Clo na čínské elektromobily se blíží: Peking už vyhrožuje
Evropská komise se chystá zveřejnit výsledky vyšetřování čínských výrobců aut a opatření, kterými chce chránit vlastní automobilový průmysl. Peking již proto signalizuje odvetu.
Evropská komise má obavy z čínské konkurence na trhu elektromobilů. Proto začala již loni v říjnu vyšetřování čínských automobilových firem kvůli podezření, že jim dotace čínské vlády umožní nabízet v Evropě dumpingové ceny. To by mohlo mít ničivé dopady na evropský automobilový průmysl, včetně masového propouštění. Výsledky vyšetřování by měly být známy do začátku června, včetně výše dovozních cel, které by měly začít platit o měsíc později.
Peking již dříve hrozil odvetnými opatřeními. A s blížícím se rozhodnutím eurozóny, jak se bránit proti přílivu levných čínských aut, jde do útoku. Čína naznačila, že je připravena schválit odvetná cla až do výše 25 % na dovozy aut z EU a USA. Zatím by se to však mělo týkat pouze konvenčních vozidel s velkými motory nad 2,5 litrů. “Poplatky by ovlivnily evropské a americké automobilky a měly by významný dopad na vztahy s EU,” uvedla Čínská obchodní komora v EU.
Napětí a potenciální obchodní válku neuklidnila ani nedávná návštěva čínského prezidenta v Evropě. Si Ťin-pching se snažil odradit blok od toho, aby se vydal stejnou cestou jako USA, které již představily rozsáhlý soubor restrikcí na dovoz z Číny. Příznivci takové ochrany evropského trhu však nejsou ani některé evropské automobilky, protože cla by postihla i je. Tesla, Mini, Smart, BMW, Dacia nebo Volvo totiž vyrábějí auta v Číně. Cla by je tedy při dovozu do Evropy neobcházel.
Největším odpůrcem takové ochrany trhu je šéf koncernu Stellantis. Carols Tavares uvedl, že cla na čínská vozidla dovážená do Evropy a USA jsou “hlavní pastí pro země, které se vydají touto cestou” a i tak neumožní západním výrobcům automobilů vyhnout se restrukturalizaci, aby mohli čelit výzvě čínských výrobců s nižšími náklady. “Když bojujete proti čínské konkurenci, potřebujete snížit náklady o 30 %. Dá se to, ale má to sociální důsledky. Vlády Evropy však nechtějí čelit této realitě,” řekl Tavares.
“Nehovoříme o darwinovském období, jsme v něm,” zdůraznil Tavares na výroční automobilové konferenci pro agenturu Reuters v Mnichově a dodal, že cenový boj s asijskými rivaly bude “velmi tvrdý”. “Toto nebude snadné pro prodejce. Nebude to snadné pro dodavatele. Jak víme, v Evropě každý rád mluví o změně, ale jen pokud se ho netýká,” dodal. Narážel tím například na Itálii, jejíž nacionalistická vláda bojuje proti snižování nákladů v italských automobilových závodech Stellantisu.
S Tavaresem souhlasí i další vysoce postavení manažeři evropského automobilového průmyslu. Například šéf BMW Oliver Zipse. “Nemyslíme si, že náš průmysl potřebuje ochranu,” řekl a dodal, že působení na globální bázi dává velkým výrobcům automobilů průmyslovou výhodu. “Tu výhodu můžete snadno ohrozit zavedením dovozních cel,” konstatoval Zipse. Volkswagen, který se také výrazně spoléhá na Čínu, varoval, že potenciální cla obecně přinášejí i rizika. “Vždy existuje možnost odvety,” řekl Thomas Schäfer, generální ředitel značky VW, na summitu FT Future of Car. A zdá se, že od ní už není daleko.
.« Co je to totální škoda a lze po ní auto opravit? Nejlepší ojetiny do 100.000 korun, které potěší nízkými provozními náklady »