Ceny pohonných hmot v Evropě neustále rostou. O kolik jsou vyšší než u nás?
Co nás motoristy zajímá nejvíce, když vyrážíme na dovolenou? Poplatky za dálnice a ceny pohonných hmot. Jaká je současná situace na trase do nejoblíbenějších destinací českých turistů? Tedy při cestách do: Chorvatska, Itálie a Slovenska?
Pokud jde o dálniční poplatky, situace se proti loňsku nijak zásadně nezměnila. Ceny dálničních známek v ČR se nepohnula, protože změna vyžaduje změnu zákona a tu nikdo neučinil. Zda se dá očekávat v příštím roce nárůst bude záviset od situace – pro mluví dva faltory. Fakt, že po dva roky se platba za známky pro vozidla do 3,5 tuny nezvyšovala. Druhý fakt, cena ropy za barel v celosvětovém měřítku roste a koruna neposiluje, jak se původně očekávalo.
Desetidenní známka pro jízdu po dálnici v Rakousku se zvýšila tradičně jen s ohledem na inflaci (+ 10 centů). Asi nejdražší nabízený průjezd placenými úseky v Rakousku je jízda po horské silnici na Grossglockner (30,50 euro).
Slovinsko má tradičně na rozdíl od ostatních zemí jen 7denní dálniční známku pro vozidla do 3,5 tuny a její cena se nezvedla a je za 450 Kč. Ovšem v případě má-li vozidlo výšku nad přední nápravou více než 1,3 metru, stojí známka 2B dvojnásobek. Ten také zaplatíte za měsíční známku, v případě, že jedete k moři na 10 či 14 dnů a více.
Chorvatsko nezměnilo ceny v letošním roce, proti loňsku. Nicméně od začátku turistické sezóny jsou tradičně vyšší, na konci sezóny se opět snižují. Takže například na trase Záhřeb (mýtnice Lučko) až sjezd do Rijeky je cena v sezóně vyšší o 7 kun. Takže tato trasa vyjde asi na 270 Kč, do Zadaru do bude 466 Kč.
Když zamíříme do Itálie, kde jsou rovněž platby za projetý úsek, musíme počítat s průměrnými cenami za průjezd 100 km v rozmezí asi 8 až 10 euro, podle toho, jak to stanovil konkrétní provozovatel daného úseku.
Slovensko, jakožto třetí nejnavštěvovanější Čechy země o letních volnech, rovněž neměnilo ceny dálničních elektronických známek. A tak 10denní vyjde na 10 euro, tedy 260 Kč.
Jak je tomu s pohonnými hmotami? Čechy patří se svojí aktuální průměrnou cenou 33,17 Kč (benzin) a 32,44 Kč za litr (nafta) i přes meziroční nárůst o zhruba 3 Kč k těm nejlevnějším na trasách k Jadranu, středozemnímu moři v Itálii nebo do Tater na Slovensku.
Pokud budeme konkrétní, pak nejblíže naší ceně je Rakousko, a dokonce se zvláště na čerpacích stanicích mimo dálnice může stát, že nakoupíte pohonné hmoty i za zhruba 1Kč a více levněji. Naopak přibližně o stejnou korunu a více bude dražší tankování ve Slovinsku. Na cestě na Jadran nejvíce utratí čeští turisté v samotné cílové zemi, tedy v Chorvatsku. Zhruba o 3 Kč více vydají za benzin a 3,50 Kč za naftu. Načerpejte na stanici před odjezdem z ČR, nikoliv ale na čerpacích stanicích na D1 či těsně před hranicemi. Tam jsou obvykle ceny vyšší než průměrné.
Itálie je již dlouhodobě zemí, kde jsou pohonné hmoty drahé. V letošním roce, i vzhledem k ekonomické situaci této země, je dráž v průměru v případě benzinu o 9 Kč na litr a u nafty je to o 7 Kč na litr. Italské úřady pokutují ty, kdo dovezou do země více než 10 litrů pohonných hmot a navíc v nehomologovaném kanystru. Na místě je také mít účtenku o tom, že jste dané pohonné hmoty čerpali v zemi EU. V opačném případě hrozí pokuta až do výše 7 700 euro, nebo-li 200 000 Kč. Pokud jde o Itálii, platí totéž, jako pro celou Evropu. U dálničních a frekventovaných čerpacích stanic je nutné počítat s cenami převyšujícími průměr asi 45 Kč/l.
Naši východní sousedé, podobně jako celá Evropa, od dubna do současnosti zdražila pohonné hmoty zhruba o 2,5 až 3 Kč na litr. V polovině června tedy na Slovensku nafta vyšla v průměru na 1,271 euro a benzin Natural 95 na 1,388 euro. Což znamená, že jsou pohonné hmoty za 33,04 Kč a 36,08 Kč. Což znamená, že především benzin vyjde zhruba o 4 Kč na litru dráž.
.« Tým TOYOTA GAZOO Racing zvítězil v 86. ročníku závodu 24 hodin Le Mans BMW představilo auta ze zlata. i8 a i3 STARLIGHT Edition pomůžou charitě »