Čína se kvůli clům na dovoz elektromobilů do EU obrátí na obchodní organizaci
Čína se kvůli předběžným clům na dovoz elektromobilů do zemí Evropské unie obrátí na Světovou obchodní organizaci (WTO), oznámilo dnes čínské ministerstvo obchodu. Peking je přesvědčen, že vysoká cla, k nimž se unie rozhodla přistoupit, jsou v rozporu s pravidly světové obchodu. Rozhodnout proto bude muset arbitráž, napsal deník South China Morning Post (SCMP), který vychází v Hongkongu.
Evropská unie na začátku července oznámila, že zavádí předběžná cla až 37,6 procenta na dovoz čínských elektromobilů, protože Peking výrobce těchto aut podle názoru Bruselu nedovoleně subvencuje. Čína unii naopak vyzvala, aby od cel upustila, protože podle názoru Pekingu jsou neoprávněná. Oznámená cla se připočítávají k desetiprocentnímu clu, které u dovozu elektromobilů z Číny do EU platilo už dříve.
“Velmi vážně porušují pravidla WTO,” řekl dnes mluvčí ministerstva obchodu v Pekingu. “Naléhavě Evropskou unii vyzýváme, aby okamžitě napravila provinění a společnými silami se snažila zajistit dvoustrannou hospodářskou a obchodní spolupráci, jakož i stabilitu průmyslových řetězců v odvětví elektromobilů,” dodal.
Dodatečná cla začala platit 5. července, maximálně na čtyři měsíce. Až dosud obě strany uváděly, že o věci stále jednají a že konečný verdikt očekávají do listopadu. Pokud se spor ani do té doby nevyřeší, z prozatímních cel budou zřejmě cla trvalá.
Kvůli neshodám s unijními orgány ohledně cel na čínské elektromobily Peking 17. června oznámil, že zahajuje antidumpingové vyšetřování některých vepřových produktů dovážených z EU. Od 10. července pak Čína zahájila vyšetřování obchodních a investičních překážek, aby si učinila lepší představu o tom, jak nařízení EU o zahraničních subvencích ovlivnilo čínské podniky.
O zavedení cel rozhodla Evropská komise (EK), která je exekutivním orgánem EU s rozsáhlými pravomocemi. Před uvalením cel zkoumala, do jaké míry subvence čínské vlády narušují při dovozu elektromobilů unijní trh. Stanovila pak individuální cla, která budou v případě čínské automobilky BYD činit 17,4 procenta a u automobilky Geely 19,9 procenta. Další výrobci elektromobilů v Číně, kteří spolupracovali při vyšetřování, podléhají clu 20,8 procenta.
WTO je mezivládní organizací, sídlo má v Ženevě. Cílem organizace je regulovat a usnadňovat mezinárodní obchod. Členem WTO je více než 160 států, které se na světovém obchodu a na tvorbě globálního hrubého domácího produktu (HDP) podílejí asi z 98 procent.
K řešení sporů má WTO mechanismus, který předpokládá, že členské země budou respektovat přijatá pravidla a nebudou sahat k jednostranným krokům. S cílem urovnat obchodní spor mezi státy je k dispozici samostatný panel, o jehož složení rozhodují členové odvolacího orgánu, sekretariátu, dále arbitři nebo poradní experti. Proces může trvat roky, nelze jej ale využít u sporů, které vznikly kvůli politickým neshodám.
.« Auta v bazarech, která nikdo nechce koupit a leží tam ladem BMW vyvíjí revoluční spalovací motor, který částečně připomíná starý diesel »