Češi vzali ojeté Škodovky útokem
Nabídka pětiletých i desetiletých ojetin vykázala v dubnu meziměsíční pokles až 12 %. Ten byl hnán především „hladem“ po vozech Škoda. V porovnání s březnem z inzerce zmizely především levnější varianty modelů Octavia Combi, Fabia a Rapid. Naopak v řadách Scala, Karoq a Kodiaq se kupující zajímali o vozy s vyšší cenovkou. Mezi pětiletými kombi v dubnu zaujal Hyundai i30. Jako jediný měl průměrný nájezd pod 100 000 km, přitom cenově patřil mezi tři nejdostupnější modely v kategorii. Vyplývá to ze srovnání výběru ojetin webu TipCars.com za duben 2024. Ten porovnává nabídku nejoblíbenějších ojetých vozů v kategoriích kombi, SUV, hatchbacků a malých aut.
„Čísla za duben ukazují, že lidé začali s tradiční jarní obměnou vozového parku,“ říká Ing. Marek Knieža z webu TipCars.com. „Nejvíce je to znát na vozech značky Škoda. Například desetiletých Octavií Combi bylo v inzerci na konci dubna o téměř 26 % méně než v březnu, pětiletých ubylo skoro 8 %. Auta, která v nabídce zůstala, mají vyšší průměrnou cenu a nižší nájezd. To znamená, že zákazníky si našly vozy z levnějšího spektra nabídky.“ Podobně tomu bylo u modelů Fabia nebo Rapid. Naopak v případě řad Kodiaq, Karoq a Scala v inzerci zůstala auta s nižší cenou a vyššími kilometry. Zájemci tedy dávali přednost výbavě a nájezdu před cenovkou.
Kombíky: Nabídka mírně prořídla, ubyly hlavně desetileté Octavie
V porovnání s březnem došlo k úbytku inzerovaných pětiletých kombíků o necelá 4 %. Největší procentuální pokles si připsaly Peugeot 308 (- 8,6 %), Škoda Octavia (- 7,7 %) a Hyundai i30 (- 7,4 %). Naopak radovat se mohli zájemci o Ford Focus, výběr měli oproti třetímu měsíci bohatší o téměř 10 %. Průměrná cena i nájezd pětiletého kombíku odpovídaly březnu. Z kilometrového průměru 119 801 km výrazně vybočoval Hyundai i30 s hodnotou 93 264 km. Při průměrné ceně 295 590 Kč se jednalo o kombi s nejvýhodnějším poměrem ceny a nájezdu.
Nabídka desetiletých kombíků za duben prořídla o rekordních 10 %. Největší podíl na tom má odliv inzerovaných vozů v řadě Octavia Combi o 25,6 %. To je třetí nejvyšší úbytek mezi modely sledovanými ve výběru ojetin TipCars.com. Pád kategorie zbrzdily 14% přírůstek Volkswagenu Passat a 8,8% Fordu Focus.
SUV: Kodiaq a Karoq s menším výběrem, Duster a Kuga s nižším nájezdem
Také meziměsíční pokles o 6 % mezi pětiletými SUV jde na vrub především zájmu o modely Škoda. Na odbyt šly zejména Kodiaq a Karoq s nízkým nájezdem a vyšší cenou. Celkovou situaci kompenzoval mírný nárůst počtu nabízených vozů Dacia Duster a Ford Kuga. Dobrou zprávou pro zájemce je, že za průměrnou cenu jako v březnu 2024 mají oba tyto modely počet najetých kilometrů nižší o 4 – 9 tisíc kilometrů.
Na rozdíl od pětiletých SUV bylo těch desetiletých v dubnové nabídce o 2,4 % více. Nejvíce byl patrný nárůst u Dacie Duster (+ 12 %) a Fordu Kuga (+ 7,6 %).
Hatchbacky: Jednoznačným hitem je Rapid, svého nástupce Scalu válcuje cenou i oblibou
Výběr pětiletých hatchbacků během dubna meziměsíčně prořídnul o 7,7 %. Největšímu zájmu kupujících se těšila Škoda Rapid. V porovnání s březnem se její nabídka zmenšila o 32 %. „Rapid těží ze svého unikátního postavení. Mezi pětiletými hatchbacky nabízí skvělý poměr prostoru, dobré servisovatelnosti a především ceny. S průměrem 260 000 Kč je na tom o 90 000 Kč lépe než Škoda Scala,“ říká Ing. Marek Knieža.
Také mezi desetiletými hatchbacky došlo k meziměsíčnímu poklesu nabídky o více než 7 %. Jediným vozem, který vykázal nárůst počtu nabízených kusů, byl Ford Focus s hodnotou 7,2 %.
Malá auta: Hlouběji do kapsy za ojetější vůz
Duben byl ve výběru pětiletých malých aut ve znamení rekordů. Od počátku letošního roku byla nabídka nejmenší, průměrný nájezd inzerovaných aut byl přitom s hodnotou 59 000 km nejvyšší. O citelných 24 % ubylo hatchbacků Škoda Fabia, především z levnějšího spektra nabídky. Naopak 10% nárůst vykázal Renault Clio. Nová Clia v nabídce sice zachovala průměrnou cenu, ale potěšila o 11 % nižším nájezdem.
Desetiletá malá auta jako celek v meziměsíčním porovnání spíše stagnovala. Na jednu stranu z inzerce zmizelo 11 % hatchbacků Škoda Fabia, na druhou přibylo 29 % Toyot Yaris, 15 % Dacií Sander nebo 10 % modelů Hyundai i20.
.« Test BMW i5 eDrive 40: Nejkomfortnější pětka? Dvě ze třech aut z Německa jsou bouraná »