Citroën představil nejlevnější evropský elektromobil ë-C3
Představením čtvrté generace modelu C3 Citroën mění pravidla hry na trhu všestranných městských vozů vyráběných v Evropě. Nová C3, která je poprvé k dispozici v elektrické verzi, nabízí bezkonkurenční komfort na palubě, snadnější zážitek s elektrickým pohonem a rozsáhlou kolekci výbavy za mimořádně konkurenceschopnou cenu, vůz se přitom vyrábí v Trnavě.
ë-C3 stojí v čele nové generace bestselleru značky Citroën, kterého se od uvedení první generace na trh v roce 2002 prodalo více než 5,6 milionu kusů. Citroën C3, který je u zákazníků velmi oblíbený, je nejprodávanějším modelem značky a tvoří 29 % objemu prodejů vozů Citroën v Evropě. V roce 2022 tvořil Citroën C3 v segmentu městských vozů v Evropě 11 %.
Zcela nový model ë-C3 představuje začátek nové kapitoly značky Citroën. Oblíbená a odvážná značka prochází přeměnou, aby se agresivně chopila výzvy elektrické mobility dostupné všem. Odpovědí je všestranný městský vůz se 100% elektrickým pohonem, navržený a vyráběný v Evropě, pro zákazníky, kteří chtějí využívat výhod mobility s nulovými emisemi, aniž by museli platit vysokou cenu.
Thierry Koskas, generální ředitel společnosti Citroën, vysvětluje: „Nabídka cenově dostupných vozidel byla vždy pevně zakotvena v DNA značky Citroën. Očekávání zákazníků od vozů v tomto segmentu B se však změnila, zejména s nárůstem popularity vozů SUV a rostoucí touhou po jízdě s výhodami elektrického pohonu v našich městech a jejich okolí. Pro evropské výrobce je stále složitější tato očekávání naplnit. Přesně to však Citroën dělá se zcela novým, plně elektrickým modelem ë-C3, který je určen evropským zákazníkům: je moderní, svěží a pohodlný a je navržen tak, aby co nejlépe splňoval očekávání zákazníků. Je dobře vybavený, speciálně navržený a vyrobený v Evropě a mimořádně dostupný s cenami od 23 300 eur*.“
Citroën poprvé v segmentu městských vozů standardně vybavuje všechny verze nového modelu ë-C3 inovativním a exkluzivním systémem odpružení s dvojitými progresivními hydraulickými dorazy.
Pro řidiče a cestující neviditelné odpružení Citroën Advanced Comfort® zaručuje cestujícím ve voze jedinečný pocit pohodlí na silnici díky použití progresivních hydraulických dorazů, což inženýrům umožnilo volněji nastavit odpružení nového ë-C3 tak, aby vůz při jízdě po nerovném povrchu působil dojmem, že letí. Místo mechanických dorazů jsou v každém rohu vozidla ve spojení s tlumičem a pružinou použity dva dorazy – jeden pro kompresi a druhý pro dekompresi (neboli odskok).
Oblíbený systém pracuje ve dvou stupních. Při lehké kompresi a dekompresi kontroluje pružina a tlumič společně svislé pohyby bez pomoci hydraulických dorazů. V případě velkých nárazů pružina a tlumič ve spojení s hydraulickými kompresními nebo dekompresními dorazy postupně zpomalují pohyb a zabraňují otřesům na konci zdvihu. Na rozdíl od mechanického dorazu, který absorbuje energii a část z ní uvolní v podobě nárazu, hydraulický doraz tuto energii absorbuje a rozptýlí.
„Komfort je nedílnou součástí samotné DNA značky Citroën. Je pro nás velmi důležitý, protože je velmi důležitý pro naše zákazníky. Proto jsme vynaložili velké úsilí, aby se nový ë-C3 stal nejpohodlnějším vozem v segmentu, a to díky inovacím Citroënu, jako jsou nové verze našich sedadel Advanced Comfort® a poprvé u modelu C3 náš systém odpružení s dvojitými progresivními hydraulickými dorazy Citroën Advanced Comfort®,“ uvedla Laurence Hansen, ředitelka produktové strategie Citroënu.
KABINA NAVRŽENÁ TAK, ABYSTE SE V NÍ CÍTILI „JAKO DOMA“
Prostorný interiér byl navržen s využitím jednoduchých, ale elegantních povrchů, aby cestujícím nabídl atmosféru podobnou obývacímu pokoji. Sedadla Citroën Advanced Comfort® v nové C3 jsou přizpůsobena vozu a jsou opatřena zesílenou pěnu pro měkký a příjemný pocit od prvního doteku a dobrou oporu bez ohledu na ujetou vzdálenost.
Dalším novým prvkem je nový vzhled vozu, jehož výška 157 cm poskytuje cestujícím na předních sedadlech 100 mm navíc pro vyšší a dominantnější pozici za volantem s větším pocitem kontroly a bezpečí. Celá posádka má lepší výhled ven, což přispívá k většímu pocitu pohody na palubě. Přestože je nový ë-C3 jen o 19 mm delší a o 6 mm širší než jeho předchůdce, nabízí mnohem prostornější kabinu. Šířka v úrovni loktů na zadních sedadlech je o 19 mm a na předních sedadlech o 21 mm větší, než je průměr na trhu, prostor pro kolena cestujících na zadních sedadlech je nejméně o 20 mm větší než průměr.
Přeprava předmětů a zavazadel je ve zcela novém ë-C3 snadná. Větší kabina je vybavena užitečnými a chytrými odkládacími prostory ve výplních dveří, na středové konzole a pod středovou loketní opěrkou, ve středové konzole je k dispozici podložka pro bezdrátové nabíjení (standardní výbava verze Max). Díky modularitě zadní lavice dělené v poměru 60/40 (standardní výbava verze Max) a šířce mezi podběhy zadních kol 1015 mm lze ve voze přepravovat větší předměty a velkorysý zavazadlový prostor o objemu 310 litrů za zadními sedadly by měl stačit pro většinu nákupů.
S výškou 157 cm (bez střešních nosičů) je nový ë-C3 vyšší než jeho předchůdce, jeho vyšší světlá výška usnadňuje nastupování a vystupování a nabízí jistější jízdu přes retardéry a výmoly, s nimiž se často setkáváme při jízdě ve městě a v jeho okolí. Světlá výška vozu ë-C3 je 163 mm oproti 135 mm u předchozího modelu.
SNADNÝ ELEKTRICKÝ POHON
Elektromotor o výkonu 83 kW/113 k poskytuje výkon a točivý moment potřebný pro každodenní dojíždění a dlouhé cesty, zatímco baterie LFP s kapacitou 44 kWh nabízí dojezd přibližně 320 km (cyklus WLTP).
Díky rychlému nabíjení stejnosměrným proudem o výkonu 100 kW trvá pouhých 26 minut, než se kapacita baterie zvýší z 20 % na 80 %, v Evropě je k dispozici více než 540 000 nabíjecích stanic.
Nová aplikace „e-ROUTES“ umožňuje řidičům ë-C3 optimalizovat dlouhé cesty tím, že jim poskytuje stálý online přístup k nejspolehlivějším údajům o nabíjecí síti a vozidle. (dostupné v některých zemích EU)
Platforma, která je jako první ve skupině Stellantis orientovaná na elektromobily a umožňuje snížit náklady, využívá akumulátor LFP (lithium-železo-fosfát) s kapacitou 44 kWh, který zajišťuje dojezd téměř 320 km (v cyklu WLTP). Rychlonabíjení stejnosměrným proudem (DC) o výkonu 100 kW umožňuje dobít baterii z 20 % na 80 % kapacity za 26 minut.
Dobití z 20 % na 80 % při standardním střídavém proudu trvá při použití výkonu 7 kW přibližně 4 hodiny 10 minut, respektive 2 hodiny 50 minut, pokud je k dispozici 11 kW. Přístup k domácím i veřejným nabíjecím zařízením na střídavý proud je snadný díky standardně dodávanému kabelu Mode 3, který je ideální pro pravidelné nabíjení doma pomocí wallboxu i venku na veřejných nabíjecích stanicích. Kabel lze použít s jednofázovým wallboxem s výkonem 7,4 kW nebo třífázovým wallboxem s výkonem 11 kW.
Zcela nový ë-C3 s motorem o výkonu 83 kW (113 k) a plně automatickou převodovkou dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za přibližně 11 sekund a dosahuje maximální rychlosti 135 km/h, takže poskytuje více než dostatečnou sílu a výkon pro každodenní jízdu a provoz, zejména v městském a příměstském prostředí.
Pro ještě pohodovější zážitky na dlouhých cestách si budou majitelé navíc moci díky nové aplikaci e-ROUTES plánovat své cesty, sledovat stav nabití a úroveň nabití baterie v reálném čase a využívat kompletní online navigaci. Aplikace je určena speciálně pro elektromobily Citroën a je součástí předplatného online služeb „Connect Plus“. Díky aplikaci MyCitroën budou moci řidiči ë-C3 naprogramovat nabíjení či nastavit vyhřátí nebo vychlazení kabiny a kontrolovat stav baterie.
PLNĚ VYBAVENÝ
Nový Citroën ë-C3 překvapí a potěší bohatou výbavou a komplexní nabídkou technologií, které ukazují, jak nekompromisní důraz je kladen na komfort.
Koncept kabiny C-Zen Lounge s head-up displejem a kompaktním volantem nabízí nové pojetí palubní desky, která nahrazuje tradiční přístrojovou desku a poskytuje snadný přístup ke všem klíčovým informacím, které řidič potřebuje, aniž by musel spustit oči z vozovky.
Díky vestavěnému držáku telefonu mohou uživatelé prostřednictvím bezdrátové technologie NFC (Near Field Communication) zcela bezpečně automaticky spustit novou specializovanou aplikaci pro přístup k obvyklým aplikacím.
Široká škála technologií asistenčních systémů řízení poskytuje komfort, jistotu a pomoc.
Zajištění špičkového komfortu a klidného prostředí pro všechny cestující bylo pro konstrukční týmy nového Citroënu ë-C3 prioritou. Ke splnění tohoto cíle slouží i překvapivě rozsáhlá nabídka výbavy, technologií a řešení konektivity, která uspokojí veškeré potřeby.
NOVÁ PLATFORMA PRO OPTIMALIZACI NÁKLADŮ
Citroën poprvé v Evropě postavil nový model ë-C3 na platformě, která je od počátku navržena tak, aby se na ni vešlo plně elektrické hnací ústrojí. Základem vozu je nejmodernější verze vysoce modulární globální platformy Stellantis „Smart Car“, díky níž mohl Citroën nabídnout ë-C3 zákazníkům za ceny od 23 300 eur*.
„Naše globální platforma Smart Car je mimořádně efektivní a její možnosti již využíváme mimo Evropu u nových modelů Citroën vyvinutých lokálně pro trhy, jako je Indie a Jižní Amerika. Šlo o ideální výchozí bod pro nový evropský model ë-C3, a přestože byla od počátku zkoncipována pro plně elektrické využití, je dostatečně flexibilní, aby na ni bylo možné umístit i pohonné jednotky se spalovacím motorem a je vhodná i pro větší či menší vozidla včetně SUV,“ uvedla Laurence Hansen, ředitelka produktové strategie Citroënu.
ZJEDNODUŠENÁ ŘADA A TRANSPARENTNOST
Usnadnit zákazníkům nákup bylo klíčovou prioritou. Na mnoha evropských trzích bude nový Citroën ë-C3 nabízen za cenu začínající u základní verze „You“ na 23 300 EUR*.
„Koupě nového vozu může být obtížná, pokud jde o orientaci v často rozsáhlé nabídce verzí a možností, z nichž si zákazníci mohou vybírat a za které musí zaplatit. My v Citroënu chceme, aby byl celý proces pro zákazníky jednodušší a spravedlivější díky přístupu ̦zjednodušené nabídky‘ u sériových verzí a díky větší transparentnosti cen,“ prohlásil Nicolas Monnot, viceprezident Citroën pro globální ceny.
Zcela nový elektrický ë-C3 bude evropským zákazníkům k dispozici v rámci zjednodušené nabídky s pouze dvěma dobře vybavenými verzemi „You“ a „Max“.
První řada „You“ má vysokou úroveň standardní výbavy, která zahrnuje LED světlomety, odpružení Citroën Advanced Comfort®, Active Safety Brake (systém nouzového brzdění), nový Citroën head-up displej, My Citroën Play se Smartphone Station pro infotainment, elektricky ovládaná zpětná zrcátka, samočinné rozsvěcování světel, zadní parkovací asistent, zadní spoiler, tempomat/omezovač rychlosti, manuální klimatizaci a 6 airbagů.
Nejvyšší řada „Max“ navíc přidává 17palcová hliníková kola s diamantovým výbrusem, dvoubarevnou karoserii s kontrastní střechou, ozdobné střešní lišty, přední a zadní ochranné plechy, 10,25palcový barevný dotykový displej s funkcí Mirror Screen, sedadla Citroën Advanced Comfort®, automatické spouštění stěračů, elektricky sklopná a vyhřívaná zpětná zrcátka, kůží potažený volant, druhou řadu sklopných sedadel dělenou v poměru 60/40, nastavitelné sedadlo řidiče, zadní LED světla, tónovaná zadní okna, sedadla TEP/látka, automatickou klimatizaci, 3D navigaci, bezdrátové nabíjení, zadní parkovací kameru, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou a elektrické ovládání zadních oken.
Zcela nový ë-C3 bude nabízen v 5 výrazných vysoce kvalitních odstínech – bílá Banquise, modrá Monte Carlo, červená Elixir, šedá Mercury a černá Perla Nera. Kontrastní střecha, která je pro Citroën typická, bude u verze „Max“ standardně nabízena v černé nebo bílé barvě, přičemž její oddělení na úrovni zadního okénka dokonale navazuje na ostře tvarovanou linii vylisovanou do plechu zadního sloupku.
NOVÝ DESIGNOVÝ JAZYK ZNAČKY
Nový Citroën ë-C3 je prvním sériově vyráběným vozem s novým, výrazným logem značky Citroën na masce, které tvoří nové velké oválné logo s novým vzhledem tradičních dvojitých šípů.
Citroën ë-C3, který je vyšší a výraznější, hrdě představuje nový designový jazyk značky, jenž se poprvé představil u konceptu Citroën Oli v roce 2022, v němž se objevuje kontrast mezi vertikálními a horizontálními liniemi a technicky tvarovanými plochami.
Čtvrtá generace vozu Citroën C3, určená především pro evropský trh, kterou reprezentuje nový model ë-C3, byla zcela přepracována a získala nový, svěží a výrazný vzhled ztělesňující novou odvážnou designovou identitu značky Citroën.
Tento nový designový jazyk, poprvé představený u konceptu Citroën Oli v roce 2022, hrdě odvážně a technicky staví do kontrastu vertikální a horizontální prvky. Pro celý vůz jsou typické čisté tvary, na přední vertikální straně je umístěno nové oválné logo s dvojitými šípy, které hrdě sedí uprostřed a po obou stranách ho doplňují leskle černé horizontální mřížky s hravou, technickou interpretací šípů, které se inspirovaly od parametrických architektonických návrhů.
Dalším významným prvkem je nový výrazný design předních a zadních světel, který se poprvé objevil u konceptu Citroën Oli a vyznačuje se jedinečným tříúrovňovým světelným podpisem s jednou svislou a dvěma vodorovnými lištami, které téměř připomínají lopatky.
Krátká, vysoká a vodorovná kapota má technicky tvarované plochy, které odrážejí světlo a kontrastují se svislejším profilem přední části. Navazuje na ni větší a rovnější čelní sklo, které dodává vozu větší objem, poskytuje větší výhled a zdůrazňuje pocit ochrany.
V bočním profilu jsou patrné přední a zadní technicky tvarované křivky, které přecházejí přes linii rámu k novým světlometům a jemným záhybům dveří, které odrážejí světlo a dodávají vozu vizuální zajímavost.
Charakteristické je i technické tvarování ve spodní části zadních výklopných dveří, nad nimiž je zřetelná horizontální leskle černá ozdobná lišta se stejným technickým vzorem dvojitých šípů, který je použitý na svislé přední části, uprostřed je umístěno nové velké oválné logo Citroën. Nová zadní světla jsou zasazena do rohů vozu a zahrnují dvě vodorovné a jednu svislou lištu, které odkazují na přední světlomety. Pod víkem zavazadlového prostoru je ve vnějších rozích kratší pevný nárazník, který napomáhá aerodynamice a dále zvyšuje výrazný vzhled vozu.
Velká 16palcová a 17palcová ocelová a hliníková kola s diamantovým výbrusem (standardní výbava verzí „Max“) jsou vysunuta do rohů, což podtrhuje stabilitu, dynamiku a pevnost. Přesto si vůz zachovává kompaktní rozměry – na délku měří pouhých 401 cm a na šířku 176 cm.
„Jsme přesvědčeni, že zcela nový, plně elektrický Citroën ë-C3 mění pravidla hry v segmentu všestranných městských vozů. Zohlednili jsme vlastnosti, které zákazníci u vozů SUV nejvíce oceňují, jako je vysoká pozice za volantem a prostor na palubě či robustnost. Vůz má sice podobný půdorys na délku a šířku jako předchozí model, ale zvýšili jsme ho, aby působil na silnici silněji, výrazněji a sebevědoměji, a navíc jsme mu přidali výhody v podobě vyšší světlé výšky a vyšší polohy sedadel, aby se řidiči i cestující cítili lépe,” uvedl Pierre Leclercq, šéfdesignér Citroënu.
« Policie ČR rozšiřuje svoji flotilu o 289 speciálně vybavených vozů Škoda Kodiaq Jak správně pojistit vozidlo a co je to totální škoda? »