Čínský BYD má první megaloď na auta: Spaluje plyn a převáží s ní elektromobily do Evropy
Čínská společnost BYD je druhým největším výrobcem elektromobilů na planetě. V loňském roce jich prodala 1,6 milionu a přiblížila se americké Tesle, která vyprodukovala 1,8 milionu vozidel.
Pokud však zahrneme i plug-in hybridy do produkce BYD, čínská společnost má na svém kontě až tři miliony elektrifikovaných vozidel. Stejně jako většina čínských výrobců automobilů, i BYD má ambici expanze na mezinárodní trhy, protože čínský trh již není dostatečný. Obzvláště v době cenové války, kterou spustila v společnost Tesla. Čínský výrobce se zaměřuje zejména na Evropu. I když BYD zde loni prodal pouze necelých 14 000 vozidel, z toho více než 11 000 připadlo na jediný model – elektrický hatchback Atto 3, což je zanedbatelné množství, jsou však ambice obrovské.
Už v roce 2022 oznámil BYD plány postavit v Evropě dvě továrny, které budou klíčovým prvkem pro jeho expanzi. Vlastní výrobní kapacity by mu umožnily vyhnout se clům a riziku sankcí, které EU plánuje uvalit na čínské automobilky dotované místní vládou. Dnes již víme, že první z továren vyroste v Maďarsku s počáteční kapacitou 200 000 vozidel ročně. Přestože tato továrna nebude plně provozuschopná do tří let, BYD nehodlá čekat se založenýma rukama. Plánuje dobýt Evropu pomocí lodí. První z nich, BYD Explorer No. 1, si pronajal od společnosti Zodiac Maritime Ltd. Na svých palubách dokáže přepravit až 7 000 vozidel najednou. Explorer se vydal na svou první plavbu, která začala v Longkou, přístavním městě v severovýchodní čínské provincii Šandong. Zastavil se v Yantai 9. ledna a nyní směřuje do Šen-čenu, kde má BYD své sídlo.
BYD Explorer No. 1 je první nákladní lodí vyrobenou čínským výrobcem, konkrétně společností International Marine Containers Group Co., která je speciálně určena pro vývoz čínských automobilů. Je vybavena dvěma nádržemi na uskladnění zkapalněného zemního plynu jako hlavního paliva, což výrazně snižuje emise CO2. Lze předpokládat, že Explorer No. 1 je pouze prvním plavidlem nové flotily, která má zajistit pohodlný export vozidel BYD. Čína je totiž dnes největším světovým exportérem vozidel, což v loňském roce způsobilo několik logistických problémů. Před BYD musí nyní Elon Musk sklonit svou hlavu, neboť v roce 2011 se v rozhovoru pro Bloomberg smál, když ho reportérka otázala, zda považuje BYD za konkurenci Tesly. Dnes má úplně odlišný názor.
.« Při cestách po Evropě bude stačit elektronická zelená karta Test ojetiny Honda Accord Type-S CL9: Sportování hlavou »