Čínská odveta: Neinvestujte v EU, vyzývá Peking své automobilky
Evropsko-čínská obchodní válka na poli elektromobilů eskaluje. Na začátku listopadu totiž začala platit dodatečná cla na elektromobily dovážené z Číny. Důvodem jsou dotace čínské vlády do výroby elektromobilů, které dávají tamním výrobcům nespravedlivou výhodu. Problémem však je, že tato cla, která se pohybují mezi 7,8 až 35,3 procenta podle míry státních subvencí a ochoty spolupracovat s vyšetřovací komisí, se týkají i elektromobilů západních značek vyráběných v čínských továrnách. Například Tesly, Volva, BMW, Mini, Dacie a dalších. Proto cla při závěrečném hlasování nepodpořily všechny země EU.
Pro zavedení dodatečných cel, která se připočítávají k základnímu 10procentnímu clu, bylo pouze 10 států, včetně Francie, Polska a Itálie. Proti bylo pět zemí, například Německo, a 12 se hlasování zdrželo. I tak to stačilo na schválení. Čínská reakce na sebe nenechala dlouho čekat. Jak informuje agentura Reuters, čínská vláda doporučila na setkání se zástupci čínských automobilek, aby neinvestovaly v zemích, které hlasovaly pro zavedení cel. Účastnily se například automobilky BYD, Geely a SAIC, která vlastní i značku GM, nejúspěšnější čínskou značku v Evropě. Geely vlastní značky Volvo, Lotus a další. Mohlo by to ohrozit plánované investice čínských automobilek v Maďarsku, Itálii, Polsku nebo Španělsku.
Čínský automobilový průmysl se však chce bránit i právní cestou. Jak uvádí Bloomberg, Čína podala formální stížnost u Světové obchodní organizace (WTO), kde cla kritizuje jako „obchodní protekcionismus“. „Čína se domnívá, že konečné rozhodnutí EU o antisubvenčních opatřeních nemá věcný ani právní základ, porušuje pravidla WTO a je zneužitím opatření na regulaci obchodu,“ uvedl mluvčí ministerstva ve svém prohlášení. „Vyzýváme EU, aby okamžitě napravila své nezákonné praktiky a společně udržovala stabilitu globálního dodavatelského řetězce elektrických vozidel a hospodářskou a obchodní spolupráci mezi Čínou a EU.“
Formální stížnost Číny zvyšuje riziko ještě větší obchodní konfrontace. Nejde přitom o drobné. Bilaterální obchod s Čínou dosáhl loni hodnoty 739 miliard eur. Evropská komise ale cla brání a tvrdí, že jde jen o vedlejší produkt nespravedlivých dotací v čínském sektoru elektromobilů. Na Evropský soudní dvůr se plánuje obrátit i automobilka SAIC, která ve svém prohlášení uvedla, že „hluboce lituje konečného rozhodnutí Evropské komise a plánuje přijmout potřebné právní kroky, aby tento případ dostala před Evropský soudní dvůr“. SAIC také tvrdí, že evropská vyšetřovací komise požadovala citlivé obchodní informace a udělala chyby při určování vládních dotací, které nakonec „nadhodnotila“.
.« Chaos na českých silnicích: Policisté protestují a místo pokut používají domluvu Působivé představení tří nových modelů Rolls-Royce Ghost Series II v Praze »