Čeští řidiči jsou největší znečišťovatelé Evropy
Patříme mezi nejvíce toxické řidiče Evropy, a to hlavně kvůli stárnoucímu vozovému parku. Průměrné stáří aut na českých silnicích činí 14,5 let, což je jedním z nejvyšších údajů v Evropě a má negativní vliv na zdraví obyvatel.
Čeští motoristé jsou až příliš konzervativní, a to se odráží na jejich zdraví
Studie britského webu ECO experts sestavila žebříček 25 evropských zemí podle 4 ukazatelů toxicity vozidel: průměrného stáří vozidel, počtu vozidel na 1 000 obyvatel, podílu osobních automobilů na alternativní paliva a znečištění okolního ovzduší.
Z výsledku studie je patrné, že české ovzduší je nejznečištěnější na kontinentu. Dopadli jsme hůře než Polsko a Estonsko. Takto vysoká míra znečištění negativně ovlivňuje zdraví populace a kvalitu života. Oxidy dusíku a jemné částice zvyšují riziko dýchacích a srdečních chorob a mohou zkracovat průměrnou délku života.
Tato fakta jasně ukazují, že zastaralý vozový park výrazně přispívá ke znečištění ovzduší, protože starší auta, kterých je v Česku nadprůměrně mnoho, vypouštějí více škodlivých emisí. Situaci nepřispívá ani fakt, že se u nás dlouhodobě obcházelo měření emisí na Stanicích Technické Kontroly.
Další zásadní problém je nízký počet bezemisních vozidel v České republice. Pouze 0,7 % všech automobilů v zemi je poháněno alternativními palivy, například elektromobily nebo hybridy. Tento podíl patří mezi nejnižší v Evropě.
Nedostatek ekologických alternativ zvyšuje závislost na konvenčních spalovacích motorech, což přispívá k nepříznivému ekologickému dopadu. Pokud chcete přispět k čistšímu Česku, pořízení elektrického vozu, například Volkswagenu ID. 5 s výkonným elektrickým motorem a dojezdem až 500 km je vhodnou ekonomickou i ekologickou alternativou vůči jakémukoliv spalovacímu vozu.
Země s nejmenším znečištěním
V kontrastu s Českem patří mezi nejméně znečišťující země Norsko, Nizozemsko, Švédsko a Velká Británie. Tyto státy mají vyšší podíl ekologických aut a výrazně nižší emise. Moderní legislativa a snahy o udržitelnou dopravu, jako jsou pobídky k nákupu elektromobilů a přísné emisní standardy, výrazně zlepšily kvalitu tamního ovzduší.
Z jiných zemí si můžeme brát příklad
Aby se zamezilo nadměrnému znečišťováno ovzduší, Londýn například zavedl tzv. “T-Charge”, což je poplatek za vjezd starších a znečišťujících aut do města. Tento krok přispěl ke zlepšení kvality ovzduší tím, že v provozu snížil počet vozidel s vysokými emisemi. Podobně to má i Berlín, Mnichov nebo Paříž, kam smí vjet pouze vozy s ekologickou plaketou.
Česká republika by mohla přistoupit k podobným opatřením, jako jsou přísnější emisní normy, vyšší podpora alternativních pohonů, nebo alespoň přísnější kontroly emisí na Stanicích Technické Kontroly, o kterých je známé, že jsou leckdy i za úplatek zanedbávané. Momentálně na řešení situace začala pracovat nová Inspekce silniční dopravy.
.« F1 rozšíří tým Cadillac, seriál bude mít jedenáct stájí Test ojetiny Suzuki Ignis: Dokonale obyčejné auto s nadprůměrnými schopnostmi a 4×4 »