Česká mediální žumpa – Statistika vrahů
“Blíží-li se k vám na silnici vozidlo značek AUDI, BMW nebo Alfa Romeo, mějte se raději na pozoru!” píše v perexu svého článku redaktor známeho zpravodajského serveru Novinky.cz, který bych osobně přirovnal k žumpě žurnalistiky. Nicméně čtenost takového média je ohromná a všichni dobře víme, jak velkou sílu mají sdělovaci prostředky na veřejné mínění. Ano, jsou moderním nástrojem manipulace. Již dlouhou dobu v českých médiích a to jak tištěných tak internetových, horkých i chladných, pozoruji cílenou antikampaň proti všem luxusním značkám. Stane-li se automobilová nehoda, kde aktérem je vozidlo prémiové značky, žádné z místních médiích nezapomene zmínit i daného výrobce. Naskýtá se nám tedy otázka proč v článcích o nehodách jiných neprémiových značek se napíše jen “řidič osobního vozu”? Tento trend můžeme sledovat zejména u značky BMW a ostatních luxusních výrobců jako AUDI, Mercedes- Benz, nebo Porsche. Čím je tento boj médií proti majitelům luxusních vozů způsoben a kdo za tím stojí? Odpověď není tak těžká jak se může nejprve zdát. Žijeme totiž v České republice, zemi plné zášti, závisti a sebelítosti. Málokterý český občan si uvědomí, že jeho finanční způsobilost leží jen a jen v jeho rukách.
Ano, každý svého štěstí strůjce! Místo seberealizace tady ale lidé mají tendenci závidět a užírat se v myšlenkách, kde na to BMW ten soused sakra vzal, když ja nemam ani na tu Fabii HTP. Pochopitelně existují i vyspělí spoluobčané, kteří si to uvědomili a vzali svůj osud do svých rukou. Nicméně titulky novin a jejich obsah je přímou úměrou mentality národa. Novináři prostě ví, co chtějí lidé slyšet a vědí, jak v nich povzbudit ty “správné” pocity “zadostiučinění.” Většina čtenářů tak klikne na titulek, který hlásá “Mladý řidič BMW zmasakroval lidi na zastávce a sám si urazil hlavu” a nebo “Mladík v AUDI zabil sebe a spolujezdce o strom při cestě z diskotéky!” Čtenářovi je pak uměle sugenerován pocit, že konečně ten zazobaný fracek v tatínkově autě dostal, co si zaslouží. A o to naším skvělým žurnalistům jde – popuzovat závist a potlačovat lidskost. Velmi smutný obraz dnešní společnosti a něco, co mě každý den v médiích vytáčí do červena.
Pokud si myslíte, že přeháním, otevřete si někdy diskuzi pod jakoukoli havárii a humor Vás zaručeně přejde. Občas si tam uvědomím, že v tomto národu se snad ztratila veškerá sounáležitost a že to došlo až tak daleko, že si lidé navzájem přejí smrt a radují se z neštěstí jiných jen proto, že oni sami se cítí ukřivdění. Bohužel spousta nenávisti se přesune i mimo virtuální svět – naše země patří k zemím s největším vandalismem páchaným na automobilech. Český člověk totiž radši pěkné auto obtáhne klíčem, než aby si na něj šel vydělávat, nebo se sebevzdělávat!
Vraťme se ale zpět k BMW. Auta a zejména řidiči této značky mají v česku velmi špatnou pověst. Ano je pravda, že bourají často, za část toho můžou opravdu mladí kluci v silných vozech E36, nebo E39, které se staly dostupné pro širokou masu a stále nabízejí nadprůměrný výkon. Nicméně porovnáme-li to s nehodovosti značky Škoda, tak je jasné, že jde o cílenou medializaci. Informace, kterou nedávno publikovaly Novinky.cz mě opravdu rozesmála, naštvala a donutila sepsat další díl České mediální žumpy. Headline hrdě hlásá “Nejhorší řidiči jezdí v AUDI a BMW, ukázala statistika” jenže jaká statistika?
Redaktor totiž onu statistiku postavil na výstupu jedné jediné pojišťovny a již nesdělil kolik procent v Česku registrovaných aut je pojištěno právě u ní. Opravdu výborná statistika. Nicméně z ní vyplývá toto: “Jako nejsolidnější řidiči, u nichž hrozí nejmenší riziko nehody, se ukázali majitelé vozů Dacia, Chevrolet, Suzuki, Hyundai, ale i Škoda – ovšem s výjimkou octavií a superbů. Naopak lidé za volantem automobilů AUDI, BMW, Alfa Romeo či Mercedesů patří podle statistiky na silnicích k těm nejnebezpečnějším.”
Je opravdu úsměvné tvrdit, že Dacii řídí nejlepší řidiči. Nízká nehodovost Dacie je totiž dána především tím, že jich je tu oproti ostatním minimum a ještě minimum z toho minima bylo pojištěno u pojišťovny, ze které statistika vyplývá. To že u značky Škoda odstranil údaj pro Octavii a Superb je také naprosto fascinující postup, jak tuto značku dostat mezi ty nejlepší. Těchto modelů je v ČR registrovaných nejvíce a tak je jasné, že mají i logicky největší počet nehod. Přímá úměra! Dále se pak článek nezmiňuje, že údaje vychází pouze z havarijního pojištění… Ano, prémiové značky jsou dražší a jejich majitelé si můžou dovolit auto připojistit i u ojetých či zánovních vozů. Tím jejich počet ve statistice také záměrně narůstá.
Kvalitní informace, co myslíte? Autor článku také nespecifikuje za jakých okolností k nehodám došlo, kolik jich bylo smrtelných a v kolika případech bylo utrpěno na lidském zdraví. Ano je možné, že prémiové značky bourají často, ale co když 90 procent nehod bylo jen v mezích ťukanců a ohlých blatníků. Co když 90 procent z toho minima, které tvrdí, že řidiči Škodovek jsou bezpeční bylo smrtelných nehod? Co to sakra je za statistiku a konkluzi, když nespecifikuje konkrétní okolnost nehod. Je snad řidič prémiové značky vrah jen proto, že mělo 1000 BMW malé nehůdky? Je snad řidič pseudoauta Daewoo bezpečnější, když se nabourá jen 50 aut této značky, ale 10 z toho jsou smrťáky? Kvalita některých informací, co jsou média schopné pustit do světa je opravdu zarážející stejně jako snaha pošpiňovat a manipulovat.
.« 10 aut, která psala historii (4. část) Ostřejší Opel Adam S přijede do Paříže! »