Češi se ročně dostanou 515krát ke Slunci. Najedou 76 miliard kilometrů, ukázala data
Češi za rok najedou téměř 76 miliard kilometrů. Ukázala to analýza, kterou pomocí dat z STK zpracoval odborný datový tým společnosti Cebia, která je známá především tím, že pomáhá motoristům bojovat proti podvodům při prodeji ojetin prostřednictvím kontroly jejich historie. Hypoteticky se tak Češi ročně dostanou 515krát ke Slunci, 197 tisíc krát k Měsíci či téměř 1,9 milion krát kolem Země. Ročně přitom najedou více kilometrů než například průměrný Brit.
„Pro mladá auta, která ještě nebyla na STK, jsme použili interní data z profesionálního systému CebiCat GT, který používá i spousta pojišťoven. Celkově jsme došli k číslu 75 799 467 489 km,“ upřesňuje ředitel společnosti Cebia Martin Pajer, s tím, že se jedná o dosud nejpřesnější číslo, které kdy bylo uveřejněno. Polovinu této vzdálenosti přitom najedou auta do 8 let stáří.
O tom, že Češi auta hojně využívají, svědčí i fakt, že ročně najedeme v průměru na osobu více kilometrů než například Britové. Ti sice najedou zhruba 406 miliard, ale na jednoho obyvatele to vychází na 5 884 km, zatímco na Čecha 6 909 km. A více najedeme i v přepočtu na vozidla. Zatímco auto ve vlastnictví Brita najede ročně zhruba 10 958 km, vozidlo registrované v Česku ujede ročně v průměru o téměř tisíc kilometrů více, přesně 11 828 km.
Polovinu km na silnicích najedou auta do 8 let
„Díky této rozsáhlé analýze jsme také zjistili, jak je to s nájezdem aut podle jejich stáří. Je jasné, že ne všechna auta jsou provozována stejně, a proto nás zajímalo, jaký je průměrný nájezd podle stáří vozidla. Tedy kolik najedou vozy v jednotlivých letech jejich věku,“ vysvětluje dále Martin Pajer. A co tedy Cebia ještě objevila? Že nejvíce kilometrů najedou roční a dvouletá auta, pak už jejich průměrný nájezd většinou každým rokem klesá. Největší poklesy jsou pak u vozidel do šesti let stáří, poté pokles o něco zpomaluje.
V praxi to znamená, že první dva roky najedou auta ročně více než 20 000 km. Od třetího roku dochází k poklesu, a to zhruba až do věku šesti let vozidla. Například desetiletá auta ujedou ročně necelých 13 000 km. „Podle počtu aut v jednotlivých věkových kategorií a počtu průměrně najetých kilometrů vychází, že polovinu kilometrů ujedou v Česku auta do osmi let stáří,“ zdůrazňuje Martin Pajer z Cebia.
Desetileté auto najede za celou dobu provozu necelých 170 000 km
Z analýzy také vyplynulo, že po pěti letech mají vozidla za sebou v průměru téměř 100 000 km, desetileté vozy pak zhruba o 70 000 kilometrů více. Po 20 letech hodnota ujetých kilometrů přesáhne 270 000 km.
„Češi sami najezdí poměrně hodně kilometrů, ale ve chvíli, kdy si kupují ojeté auto, požadují co nejmenší nájezd. Platí to nejen o starších vozech, ale také o mladých ojetinách. Proto je bohužel stáčení tachometrů v Česku častou nekalou praktikou,“ dodává Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia s tím, že zkontrolovat si najeté kilometry by mělo být před koupí ojetého vozu samozřejmostí.
.« Jak ochránit vůz před ledovkou a zimními nástrahami: praktický průvodce pro řidiče Hyundai zatahuje ruční brzdu: Do interiérů vrátí více tlačítek »