Ceny ojetin dosáhly svého maxima a snižují se i přes pokles nabídky
Ojeté automobily mohli Češi v červnu kupovat nejčastěji za 189 000 korun, což je nejméně od ledna. Průměrně bylo na trhu nabízeno 120 250 aut, která měla najeto nejčastěji 156 000 km a byla deset let stará.
Skupina AURES Holdings, provozovatel autocenter AAA AUTO a Mototechna, kontinuálně sleduje inzertní nabídku na všech pěti trzích, kde působí, již více než deset let a neustále vylepšuje analytické nástroje pro zpracovávání dat. Díky této analýze dokáže přinášet relevantní obraz nabídky ojetých automobilů na trhu. Již začátkem roku dosáhly ceny ojetých aut v Česku svého maxima a postupně klesají. V červnu se cena dostala už na 189 000 korun, což je pokles oproti lednu o 26 tisíc. Klesá cena i nejoblíbenějších Škodovek, jako je Čechy nejoblíbenější Octavia nebo elektrický Enyaq.
„Přestože ekonomická situace nejen v Česku, ale i v Evropě není zdaleka stabilizovaná, sekundární automobilový trh se postupně dostává z krize, a to i přes mírný pokles v nabídce, který pozorujeme poslední půlrok. Ceny ojetých aut dosáhly již začátkem roku svého maxima a postupně klesají, a to díky poklesu cen hlavně u nejžádanějších aut jako je například Škoda Octavia nebo Enyaq,“ říká Petr Vaněček, co-CEO (společný generální ředitel) AURES Holdings. Nejvíce poklesly ceny u dražších modelů aut. Například BMW X5 zájemci mohli na trhu sehnat nejčastěji o 90 000 Kč levněji, konkrétně za 399 000 Kč. I u Čechy nejžádanější Škody Octavia cena poslední měsíce klesala. „Nejdražší Octavie byla letos v dubnu, kdy stála nejčastěji 195 tisíc, v červnu cena klesla už na necelých 170 tisíc korun,“ doplnil Petr Vaněček.
Pokles cen je znatelný i u elektromobilů, které svého maxima dosáhli v únoru, kdy se dali pořídit za 759 000 Kč, zatímco v červnu už byla střední hodnota ceny 658 000 Kč. Pokles ceny koresponduje převážně s rostoucí nabídkou. „Zatímco vloni se měsíčně v inzerci objevilo v průměru 1 121 aut, v červnu to bylo již 1 407. Širší nabídka pozitivně ovlivňuje cenu aut, což je s ohledem na rostoucí poptávku vítané. Když se pak podíváme na jednotlivé modely, tak například Škoda Enyaq a BMW i3, které jsou mezi Čechy nejvyhledávanějšími modely elektrických aut, od začátku ledna „zlevnily“ o sto padesát jedna a padesát pět tisíc,“ upřesnil Petr Vaněček.
Tato statistika vznikla na základě dat skupiny AURES Holdings, která monitoruje situaci na českém inzertním trhu již více než deset let. V červnu skupina přešla na novou generaci metodiky, kdy data inzertních agregátorů doplnila o data z registru automobilů. Detailnější nástroje na monitoring trhu umožňují lépe identifikovat jednotlivé vozy a data tak ještě přesněji ukazují situaci na sekundárním trhu v České republice i v dalších čtyřech zemích, kde největší prodejce ojetých automobilů v současnosti působí.
.« Hyundai představil malý levný elektromobil. Inster půjde po Dacii Spring Nový Rolls-Royce Cullinan měl premiéru na festivalu v Karlových Varech »