Electric vehicle changing on street parking with graphical user interface, Future EV car concept

Česko je v podílu elektromobilů na 25. místě v EU: Za námi je jen Kypr

7. 2. 2022 • Novinky, Zajímavosti

V roce 2021 bylo v zemích Evropské unie registrováno 1,75 mil. nových osobních elektrických vozidel, meziročně o 2/3 více. Zatímco v roce 2020 představoval podíl na všech registrovaných vozidlech 10,5 %, vloni už 18 %. Bateriových elektrických vozidel (BEV) bylo registrováno 878 tis. (9,1% podíl, meziročně +63,1 %), plug-in hybridních (PHEV) pak o něco méně: 867 tis. (8,9 % podíl, meziročně +70,7 %). S 1,3% podílem BEV patřila v roce 2021 České republice 25. příčka, za námi s 0,8% podílem skončil jen Kypr.

Ze zemí V4 byl na Slovensku evidován 1,5% podíl, v Polsku 1,6% podíl a v Maďarsku 3,5% podíl. Nejvyšší podíly BEV byly evidovány v Nizozemsku (19,9 %), Švédsku (19,1 %) a Rakousku (13,9 %). V případě PHEV pak byl v České republice evidován 1,9% podíl, což ve srovnání s ostatními zeměmi EU stačilo na 17. příčku, ze zemí V4 je za námi Slovensko s 1,5% podílem, před námi Polsko (2,1 %) i Maďarsko (3,5 %). Nejvyšší podíly PHEV byly evidovány ve Švédsku (25,9 %), v Dánsku (21,8 %) a Finsku (20,5 %).

„Ta data nejsou zrovna nejoptimističtější,“ přiznává Mgr. Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu. „Je však třeba si uvědomit, že v loňském roce nebyly k dispozici žádné evropské prostředky, které v minulosti třeba stály za podporou nákupu elektromobilů pro podnikatele. To by se letos mělo podle mých informací změnit, a tak věřím, že letošní čísla budou určitě příznivější.“

stahnout

Registrovalo se téměř stejně naftových jako hybridních vozidel. Mimo uvedená elektrická vozidla meziročně o 60 % vzrostly také registrace hybridních vozidel (20% podíl) a mírně také vozidla plynová (+3 %; 2% podíl). Naopak benzínových vozidel bylo registrováno o 18 % méně (40% podíl), naftových dokonce o 31 % méně (20% podíl).

Zatímco počet i podíl bateriových elektrických vozidel se v zemích EU v uplynulém roce meziročně významně zvýšil, vývoj v České republice byl opačný. V České republice bylo vloni registrováno 2 646 BEV, meziročně o 616 méně. „Téměř pětinový meziroční pokles (-19 %) počtu registrací osobních BEV nás v kontextu vývoje uplynulého roku nepřekvapil. Je potřeba si uvědomit, že v prosinci 2020 došlo ke skokovému nárůstu registrací nově uváděných vozidel na trh – konkrétně se jednalo o 741 bateriových elektrických vozidel Škoda ENYAQ, která byla registrována na Škoda Auto. Za celý uplynulý rok bylo registrováno 738 uvedených vozidel, přestože se jednalo suverénně o nejregistrovanější nový osobní BEV, ani celoroční bilance nevyrovnala tu prosincovou v roce 2020,“ doplňuje k tuzemským registracím Jindřich Frič.

Zajímavé je srovnání počtu elektromobilů na počet obyvatel. „Srovnali jsme přírůstky registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel za posledních 5 let, tedy za období 2017–2021, na počet obyvatel. Zatímco v absolutních počtech bylo nejvíce BEV registrováno v Německu, Francii a Nizozemsku, v relativním srovnání bylo nejvíce BEV registrováno v Nizozemsku (13 406 BEV na 1 mil. obyvatel), Lucembursku a Švédsku. České republice s 727 BEV na milion obyvatel v tomto srovnání patřila 17. příčka, ze zemí V4 je před námi Maďarsko (1 153), za námi pak Slovensko (500) a Polsko (354),“ doplňuje Ing. Lukáš Kadula, výzkumný pracovník CDV.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz