Citroën C4 1.6 e-HDI – Prémie v levném balení
Pod pojmem Citroën C4 si každý představí obyčejný hatch-back, kterého si nikdo ani nevšimne. Jenže s novou generací se toto tvrzení stává omylem a tento odvážný Francouz se s chutí pouští do boje proti německým konkurentům! Já tentokrát dostal do testu faceliftovaný model 2015 v plné výbavě Exclusive. To znamená velká dotyková obrazovka infatinment systému, panoramatická střecha, skvělá odvětrávaná masážní kožená sedadla a prémiově působící provedení zbytku interiéru.
Po stránce designu v dnešní době nenajdete stejně odvážná auta, jako vyrábí Citroën – oválné tvary kombinované s ostrými hrany světel a mřížek chladiče. Hlavně díky tomu se odlišíte od ostatních a budete si připadat víc extra. Zářící, vínově červená příplatková metalíza, 17‘ palcová litá kola, chromovaná mřížka chladiče, černé kliky, křidélko, chromovaná spodní část zadního nárazníku a led-denní svícení. To vše dodává na exkluzivitě a auto vypadá mnohem líp, než chladní Němci typu VW Golf a ostatní.
S mezigenerační modernizaci, tedy faceliftem, se mění jen maličkosti na exteriéru v podobě přepracované grafiky světlometů, které konečně dostaly LED diody denního svícení. To samé platí i pro zadní část, kde jsou svítilny vyvedeny v 3D technologii. Interiéru se pak omlazení dotklo také velmi decentně, ale změnilo se to nejdůležitější – infoteinment systém a jeho ovládání. Nový dotykový displej 7’’, nabídne všechny funkce médií a navigace. S faceliftem přicházejí i nové technologie usnadňující řízení, jako je asistent pro rozjezd ve svahu, systém Intelligent Traction Control a systém sledování mrtvého úhlu. Samozřejmě přibývá i možnost nových barev čalounění.
V interiéru Vás dostanou hlavně kožená sedadla s velmi povedenými opěrky hlavy, sedadlo řidiče je kompletně v elektrice a oba cestující vpředu si mohou dopřát bederní masáž, která je v této kategorii nevídaná a nabízí ji snad jen francouzské vozy Citroën a Peugeot. Materiály vypadají kvalitně a najdeme zde pouze černou kůži, černý plast a šedé části z leštěného plastu. Infotainment funguje velmi dobře, reaguje na každý dotek a tlačítka typu rádio, navigace a třeba nastavení si uchovala klasickou podobu, takže nehrozí žádné zmatkování u dotykových ”čudlíků”, jako jsem zažil v jiných autech této značky. Dvouzónová klimatizace se nastavuje taktéž manuálně kolečkem, no, že to trvalo a někdo si konečně uvědomil, že moderní dotyková technologie není vždy nejlepší řešení.
Při jízdě překvapí kultivovanost motoru 1.6 e-HDI, který nabízí výkon 115 koní a je kombinován se skvěle naladěnou šestistupňovou manuální převodovkou. Při dálniční rychlosti 130 km/h točí na šestý rychlostní stupeň pouze 2000 ot./min.! Na městské ježdění jsou převody moc dlouhé, ale kdo by si kupoval diesel do města. Nejvíce mu sluší dlouhé okresky či dálnice. Spotřeba při 130 km/h je rozumných 5-5.5 litru na 100 km, to je hlavní dominantou tohoto motoru. Na okreskách není problém spotřebu stlačit pod 4 litry. Za mé týdenní testování, kdy jsem s C4 najezdili skoro 2000 km a řekněme, že ekonomicky jsem vůbec, ale vůbec nejezdil, byla spotřeba velmi líbivých 6 litrů na 100 km (hlavně město a dálnice ve vysokých rychlostech). Motoru možná malinko schází výkon a točivý moment (nějakých 15 koní a 20 Nm), ale na druhou stranu to vynahrazuje kultivovaným chodem a právě zmíněnou velmi nízkou spotřebou. Jo a nádrž Vám připadne bezedná, má totiž mohutných 60 litrů a ujedete na ni více jak 1000 kilometrů.
Dřívější Citroëny měly velmi pohodlně a měkce naladěné podvozky, ani nová C4 na tom není jinak – podvozek žehlí jakékoliv nerovnosti při vysokých i nízkých rychlostech. To většinou však mívá dopad na řízení a auta bývají moc houpavá a v zatáčkách se jim zrovna nelíbí. Tady je to však jinak a podvozek funguje skvěle, dokonce bych ho řadil mezi ty nejlepší v segmentu. Nedotáčivost přichází až v opravdu vysokých rychlostech a s hezky tuhým řízením Vás podrží ve špatných podmínkách a náročných situacích. Nevýhody vyššího a měkčího naladění přicházejí až na dálnici od rychlostí 160 km/h a výš, kdy auto lehce plave. Jedinou nevýhodou je vrzající palubní deska na nezpevněných vozovkách, žulových kostkách a podobně.
Místa uvnitř má na rozdávání a až na trochu užší interiér není posádka ničím limitována. Vzadu je prostoru tak akorát, jen vyšší osoby si budou stěžovat na nízký strop – to aby se měl kam vlézt ‘‘kryt‘‘ panoramatické střechy. Kufr nabídne objem 380 litrů a po sklopení sedadel pěkných 1183 litrů. Pro pár a občasné ježdění ve čtyřech si nemůžete vybrat líp.
Když si to shrneme, za cenu lehce přes 600 000 Kč určitě nenajdete podobně luxusně vybavený a stejně dobře jezdící hatch-back. C4 nabízí prémiový interiér, moderní technologie, úsporný motor a pohodlný podvozek. Nad malými chybičkami v porovnání s plusy jen mávnete rukou. Na toto auto jsem se nijak zvlášť netěšil, ale C4 mě velmi mile překvapila. Francouzi vstupují do války s bojovníkem, který je nyní vyzrálý a připravený na ofenzívu.
Plusy
Skvěle vyvážený podvozek
Tuhé řízení
Kvalitní a použitelný interiér
Pohodlná sedadla s bočním vedením
Spotřeba
Design
Mínusy
Slabší motor
Nižší strop nad zadními sedadly
Vysoká nakládací hrana zavazadlového prostoru
Motor
Typ: Přeplňovaný vznětový
Objem: 1560 ccm
Válce/ventily: 4/2
Výkon: 115 koní @ 3600 ot./min.
Točivý moment: 270 Nm @ 1750 ot./min.
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost: 194 km/h
Spotřeba: 4.7 l město, 3.6 l mimo, 4 l průměr
Emise CO2: 106 g/km
Rozměry
Hmotnost: 1250 kg
Zavaz. prostor: 360 l/1194 l
Objem nádrže: 60 l
Délka: 4329 mm
Šířka: 1789 mm
Výška: 1489 mm
Rozvor: 2608 mm
Rozchod: 1522 mm předu/1515 mm vzadu
« VW Golf Cabriolet dostává nové motory a technologie BMW Motorrad Concept 101 odhalen »