Co stojí za koncem aut s vyklápěcími světly? Toto jsou ty nejlegendárnější vozy s “mrkačkami”
Všichni nadšenci automobilismu milují auta s vyklápěcími světly. Mají jistý šmrnc, který nedokáží nahradit žádná jiná konvenční světla, ať jsou jakkoli krásná nebo ať svítí jakkoli dobře. Přesto jsme se museli s vyklápěcími světly rozloučit. Proč?
Pokud bychom mohli jedním slovem charakterizovat automobilový svět posledních let, zřejmě by to bylo slovo “regulace”. Tlak na nízké emise, zvýšenou bezpečnost… Samozřejmě, ne všechny regulace jsou nutně špatné. Je to právě bezpečnost, kvůli které z našich cest vymizely auta s vyklápěcími světly.
Největší boom zažila auta s vyklápěcími světly v 70. letech minulého století. Paradoxně, důvodem byla právě bezpečnostní regulace: předpisy požadovaly, aby byly přední světlomety umístěny v určité výšce, která ale neodpovídala s představami designérů supersportů. Automobilkám se tedy podařilo obejít toto opatření právě díky vyklápěcím světlometům. Ty se pak masově rozšiřovaly od superrychlého Ferrari F40 přes dostupný roadster Mazdu MX-5 až po obyčejný sedan Honda Accord.
Rozmach ale trval jen do nového tisíciletí. V roce 2004 vstoupila v platnost novela zákona Evropské unie o bezpečnosti chodců. Podle ní musí být všechny automobily snadněji deformovatelné v přední části, aby se zabránilo fatálním následkům případného střetu chodce s autem. To byl poslední hřebík do rakve autům s vyklápěcími světly.
Podívejme se proto spolu na ta nejlegendárnější a nejvýjimečnější auta s vyklápěcími světly.
Cord 810 (1936 – 1937)
Prvním autem, které přišlo s vyklápěcími světly, byl americký luxusní Cord 810/812. Navzdory mnoha výjimečným technologickým řešením se velkého úspěchu ale nedočkal.
Lancia Stratos (1972 – 1977)
Lancia Stratos, jedna z nejzářivějších rally legend, se oficiálně vyráběla jen pět let (mezi lety 1972 a 1977). Přesto jde o jeden z nejlegendárnějších automobilů, jaký kdy opustil výrobní linku.
BMW M1 (1978 – 1981)
Další legenda s vyklápěcími světly pochází z Mnichova. Jde o úžasné BMW M1, které bylo vyrobeno jen v počtu v 455 kusů, ale i přesto (nebo díky tomu) si získalo status jednoho z nejkultovejších aut z Bavorska. Mimochodem, BMW na tomto modelu spolupracovalo s Lamborghini.
Lamborghini Countach (1974 – 1990)
Jak by v tomto žebříčku mohlo chybět italské Lamborghini? Konkrétně Countach, který se vyráběl mezi lety 1974 a 1990 s 2024 vyrobenými kusy. Atmosférická V12, 5-stupňová manuální převodovka a … Vyklápěcí světlomety!
Lamborghini Diablo (1990 – 2001)
Tento supersport navazoval na typ Countach. Stejně jako on měl motor umístěný před zadní nápravou. Poprvé bylo Diablo představeno v roce 1990 v monackém Monte Carlu. Design byl označován jako značně agresivní. Jeho autorem byl Marcello Gandini. Původní hranatá karoserie byla po zkouškách v aerodynamickém tunelu zaoblena. Kvůli snížení hmotnosti byly použity odlehčené materiály se zvýšenou pevností. Hlavně a především – vůz si ponechal vyklápěcí světlomety! Bohužel však jen do faceliftu.
Ferrari F40 (1987 – 1992)
Stejně tak jsme nemohli vynechat ani Ferrari F40. Auto, které určitě netřeba do hloubky představovat žádnému petrolheadovi.
Porsche 928 (1978 – 1995)
Porsche si vybudovalo jméno ikonickou 911, ale to ani zdaleka není jediný sportovní model ze Zuffenhausenu. V roce 1978 přišlo na trh Porsche 928, které mělo na poměry značky netradičně motor vpředu a vyklápěcí světla.
Cizeta-Moroder V16T (1991 – 1995)
Ačkoli oficiální produkce modelu Cizeta V16T skončila v roce 1995, vyklápěcí světlomety byly stále součástí několika dodatečně vyrobených modelů až do roku 2003. Jde o jeden z nejbláznivějších superautomobilů, jaké byly kdy vyrobeny. A má hned čtyři vyklápěcí světlomety.
Mazda MX-5 NA (1989 – 1997)
Vyklápěcí světla měla i první generace nenáviděného, ale zejména milovaného malého sportovního roadsteru Mazda MX-5, v zámoří známá jako Miata. Z tohoto žebříčku jde jednoznačně o nejmilejší vypadající auto.
BMW řady 8 E31 (1989 – 1999)
Druhým modelem s vyklápěcími světly z Mnichova je kultovní osmička, která se letos po téměř 20-ti letech od ukončení výroby dočkala nástupce. Ačkoliv bude nová řada 8 jakkoli úžasné auto, vyklápěcí světla bohužel nenabízí.
Honda NSX (1990 – 2005)
Honda NSX patřila ve svém čase k těm dostupnějším supersportům. Samozřejmě, mohl si ji dovolit málokdo, ale její přímými konkurenty byly supersporty z Itálie. Přestože se vyráběla do roku 2005, o vyklápěcí světla přišla při faceliftu v roce 2002.
Lotus Esprit (1976 – 2004)
Dostáváme se k poslednímu autu s vyklápěcími světly. Tedy, spolu s Corvettou C5. Oba modely totiž kvůli bezpečnostním předpisům přišly o vyklápěcí světla až v roce 2004. Lotus Esprit se v té době vyráběl už téměř 30 let v podstatě bez výraznějších změn. Nástupce se (zatím) nedočkal.
Chevrolet Corvette (1961 – 2004)
Poslední Mohykán byla americká Corvette v generaci C5. Vyklápěcí světla se staly součástí Corvette již od druhé generace C2 přezdívané také jako Sting Ray. Stejně jako u Esprit, i zde zasáhly bezpečnostní regulace.
.« Benzínová škodovka v manuálu, to je nejpoptávanější auto u nás Test Abarth 595 Competizione. Kapesní Ferrari »