Český supersport Tatra V8 MTX opět ožije, vznikne 10 kusů
Na autosalonu v Praze v roce 1991 byla představena první česká supersportovní Tatra V8 MTX. Projekt se začal rozvíjet již od poloviny osmdesátých let s cílem vytvořit automobil, který by na Hungaroringu nahradil Porsche 911 jako bezpečnostní vůz. Proto bylo novému vozu přezdíváno “Antiporsche” nebo “Supertatra”. A skutečně to bylo úspěšné. Ve spolupráci s designérem Václavem Králem a využitím komponentů z Tatry 613 vzniklo krásné kupé s motorem 3,9 V8 umístěným před zadní nápravou. Byl to doslova sen, zejména s ohledem na obtížné doby, ve kterých vznikal. Tatra V8 MTX měla délku 4 600, šířku 1 980 a výšku pouhých 1 170 mm. Nesměly chybět výklopné dveře a světla výklopná ve stylu Ferrari.
Český supersport s hmotností 1 350 kg dosahoval maximální rychlosti 265 km/h a zrychloval na stovku za 5,6 sekundy. V dnešní době to může znít běžně, ale psal se rok 1991. Po úspěšných zkouškách na polygonu Tatry měla následovat další fáze s plánem na 100kusovou sérii. S prodejem neměl Metalex nejmenší problém, protože už během premiéry se našlo 200 zájemců. To bylo neuvěřitelné, zejména vzhledem k plánované ceně 2,74 milionu korun za kus, kde průměrná mzda v Československu v té době činila 4 000 korun. Avšak Metalex věděl, že nemá dostatek prostředků na realizaci projektu, a tak ho prodal jiné společnosti, která měla zajistit malosériovou výrobu. Ale poté přišla katastrofa.
Výrobní prostory nového majitele postihl požár, který zahrnoval i výrobní linku. Zbyly pouze tři prototypy a technická dokumentace. I přes snahu společnosti obnovit výrobu trvalo to tak dlouho, že mezitím došlo ke změně homologizačních předpisů, a Tatra V8 MTX neměla šanci projít. To byl konečný hřebíček do rakve projektu. Jeden z tří prototypů se dostal do rukou automobilového závodníka Jaroslava Kunského, který ho doslova zachránil a následně ho prodal Přemyslovi Balážovi. Až natáčení nového dílu série Grand Tour však vrátilo tuto více než 30 let starou Tatru do veřejného povědomí. Ačkoli si v Grand Tour nezahrála v hlavní roli, objevila se na pár sekund, ale přitáhla velkou pozornost. Právě zde se zrodil nápad na reedici. Baláž kontaktoval Metalex, konkrétně jeho současného ředitele Petra Bolda, který byl nápadem nadšen.
Metalex již měl zkušenosti s reedicí kabrioletu Škoda Favorit MTX, který se navzdory vysoké ceně okamžitě vyprodal. Tak proč nezkusit něco podobného s Tatrou? Souhlasila i samotná Tatra, která schválila název. Auta budou vyráběna původními postupy na základě dobové dokumentace. Použije se technika ze starých Tater 613, které Metalex již zajistil. Problémy s homologizací přestavby Tatry 613 na Tatru V8 MTX by neměly nastat, protože homologizace je dosud platná. Exkluzivitu zajistí přísně limitovaný počet kusů, vznikne pouze deset exemplářů. V plánu je také prodej zmenšených modelů, jejichž počet bude odpovídat plánované produkci tatrováckých kupé, tedy pouze 100 kusů. Bohužel zatím Metalex neprozradil cenu této reinkarnované sportovní Tatry, ale většina kusů prý již má své nedočkavé majitele.
« Test ojetiny Ford Focus RS Mk1: Zrodila se hvězda Ojetých aut na trhu meziročně přibylo, objevilo se víc superluxusních vozů »