end-of-diesel-cars_827x510_71489149528sssssm

Češi ztrácí zájem o naftové motory

5. 6. 2020 • Novinky

Propaganda proti dieselovým motorům se Evropou valí už poměrně dlouho. Ovlivnila však i naše motoristy, nebo jsme stále věrní klasice? Na pomoc jsme si vzali oficiální statistiku Sdružení automobilového průmyslu. Najdeme v ní totiž velmi zajímavé údaje. Začněme druhem zákazníků. Přestože se životní úroveň občanů v posledních letech zlepšila, je poměr firemní a soukromé klientely po srpnu přibližně 69: 31. I nadále se tedy významnou měrou o odbyt nových automobilů starají především firmy a živnostníci.

Na základě tohoto faktu bych předpokládal, že firmy ročně najedou mnoho kilometrů, a tak zůstanou věrny naftě. Omyl. Doba antidieselová dorazila již v plném rozsahu i k nám. V Česku se za prvních osm měsíců roku prodalo 71 569 nových osobních automobilů (kategorie M1), z čehož dieselový motor pod přední kapotou mělo pouze 17 854. Na celkovém odbytu nových automobilů tedy měla auta spalující naftu podíl pouze necelých 25 procent. Výrazný podíl, přibližně 71 procent, patří autům s čistě benzínovým motorem.

Diesel meziročně ztrácí

Ještě zajímavější jsou tato čísla pokud je porovnáme se stejným obdobím minulého roku. Za prvních osm měsíců roku 2018 se u nás prodalo 71 202 nových osobních automobilů. Dieselový motor mělo pod přední kapotou 21 539, což představuje podíl přibližně 30 procent. Meziročně tedy dieselové motory ztratily téměř 5 procent. V číslech to znamená, že se jich navzdory mírnému celkovému růstu trhu prodalo o 3 970 kusů méně.

Zájem o vozy s benzínovým motorem naopak meziročně narostl. Za prvních osm měsíců roku 2018 si je koupilo 47 193 zákazníků a v aktuálním roce již 50 754. Jejich podíl tedy stoupl ze 66 na 71 procent. Co se pod tento vývoj podepsalo? Na jedné straně výrazná kampaň proti dieselovým motorům, ale podle mě je důvod mnohem prozaičtější. Automobilky zkrátka dieselové motory postupně přestávají nabízet. Některé modely si s nimi už dokonce nekoupíte vůbec.

Odbyt hybridů roste

Do celkového trhu nám tedy ještě zůstala čtyři procenta. Co se za nimi skrývá? Hybridy. Osobně mám hybridy rád a při současném stavu infrastruktury je považuji za jedinou relevantní alternativu. Navíc od řidiče nevyžadují žádné speciální návyky. Nepřekvapuje mě proto, že jim na chuť přichází stále více našich motoristů. Výrazný podíl na jejich úspěchu samozřejmě patří značce Toyota, která hybridní techniku nabízí v téměř každém segmentu trhu. Přestože ze svých automobilů vyškrtla naftové agregáty, meziročně její odbyt vzrostl. Dieselové motory jí tedy nechybí.

Elektromobilita zatím neláká

Ačkoliv se tu a tam objevují zprávy o výrazném růstu odbytu elektromobilů, Česko tato móda zatím zjevně obchází. Odbyt na úrovni 113 kusů je totiž spíše splněním snu několika jednotlivců, než snaha o projevení emisní odpovědnosti firem. Ve srovnání s cizinou, například Nizozemskem či Norskem, je to však žalostně málo. Pokud chceme, aby odbyt elektromobilů nabral tempo okolních zemí, bude třeba výrazně investovat do rozvoje nabíjecí sítě.

Otázkou je, zda na rozvoj budou stačit soukromé peníze, nebo by měl formou projektů přispět i stát. Druhým pilířem podpory elektromobility je státní podpora při koupi auta. Ať už ve formě finanční dotace při koupi auta, nebo daňového bonusu. Zdá se, že v této oblasti již brzy svitne na lepší časy. Nakolik to pomůže dnes říci nelze. Ublížit to však zcela určitě nemůže.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz