Ceny ojetých elektromobilů šly rapidně dolů. Pořídit si je chce ale dávku odvahy
Trh s ojetými vozy se od začátku letošního roku začal probouzet k životu. Ojetých vozů výrazně přibylo, ale snížila se i jejich cena. Snad největší propad cen potkal kategorii bateriových vozů, kde ceny šly dolů i o 15 %. Zájem o ně přitom stále sílí.
Koupě ojetého vozu je v České republice velmi oblíbená disciplína. Náš vozový park má průměrné stáří okolo 15,93 let, což je téměř o 4 roky více, než je průměr v Evropské unii. Pro ekologii je tento zvyk problém.
Auta staršího data výroby, jež sjely z výrobní linky někdy před 10 až 15 lety, nemusela splňovat tak přísné emisní normy. Jejich produkce emisí je vyšší, a o to víc škodí životnímu prostředí. Na druhou stranu je to pro životní prostředí i výhoda v tom, že výrobek, k jehož výrobě bylo spotřebováno značné množství energie a úsilí, má dlouhou životnost.
Dle statistik českých prodejců ojetých vozů se počet ojetin v inzercích meziročně zvýšil o 16 %. Odborníci tvrdí, že je to způsobeno zejména postpandemickým půstem, neboť ekonomika se postupně srovnává a lidé se nebojí pořídit si modernější auto. A s tím, jak se zvyšuje nabídka, klesá i cena.
Elektromobilů mezi ojetinami moc nepřibylo, jejich cena však meziročně klesla až o 15 procent. Na trh s ojetými bateriovými vozy přibylo jen několik desítek kusů, nicméně zajímavý zlom nastal v jejich cenách. Meziroční pokles mediánových cen se z 914 tisíc korun za ojetý elektromobil posunul až na 778 tisíc korun, což je 15 % rozdíl. Zdá se, že je ideální šance na to, pořídit si staronový elektromobil. Je to ale dobrý nápad?
Elektromobily posunuly osobní automobilovou dopravu díky svým technologiím o velký kus dál v pohodlí, jízdních vlastnostech a uživatelské přívětivosti. Mimo jiné zlepšily také ekologii provozu, udržitelnost a cena za provoz osobního vozu šla rapidně dolů. To se však týká především modelů, jež byly na trh dodány v posledních pár letech, jako například Volkswagen ID.3, který na jedno nabití ujede i přes 500 kilometrů a exceluje ve všech bezpečnostních kritériích.
Starší modely z roku 2015, nebo dokonce 2014, nemají ani zdaleka takový potenciál, bezpečnost, komfort a jízdní vlastnosti jako současné elektrické vozy. Navíc vás může čekat i nevítané překvapení v podobě vyždímané a zničené baterie, jejíž oprava může u starého elektromobilu být dražší než celé nové auto.
Zdroj: The Pros and Cons of Buying a Used EV | Edmunds
.« Mobilní dobíjecí robot sám přijede k elektromobilu a nabije ho. Toto je budoucnost infrastruktůry Bleskové záplavy: pozor na auta, která skončila pod vodou »