Čínská auta nezvládají ruské cesty. Na šrot jsou už po 150 tisících kilometrech
Poté, co západní automobilky opustily ruský trh v reakci na kremelskou agresi na Ukrajině a následné zavedení sankcí, zaplavily tamní trh čínské značky. Podle statistik agentury Avtosat dosáhly loni na registracích nových aut neuvěřitelných 56 %. Z celkových 1,06 milionu prodejů připadlo na čínské vozy více než 593 000 aut. Z deseti nejprodávanějších modelů bylo šest čínských. Ani letos tomu není jinak. Podíl čínských aut na registracích dokonce roste.
Nelze to však považovat za úspěch čínského automobilového průmyslu. Rusové jsou prostě na čínská auta odkázáni. A život s nimi není vždy jednoduchý. Už dříve se ukázalo, že velkým problémem je například nedostatek náhradních dílů. Jejich dodávky váznou a opravy trvají někdy celé měsíce. Kromě toho jsou čínská auta v Rusku vystavena tuhým zimám a nekvalitní infrastruktuře. Ne vždy to zvládají, jak informuje ruský web gazeta.ru.
Ten oslovil automobilového experta Sergeje Burova, vedoucího firmy PEC:Mall. Tvrdí, že čínská auta toho v Rusku moc nevydrží. Vyjmenoval čtyři jejich největší nedostatky. Podle Burova mají čínské turbomotory krátkou životnost. Odcházejí už po 150 000 kilometrech, mimo jiné i proto, že jejich výkon bývá často poddimenzovaný vzhledem k hmotnosti vozidel. Z tohoto důvodu trpí i automatické převodovky. Na ruské podmínky nejsou navrženy ani podvozky. Podle Burova odchází zavěšení kol už po 30 nebo 40 tisících kilometrech.
Zprávy o nízké kvalitě a spolehlivosti čínských aut v Rusku nejsou nové. Informovala o nich například agentura Reuters, která hovořila s několika ruskými kupujícími i prodejci, kteří se shodli na tom, že kvalitu čínských aut vnímají jako nižší ve srovnání s vozy ze Západu. Nedávno obletělo ruské sociální sítě virální video majitele čínského SUV Changan CS55, kterému v důsledku zimy odpadl plynový pedál. S největší pravděpodobností praskla konzole, na které byl pedál uchycen. Plast jednoduše zkřehnul.
Problémy jsou i s infotainmentem. Dotykové obrazovky se v mrazech vůbec nezapnou, blikají nebo nereagují na dotyk. Případně se na nich začnou objevovat cizí znaky. To znamená, že mnoho funkcí auta se nedá vůbec ovládat. V moderních čínských autech je totiž vše spojeno s displejem – vytápění, vyhřívání oken, zrcátek či sedadel. Auta sice jezdí, ale kvůli zimě v kabině se vlastně nedají používat. Nefunguje rádio, zrcadlení telefonů ani parkovací kamera. Uvidíme, zda čínský automobilový průmysl dokáže reagovat na specifika ruské zimy stejně rychle, jako obsadil ruský trh bez jakékoli solidarity se západní konkurencí.
.« Varování před nákupem ojetého vozu přes soukromý inzerát: Až v 80 % inzerátů ojetin se neuvádí po pravdě veškeré informace Ve VW to vře. Zaměstnanci ukradli klíče od 300 elektrických vozů Audi »