electric car and gasoline car concept. hand holding gas pump and

Ceny spalovacích aut letí nahoru, aby zlevnila ta elektrická

20. 12. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Evropští výrobci automobilů se připravují na přísnější emisní pravidla, která vstoupí v platnost 1. ledna 2025. A protože nemohou donutit zákazníky koupit to, co nechtějí, ani ohýbat fyzikální zákony, hledají taktické řešení. Strategie, kterou zvolili, by však mohla mít nečekané dopady na trh i spotřebitele. Zvyšování cen aut se spalovacími motory a poskytování slev na elektromobily je nejen pokusem o splnění nových pravidel, ale také krokem, který deformuje trh. Kupující spalovacích aut tak nepřímo dotují nákupy elektromobilů, což zdůrazňuje paradox cenové parity mezi těmito dvěma technologiemi.

Nová emisní pravidla EU pro rok 2025 drasticky snižují limit emisí oxidu uhličitého (CO2). Každá automobilka bude muset zajistit, aby elektrická vozidla tvořila alespoň 20 % z celkových prodejů, jinak jí hrozí vysoké pokuty. Letos však podíl elektromobilů v Evropě dosáhl pouze 13 %, což znamená, že mnoho společností bude muset urychlit elektrifikaci. „Rozdíl je skutečně velký,“ upozorňuje Marc Mortureux, ředitel francouzské automobilové lobby PFA. Přísnější pravidla navíc přicházejí v době, kdy odvětví čelí nadbytečné výrobní kapacitě, slabé poptávce a rostoucí konkurenci z Číny.

Automobilky jako Volkswagen, Stellantis a Renault již začaly zvyšovat ceny aut se spalovacími motory o stovky eur. Cílem je odradit zákazníky od „spalováků“ a podpořit prodej dražších elektromobilů. Například Peugeot zdražil své modely se spalovacími motory o 500 eur, zatímco ceny elektrických verzí zůstaly nezměněny. Podobnou strategii zvolil Renault, který zvýšil ceny benzínových modelů, ale hybridy a elektromobily ponechal na stejné úrovni. „Výrobci automobilů začali svou cenovou strategií směřovat poptávku k bateriovým vozům,“ říká Beatrix Keim z Centra pro automobilový výzkum.

Tato cenová politika však vyvolává otázky ohledně spravedlnosti vůči zákazníkům. Zvýšení cen aut se spalovacími motory funguje jako „nepřímá dotace“ pro kupující elektromobilů, tvrdí Denis Schemoul, analytik automobilového průmyslu u S&P Global. Zdražení spalovacích aut tak financuje slevy na elektromobily, které jsou i tak dražší. Chcete příklad? I když Volkswagen snížil cenu svého elektrického modelu ID.3 pod 30 000 eur, elektromobily zůstávají pro mnoho lidí stále nedostupné. To v podstatě nefunguje a poškozuje všechny.

Na to, že tato strategie může selhat, upozorňují i analytici. Zvýšení cen aut se spalovacími motory může vést k poklesu prodeje těchto vozů a celkové výroby, což negativně ovlivní celý řetězec včetně dodavatelů. „V podstatě zvýšení ceny aut se spalovacími motory znamená snížení výroby,“ řekl webu Autonews zdroj blízký velké evropské automobilce. Některé automobilky hledají alternativní způsoby, jak splnit emisní cíle, například sdružováním emisí nebo nákupem kreditů od společností s velkým podílem elektromobilů, jako je Tesla. Všechny tyto strategie však snižují zisky. To je jisté.

Automobilový průmysl proto nadále apeluje na Brusel, aby zmírnil emisní cíle. „Nemohu prodat dostatek elektrických vozidel, takže budu penalizován za svá benzínová auta,“ uvedl Luc Chatel z PFA. „Co chtějí, abych vyráběl, koňské povozy?“ pokládá řečnickou otázku. Současná situace tak vyvolává nové otázky: je cenová parita spravedlivá, nebo je jen nástrojem k přerozdělení nákladů mezi spotřebitele? A jaká bude skutečná cena za splnění klimatických cílů?

.

«

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz