Čínský Zeekr zakázal prodej svých aut v Rusku
I když je Čína spojencem Ruska, ne všechny čínské automobilky se chytly na snadnou kořist, jakou byl uvolněný ruský trh. Příkladem je prémiová značka Zeekr.
Poté, co Rusko opustila absolutní většina západních automobilek, vtrhly do něj čínské značky. Původně okrajové automobilky si zde zakrátko vybudovaly silné zázemí. Již loni představoval podíl aut vyrobených v Číně přibližně 50 % z celkového počtu nových aut prodaných v Rusku. V prosinci se ale vyšplhal až na 60 % a do žebříčku TOP 10 se dostalo osm čínských značek. Podíl domácího AvtoVazu se scvrkl na 28,5 procenta, když Číňané dodali na tamní trh v roce 2023 přibližně 800 000 aut.
Využít vyprahlý obchodní prostor se jeví logické z pohledu čínských výrobců aut. Šlo o snadnou kořist, protože po útoku na Ukrajinu zmizela z Ruska prakticky jakákoli relevantní konkurence. Ne všechny čínské značky však mají stejný postoj. Důkazem je nejnovější dění kolem značky Zeekr. Jde o prémiovou divizi koncernu Geely. Ta zakázala prodejcům aut z Číny spolupracujícím s ruskými společnostmi prodávat prémiová auta své značky do Ruska. Stane se tak po 30. červnu. Informoval o tom AvtoVzglyad.
Zeekr sice partnerům nevysvětlil důvody zákazu a nehovořil ani o pokutách, které by hrozily v případě jeho porušení, ale jak se zdá, čínská značka má blíže k západnímu postoji a hodnotám, a zejména větší ambice v Evropě, než aby se jí vyplatilo riskovat reputaci účinkováním v zemi agresora. Zeekr se tak přidal ke značkám Volvo, Smart, Polestar, Lotus či Lynk&Co, které také patří pod křídla čínského koncernu Geely Auto Group, ale s Rusy neobchodují.
Dojem kazí jen fakt, že samotné Geely v Rusku působí a loni se vyšplhalo dokonce na čtvrtou příčku nejúspěšnějších značek. Geely Coolray byl sedmým nejprodávanějším modelem v Rusku a SUV Monjaro desátým. Holding však dává svým značkám volnou ruku v rozhodování o přístupu k Rusku. Uvidíme, zda se časem přidají další čínské automobilky, které mají velké plány na starém kontinentu a jejichž ruské aktivity by mohly odradit evropské zákazníky od koupě jejich produktů. Auta přestala prodávat v Rusku například i čínská značka Lifan, a to už v roce 2022.
Od této země daly ruce pryč i další čínské společnosti. Výrobce dronů DJI pozastavil všechny obchodní operace v Rusku, ale i na Ukrajině. Čínský platební systém UnionPay z vlastní iniciativy vyloučil ze systému sankcionované banky. Populární aplikace TikTok zase pozastavila přístup uživatelů z Ruska k živému vysílání a zveřejňování nového obsahu. Telekomunikační gigant Huawei rozpustil svůj ruský obchodní tým. Jednoduše, obchod s Ruskem nemusí být jen výzvou, ale i překážkou v světové expanzi čínských firem.
.« Tisíce Čechů mají doma auta, kterým roste hodnota, aniž by o tom věděli S novým Fordem Mustang napříč republikou: Je to nejlepší generace, která kombinuje sportovnost, vychování a komfort »