Ceny ojetin vzhledem k jejich nedostatku a vyšší poptávce stále rostou o desítky tisíc
V roce 2021 ubylo v inzerci na trzích ve střední Evropě 80.620 (- 2 %) aut z druhé ruky. Ve srovnání s rokem 2019 je však pokles jestě markantnější. Za dva roky ubylo 550.376 aut (- 12 %), která na sekundárním trhu chybí a tlačí jejich ceny vzhůru. V Česku se střední hodnota ceny inzerovaných ojetin meziročně zvýšila o 14,4 % na současných 159.999 korun. V Polsku je nárůst 8,9 % na 19.500 PLN (104.751 CZK), v Maďarsku se ojeté vozy nejčastěji prodávaly za 1.850.000 HUF (126.130 CZK), tedy o 17,1 % dráž než před rokem. Pouze na Slovensku zůstal cenový medián na stejné úrovni jako v roce 2020, tedy 5.990 EUR (146.156 CZK).
„Posledním „normálním“ rokem byl rok 2019, kdy ještě nikdo netušil, že nás čeká celosvětová koronavirová pandemie. Cenový medián ojetých aut byl v té době na českém trhu na úrovni 133 000 korun. Dnes se pohybuje o 20,3 % výš. Mezi lety 2019 a 2020 nebyl cenový skok tak markantní zejména proto, že nikdo nevěděl, co nás čeká. Lockdowny zpomalily ekonomiku, lidé sa báli vycházet, natož aby si šli kupovat něco jiného, než základní potřeby. Loňský rok se pak zákazníci pustili do nákupů, které v roce 2020 s tehdy neznámou nemocí za zády odkládali,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna a člen představenstva AURES Holdings. Do toho však vstoupily problémy výrobců v dodávkách některých dílů, tlak na čistou mobilitu a energetická krize po pádu několika dodavatelů energií. „V loňském roce pak přišla další krize, spojená dodávkami polovodičů a chipů do nových aut, automobilky nebyly schopné desetitisíce vozů dokončit a dodací lhůty zákazníkům se mnohde prodloužily i přes rok, což začalo výrazně zvyšovat poptávku po vozech z druhé ruky a s tím i jejich ceny,“ doplňuje Vaněček.
Pandemie zamíchala nejen cenami, ale i pohony, které zákazníci při pořízení novějšího vozu preferují. Oproti roku 2020 ubylo v inzerci vozů na CNG ( – 21,8 %), LPG ( – 7,1 %) a Ethanol 85 ( – 37,4 %). Naopak se v nabídkách častěji objevují hybridy ( + 45,7 %) a plně elektrické vozy ( + 46 %). Z pohledu karoserie mírně ubylo hatchbacků ( – 3,6 %) a combi ( – 3,6 %), naopak přibylo SUV ( + 14,9 %).
U nejžádanějších modelů tuzemské automobilky Škoda došlo k úbytku Octavií ( – 7,4 %) a Fabií ( – 4,6 %), naopak přibylo populárních Karoqů (+ 55 %) a Kodiaqů ( + 36,7 %). Do TOP 10 nejprodávanějších elektrických vozů se hned v prvním roce prodeje dostala Škoda Enyaq iV, kterých bylo vloni v inzerci zánovních ojetin nabízeno 200 kusů a je tak druhá za BMW i3, který je na trhu od roku 2013.
.« 80 % Čechů pořizuje svůj vůz jako ojetinu: Více než polovina lidí s ním pak plánuje jezdit více než 10 let Nová Astra je tady: Vypadá skvěle a vejde se do půlmilionu »