Češi si pořizují stále více obytňáků. Pojištění jim pomůže i po nárazu splašeného divočáka
V České republice každoročně přibývají stovky obytných aut a přívěsů. Bourají relativně málo, ale havarijní pojištění zajistí náhradu i v případě nepřízně přírody či řádění zlodějů.
Svoboda, každá noc na jiném místě, každý den poznávání jiného koutu České republiky, Evropy či světa. A zároveň stále pohodlí bydlení ve svém. I když se Češi, Moravané a Slezané sami považují hlavně za národ chatařů a chalupářů, stále více z nich přichází na chuť dobrodružnějšímu trávení dovolených, nebo třeba jen víkendů, a vyrážejí na cesty s obytnými automobily či přívěsy. „Lidí, kteří si tento způsob trávení volného času oblíbili, přibývá. V poslední době vnímáme zvýšený zájem o pojištění obytňáků,“ konstatuje mluvčí Direct pojišťovny Nela Maťašeje.
Její slova potvrzují data na internetových stránkách Asociace kempování a karavaningu České republiky. Na konci roku 2022 podle nich bylo v Česku registrováno 56 460 obytných aut a přívěsů. Tedy o skoro tři tisíce víc než v roce předešlém a o 18 121 víc než před deseti lety. 759 jich pak přibylo do konce května. Červen přitom bývá v počtu nových registrací tradičně nejsilnější.
Pojištění pro obytňák? Stejné jako pro jiné auto
Ani karavanům či obytným autům se ovšem bohužel nevyhýbají nehody. Ve své letošní publikaci se na ně zaměřil německý Bundesanstalt für Straßenwesen (Spolkový dálniční výzkumný institut). Zabýval se obdobím mezi roky 2010 a 2020 a došel k tomu, že nehod se zraněním za účasti obytných automobilů přibylo v roce 2019 o 24 procent oproti začátku sledovaného období. Zároveň ale platí, že podíl obytňáků na nehodách je nižší, než jejich podíl na celkovém počtu aut.
Aby placení škody při případných nehodách obytných aut a přívěsů nešlo z peněženky řidiče, zdůrazňují odborníci nutnost mít sjednáno kvalitní pojištění. Základní je samozřejmě pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, tedy takzvané povinné ručení. „V tomto případě se zákony na obytná auta dívají jako na jiná auta. Nemají úlevy, ale také žádné zatížení navíc. Karavan pak spadá do kategorie přívěs,“ poznamenala mluvčí Directu Maťašeje.
Protože se většinou nejedná o levná vozidla, ale spíše naopak, doporučuje obytňákům sjednat také havarijní pojištění. To se pak vztahuje i na velkou část vybavení. „Vestavěné pevné vybavení je součástí hodnoty vozidla. Stejně tak individuální výbava přidaná výrobcem. Jedná se třeba o prvky jako fotovoltaické panely,“ podotkla mluvčí. Důležité je, aby byly prvky v autě homologované a schválené.
Díky asistenčním službám dokáže pojištění pomoci i při akutních problémech s karavanem či obytným autem. „Platí standardní asistence při nehodách. U vyšších variantách, než je ta základní, se pak asistenční služby vztahují i na odtah přívěsu do 750 kilogramů v případě poruchy tažného vozidla. Pokud je těžší, odtáhneme jej také, ale klient si už připlatí,“ popsala mluvčí Direct pojišťovny.
Při pádu větve nebo nárazu zvířete
Zatímco jedoucí vozidla poměrně pravidelně vrážejí do zvířat pobíhajících po silnici, v případě karavanu zaparkovaného někde na méně rušném místě může hrozit naopak i náraz zvířete do něj. I při takovém prohození rolí může majitel dostat zaplaceno. „Naše havarijní pojištění se vztahuje na střet se zvířetem i na náraz zvířete do auta. Sjednat jej lze až na hodnotu vozidla,“ zdůraznila Maťašeje. Tak vysoké krytí a platnost tohoto pojištění i v zahraničí přitom není zcela obvyklé, často bývá takové poškození záležitostí připojištění, navíc se pojívá se spoluúčastí.
Stejné pojištění zajistí řidičům plnění i v případech, kdy na zaparkovaný obytňák spadne třeba těžká větev ulomená při vichru ze stromu.
Havarijní pojištění Directu funguje i jako náplast v případech, že obytňák někdo ukradne. Bohužel však nedokáže zabránit přímo odcizení a tím i ztrátě vzpomínek, práce a lásky, které majitel svému „bydlíku“ věnoval. Mluvčí Maťašeje proto radí se sám snažit krádeži zabránit. „I na pole bezpečnosti stále více pronikají chytré technologie. Elektronické zabezpečení auta od výrobce je vhodné kombinovat například s GPS zabezpečením vozidla, přístupem k poloze auta pomocí mobilu, detektorem otřesů či náklonu kol, nebo imobilizéry. Stále ale má své místo také mechanické zabezpečení jako zámky volantu, pedálů, převodovky či kapoty,“ vypočetla některá z opatření.
.« Zjišťování hladiny alkoholu za volantem Škoda Roadiaq je plně elektrický a má pravého objevitelského ducha »