Co nás čeká ve 2025: Nedostatek zánovních vozů, nízká poptávka po elektromobilech a další změny, které motoristy nepotěší
Vývoj na trhu s automobily úzce souvisí s globálními ekonomickými problémy, politickými změnami, i zpřísňujícími se emisními regulacemi. Zatímco tak v některých letech zažívá prudký nárůst, jiné roky se tak dobře nerozvíjí. Díky sledování a analyzování určitých trendů je však naštěstí možné predikovat budoucí vývoj už nyní. Co automobilový trh čeká v roce 2025 a co by zákazníci, kteří plánují pořízení nového vozu, měli vědět?
Nedostatek zánovních vozů
Ačkoliv se může zdát, že je celosvětová krize s nedostatkem polovodičů již za námi, její dopady ovlivňují automobilový trh stále. Narušení dodavatelských řetězců v letech 2021–2022 totiž vedlo k výrazně nižší produkci nových vozů obecně.
„Výkyvy v segmentu nových automobilů přímo ovlivňují i trh s ojetými vozy. V současné době pociťujeme výrazný nedostatek vozidel s rokem výroby mezi 2021 a 2022. A tento problém bude přetrvávat. Kategorie 3–4 letých vozů zkrátka nenabízí zájemcům dostatek možností,“ uvádí Matas Buzelis, odborník na automobilový trh ze společnosti carVertical.
Tato situace povede také ke zvýšení cen vozů ve stáří 3 – 4 let, což mohou využít nepoctiví prodejci k manipulaci s nájezdem kilometrů, zatajování poškození nebo jiných závad, čímž uměle navyšují cenu téměř nových aut na sekundárním trhu. Kupující by proto měli důkladně posoudit stav vozidla, ověřit jeho historii a ujistit se, že informace, které prodejce o voze uvádí, odpovídají skutečnosti.
Nižší úrokové sazby oživí prodeje
Trh s novými i ojetými auty výrazně poškodila rovněž inflace a rostoucí úrokové sazby. Mnoho zákazníků kvůli tomu volilo levnější alternativy nebo rovnou odložilo nákup vozu na příznivější dobu.
Díky stabilizaci sazeb, které jsme se dočkali v roce 2024, lze nicméně pro rok 2025 v automobilovém segmentu počítat s příznivým obratem. S poklesem úroků se totiž pojí také lepší cenová dostupnost, která přímo ovlivňuje nákupní chování spotřebitelů. Řidiči, kteří si v minulých letech utahovali opasky, budou v následujícím roce pravděpodobně ochotni znovu utrácet.
Růst trhu s elektromobily bude i nadále pomalý
Nedostatečně rozvinutá dobíjecí infrastruktura a vysoké pořizovací náklady elektromobilů stále omezují růst tohoto trhu. Někteří řidiči přitom mohou o nákupu EV uvažovat, ale vysoká pořizovací cena v porovnání s dieselovými a benzinovými modely je nakonec odradí. Nedostatek dobíjecích stanic ve většině zemí situaci ještě zhoršuje. Elektromobily si kvůli tomu totiž často pořizují pouze ti, kteří si mohou dovolit auto dobíjet doma.
„Evropská poptávka po ojetých elektromobilech může být významně poznamenána rovněž rostoucí popularitou levnějších EV vozů z Číny. Vzhledem k nejistotě ohledně spolehlivosti a poprodejního servisu však není zcela jasné, zda budou řidiči chtít do těchto modelů investovat. Značná část řidičů proto možná zůstane věrná zavedeným výrobcům,“ vysvětluje Buzelis.
Naftové vozy ve východní Evropě nezlevní
Automobily s naftovým pohonem dlouho dominovaly východoevropskému trhu, jejich čas se nicméně pomalu naplňuje. Zpřísňující se emisní regulace je vytlačují na okraj spektra zájmu kupujících, kteří stále častěji upřednostňují vozy s hybridním či benzinovým pohonem. S tím související pokles výroby nových dieselových modelů v západní Evropě zároveň dále ovlivňuje nabídku ojetých dieselů v té východní.
V důsledku těchto omezení bude pravděpodobně poptávka po dieselových vozech o stáří 1 roku až 5 let stále vysoká, díky čemuž nebudou ztrácet na hodnotě. Na druhou stranu se kvůli tomu budou muset kupující vypořádat s vyššími cenami, než původně očekávali.
Evropské výrobce čeká rok plný výzev i překážek
Pro rok 2025 snížila Evropská unie povolený objem emisí ze 116 gramů na kilometr na 94. Pokud výrobci tuto normu nesplní, čekají je vysoké pokuty za každé prodané vozidlo.
„V souvislosti se stále přísnějšími omezeními ze strany EU začínají mít velkovýrobci existenční problémy. Další faktor, který ohrožuje trh s automobily, je váhání zákazníků s přechodem na elektromobily a také zvyšující se popularita vozů čínských výrobců,“ uvádí Buzelis.
Nízké prodeje elektromobilů a nedůvěra kupujících negativně poznamenávají celý automobilový segment. Rakousko, Bulharsko, Polsko, Rumunsko, Slovensko, Česko a Itálie – to jsou země, které již vyjádřily své obavy z přísnějších emisních regulací a požádaly EU o jejich odklad s odůvodněním, že případné pokuty zásadně poškodí jak výrobce, tak jejich státní ekonomiky.
„Evropští výrobci automobilů musí bojovat se slábnoucí poptávkou. Kromě toho se výroba nových vozů stále zdražuje, což přirozeně vede k nižším prodejům a dále ohrožuje jejich snahy o udržení pracovních sil. V příštím roce by proto mělo dojít k zásadním změnám, jinak bude krize celého automobilového odvětví nevyhnutelná. Evropa musí začít okamžitě jednat nebo bude čelit důsledkům drakonických regulací a nakonec v podstatě jen přihlížet tomu, jak konkurence z Číny zastiňuje kontinentální produkci,“ varuje odborník na trh s ojetými vozidly.
.« Dostupná elektromobilita: Zánovní městský hatchback pořídíte pod 300 tisíc korun, elektrický Golf vyjde levněji než benzínový Desatero při koupi elektromobilu »