Chystáte se koupit kabriolet? Na tyto věci si dejte pozor
Přichází teplo a s ním u mnoha z nás i myšlenky na koupi pořádného kábria. Jak ale postupovat, když se člověk rozhodne, že si jedno takové pořídí? Není to auto jako každé jiné a obezřetnosti proto nezbývá…
Od mnohých lidí uslyšíte, že jízdě v kabrioletu se nic nevyrovná. A my s tím z jistého úhlu pohledu souhlasíme. Jenomže kabriolet, to nemusí být jen spousta zábavy a řidičských zážitků se spáleným čelem, může to být také pořádná kopa starostí. A právě před nimi bychom Vás chtěli uchránit.
Neskákejte do prvního kusu
První a nejdůležitější rada se dá dokonale zobecnit, je však zcela zásadní se na danou věc nevykašlat. Pokud totiž kupujete kabriolet (ale třeba i jiné auto), měli byste se svézt minimálně dvěma kusy daného modelu, přičemž alespoň o jednomu musíte vědět, že nebyl bouraný a že funguje tak, jak má. Ideálně pátrat po známých, či kamarádech. Teprve pak si můžete být svým nákupem jistí, protože máte, s čím porovnávat.
Stav střechy
Naprosto zásadní pro koupi kabroletu je stav jeho střechy. Měla by jít otevřít i zavřít zcela hladce, pokud možno bez záseků a škubanců. Dobře si prohlédněte mechanismu zavírání střechy. Neměl by být umazaný ani uprášený. Mastný však být může, je to znamení, že se o střechu někdo staral.
Pokud zvažujete koupi vozu s pevnou střechou, dobře ji poslouchejte zejména za jízdy. Může vrzat, může skřípat, ale neměly by se od ní ozývat tupé rány, které by značily její křížení. A už vůbec se potom nenechte napálit, že se svezete pouze se střechou sundanou dole. Kábrio vždy projíždět na oba dva způsoby.
Hadrová střecha
Pakliže chcete pořídit stroj s plátěnou střechou, je situace ještě o něco složitější. Stav střechy totiž opravdu hodně napoví o to, jak se o auto někdo staral. Je plátno ošetřené proti vodě? Je střecha šitá, flekatá, nebo snad děravá? A co plíseň nebo mech ze zadní strany střechy pod zadním oknem? Nic z toho by tu být nemělo, a pokud ano, chtějte auto za menší než požadované peníze.
Hardtop
Zároveň, a to jak pevné, tak u plátěné střechy, je dobré zkontrolovat si místo doteku střechy s rámem čelního skla. Je dobré podívat se, jestli je místo doteku oškrábané, odrápané, nebo zda je vše v pořádku. Pokud totiž auto bylo v minulosti bourané, s největší pravděpodobností zde bude něco jinak.
A proč? U kabrioletu je totiž nejdůležitějším aspektem tuhost karoserie. Už z výroby mívají mnohé kabriolety s tuhostí problém, takže je vám asi jasné, jak jezdí v momentě, pokud je někdo naboural a následně nechával levně spravit. A pokud auto bylo bourané, a přesto jej chcete (bouraných je v inzerci daleko více), dejte si pozor, aby jelo rovně. Srovnat ho na stolici není vůbec lehký úkol a poznáte tak, zda ten, kdo jej spravoval, alespoň věděl, co dělá.
Závěrem se sluší také řici, abyste nezapomínali na windschott. Může to být totiž výdaj klidně i ve výši dalších 10 i 20 tisíc korun. A přitom úplně zbytečně. Člověk kabriolet nekupuje každý den, a tak na něj snadno zapomene.
Přejeme dobrý kup!
.« Jeremy Clarkson se během závěrečné epizody The Grand Tour rozbrečel. Show, jak ji všichni známe, opravdu končí Opel Insignia GSi sbírá další ocenění. Díky Twinsteru »