Česko přijme nová pravidla pro autonomní vozy: za nehodu bude zodpovědná automobilka
Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Sdružením automobilového průmyslu a Svazem dovozců automobilů připravilo novelu zákonů, které nově určují pravidla pro provozování autonomních vozidel. Novela je nyní v připomínkovém řízení.
V roce 2014 zavedla organizace SAE International systém, který rozděluje autonomii aut do pěti stupňů. Tento systém sahá od nulové úrovně (kdy auto vůbec není automatizované) až po úplnou autonomii, kde se vozidlo ve všech situacích zcela obejde bez zásahu člověka. Taková vozidla zatím v praxi neexistují, jakkoliv se na jejich vývoji vydatně pracuje.
Některé moderní automobily zvládnou samočinné popojíždění například v zácpě na dálnici nebo i jízda na určitých úsecích dálnic. Chystaná novela tak zatím myslí do budoucnosti, aby nabízené technologie nezaostávaly za legislativou.
„Připravovanou novinkou chceme umožnit provoz schválených automatizovaných vozidel na území ČR, která svými technologiemi výrazně zvýší řidičský komfort a bezpečnost na našich silnicích,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Důležité je zmínit, že nově by za nehodu při jízdě v plně autonomním režimu mohl nikoliv řidič, který sedí za volantem (ale do řízení aktivně nezasahuje), nýbrž výrobce, tj. automobilka. Pokud ale využívá řidič jen základní podporu, například adaptivní tempomat nebo udržování v jízdních pruzích, je samozřejmě za svou jízdu plně odpovědný on, nikoliv automobilka.
Novela u autonomních vozidel, na které se kromě Ministerstva dopravy a Policie ČR podílely také pojišťovny a samotné automobilky, umožní nevěnovat se řízení v úsecích, které takovéto samořiditelný vozidlo relativně zvládá – například na dálnicích. Zároveň bude mít řidič povinnost okamžitě převzít řízení, když jej k tomu vozidlo vyzve.
Řidič autonomního vozidla bude povinný předat data zaznamenaná data z jízdy při kontrole Policii ČR, například pokud dojde k dopravní nehodě. Registr silničních vozidel se rovněž rozšíří o nový údaj – zda zapsané vozidlo bylo schváleno jako autonomní.
„Návrh nejenže přináší na české silnice nejmodernější technologie z oblasti autonomní mobility, ale současně dále rozvíjí konkurenceschopnost firem českého autoprůmyslu, které se vývoji a výrobě těchto technologií věnují,“ uvedl v tiskové zprávě Ministerstva dopravy Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
.« Škoda Kylaq oficiálně: Má velmi zajímavý design a skvělou cenovku Zvyšuje tankování stooktanového benzinu výkon auta, nebo je to placebo? »