé vozy pořídit levněji, než je to možné ve skutečnosti. Navíc se nízkými cenami těchto neexistujících vozů rády ohánějí pojišťovny v situacích, kdy mají hradit škodu a ponížení ceny vozidla jim hraje do karet.
Aktuální pokuta 400 000 korun, kterou ČOI vyměřila AutoESA, není jediným reputačním problémem tohoto „Prvního a jediného autobazaru s certifikací”. Claim, kterým sám sebe bazar označuje na webu, je možná pokusem o vtip – a to nejen v souvislosti s přestupky, které odhalila ČOI. V květnu 2023 server AutoJournal publikoval text “Auto ESA klame zákazníky s certifikáty”, ve kterém popisuje problémy se společností Cebia. Výživná je též diskuze pod článkem na Seznam.cz. Čtenáři v ní popisují to, co zdokumentovala ČOI.
„AutoESA vykázala za rok 2021 tržby v celkové výši téměř 4,5 miliardy korun. Zisk před zdaněním činil skoro 58 milionů korun a zaplacená daň činila pouhých 1,8 milionů korun,“ uvádí dále server Kverunalt.org a i z tohoto pohledu je jasné, že udělená pokuta byla velice nízká. Pokud má trh s ojetými automobily fungovat správně, je třeba, aby byla dodržována nastavená pravidla, a ten kdo je poruší, má být potrestán tak, aby to skutečně pocítil. Zda je to i tento případ, ať každý posoudí sám.
.« Elektromobily už prodejně předstihly naftová auta Test Audi TTS Roadster: Skvělé sportovní auto ověnčené předsudky se loučí »