Ceny v bazarech stagnují, u dealerů a soukromníků rostou
I když ceny ojetých aut od dubna letošního roku stagnují, uvnitř trhu jsou v růstu či poklesu cen velké rozdíly podle toho, kdo automobil k prodeji nabízí. Například v autobazarech se střední hodnota ceny od začátku roku postupně snížila z 239 000 korun na současných 220 000 korun. Naproti tomu v dealerstvích, která prodávají i ojeté vozy, se od ledna zvýšily o 42 000 korun, tedy o 8,5 %. Stejně tak rostla střední hodnota ceny nabízených vozů překupníky, kteří v menší míře s vozy obchodují, ale i lidmi nabízejícími k prodeji své soukromé vozy. Vyplývá to z pravidelné analýzy sekundárního automobilového trhu.
„Velcí obchodníci museli v průběhu letošního roku reagovat na spotřebitelské chování zákazníků, kteří narazili na určitý cenový strop, přes který už nebyli ochotni jít. Cena nabízených aut v autobazarech tak od začátku roku klesla o necelých devět procent. Naproti tomu ve stejném období o 8,5 % rostla cena u dealerů, kteří obecně nabízejí mladší ojetiny okolo 4 let stáří. To se pochopitelně pojí s rostoucími cenami nových aut a jejich stále trvajícím nedostatkem. Tohoto trendu se snaží využívat i menší překupníci a soukromníci. Ti ovšem zpravidla nabídkovou cenu nadhodnotí a auto se nakonec prodá levněji. Zároveň jimi nabízené ojetiny jsou obecně nejstarší a nejvíce ojeté. Věkový medián se pohybuje mezi 12 a 14 lety a stav tachometru se blíží 200 000 km,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA Auto a Mototechna v České republice.
Ojetin na trhu meziročně přibylo. Loni v listopadu činila nabídka na českém trhu 96 319 vozů, letos jich bylo 101 208 (+5,1 %). Nejčastěji nabízeným modelem ojetých vozů na českém trhu byla v listopadu Škoda Octavia s cenovým mediánem 180 500 korun ve stáří 9,8 roku. Na druhém místě byla Škoda Fabia s mediánovou cenou 99 000 korun a ve stáří 12,9 roku. Třetí místo obsadil Volkswagen Golf s cenovým mediánem 144 900 korun a ve stáří 12,4 roku. Tachometr aut v inzertních nabídkách nejčastěji ukazoval hodnotu 157 800 km. V nabídce bylo v listopadu 748 vozů s hybridním pohonem (o dvacet více než před rokem) a 481 čistých elektromobilů, kterých meziročně přibylo 160 (+50 %). Mezi elektromobily byla v říjnu nejčastěji nabízená Škoda Enyaq, následovaná modely Tesla Model 3 a BMW i3. U hybridů stále dominuje Toyota s modely RAV 4, Corolla a C-HR.
.« Test Subaru Legacy 3.0R Spec.B: Nejlepší auto, o kterém jste neslyšeli Test Peugeot 308 SW 1,5 BlueHDi 130 8AT: Láska na první i druhý pohled »